سنت ها را حفظ کنیم | اجازه ندهیم فرهنگ دانشگاهی در حوزه حاکم شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم حفظ و تقویت سنت های اصیل در حوزه های علمیه تاکید و تصریح کرد که نباید اجازه داد فرهنگ دانشگاهی بر حوزه حاکم شود.نشست صمیمی استادان مراکز و مدارس تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

در این نشست صمیمی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان نکاتی مهم درباره حوزه و نقش اساتید در پیشرفت علمی و اخلاقی طلاب، پایبندی به سنت ها و اصالت های کهن حوزه را یک اصل مهم خواند.

مشروح اظهارات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

صحبت کردن با اساتید، یعنی صحبت کردن با افرادی که نقش مؤثری در حوزه علمیه دارند بسیار مهم است؛ تذکرات و پیشنهادات شما را مکتوب می‌کنند و ان شاءالله به تدریج عملی خواهد شد.

امیر مؤمنان علی (ع) در حدیث مربوط به کمیل ابن زیاد مقایسه‌ای بین مسائل اقتصادی و علمی دارند و برعکس دیدگاه امروز دنیا به علم و مال، ایشان علم را به چند دلیل برتر از مال می‌دانند.

دلیل اول اینکه علم شما را نگه می‌دارد و شما باید مال را مدیریت کنید؛ مال به وسیله تو حفظ می‌شود ولی تو به وسیله علم حفظ می‌شوی.

برتری دوم اینکه حاکمیت برای علم است ولی اقتصاد در سایه علم پیشرفت می‌کند اگر علوم و صنایع نباشد اقتصاد پیشرفت نمی‌کند.

سوم اینکه اگر از مال انفاق کنید کم می‌شود اما با تدریس علم باعث افزایش علم خودتان می‌شود؛ از جمله توصیه‌های بنده برای طلاب که باید به ایشان منتقل کنید و خودتان نیز برایشان همین توصیه را داشته باشید این است که تدریس داشته باشند؛ تدریس از هر چیزی در تقویت علم مؤثرتر است.

چهارم اینکه کسی که بواسطه مال دور شما می‌آید، در نبود مال از شما جدا می‌شود؛ مگسانند گرد شیرینی؛ اما آنکه شاگرد شما بوده است بعد از مرحوم شدن شما هم به یاد استاد است و استاد خود را فراموش نمی‌کند.

پنجم اینکه علما باقی هستند، شیخ طوسی‌ها، شیخ مفیدها‌، شیخ انصاری‌ها و علامه مطهری‌ها کماکان در بین مردم زنده هستند و از آن‌ها یاد می‌شود.

چند توصیه هم برای شما اساتید دارم

نخست اینکه استاد در حوزه علمیه با استاد در دانشگاه متفاوت است؛ در دانشگاه فقط یک رابطه علمی است و در حوزه یک رابطه عاطفی علمی است؛ استاد مانند پدر است و باید موقعیت پدرانه خود را به طلاب نشان دهید؛ کاری کنید که طلاب پرورش پیدا کنند؛ از پیشرفت درسی، مباحثه، یادداشت‌برداری و نوشتن طلاب سئوال کنید و سعی کنید که آن‌ها پرورش پیدا کنند. کارتان برای رفع تکلیف نباشد.

شما اساتید در مباحث اخلاقی طلاب نقش بسزایی دارید؛ سعی کنید با عمل و سخن خود طلاب را حفظ کنید؛ این فضای مجازی یله و رها در فساد غوغا می‌کند؛ سعی کنید آن را خنثی کنید و طلاب را نجات دهید؛ در هیچ زمانی به اندازه زمان ما اسباب فساد برای افراد فراهم نبوده است. خیلی خطرناک است که اکنون تمام مفاسد اخلاقی دنیا در دست یک بچه هست؛ اساتید در حوزه علمیه باید کار بیشتری انجام دهند.

اگر یک دانشجو منحرف شود یک چیز است، اما اگر اهل علم منحرف شود مردم چه خواهند گفت؟ مبانی اعتقادشان متزلزل می‌شود و می‌گویند «این هم عالم است»؛ همین جمله «این هم عالم است» خیلی معنی دارد؛ بنابراین در مسائل اخلاقی بکوشید.

نکته مهم دیگر که نباید مورد غفلت واقع شود اینکه برخی از طلاب فقه و اصول و تفسیر می‌خوانند اما در مسائل اعتقادی توحید، خداشناسی و معاد ضعیف هستند؛ دلیل جذب گروه‌های انحرافی شدن این است که مسائل اعتقادیشان درست نشده است؛ کاری کنید که مسائل اعتقادی این‌ها محکم شود و بر پایه استدلال باشد.

یکی از این گوشه دنیا بلند می‌شود و می‌گوید من فرزند امام زمان یا خود ایشان هستم؛ اطرافش را می‌گیرند؛ معنی این حرکت این است که درباره امام زمان درس نخوانده است و نمی‌داند که وقتی ظاهر شود چه اتفاقاتی می‌افتد؛ اگر مبانی اعتقادی این افراد درست شود یقین بدانید که دنبال این چیزها نمی‌روند.

سنت ها را حفظ کنیم | اجازه ندهیم فرهنگ دانشگاهی در حوزه حاکم شود

آشنایی بیشتر با قرآن، آشنایی با نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، استدلالات اعتقادی درباره خداشناسی، پاسخ به شبهات درباره معاد، امام زمان، صفات امام زمان از مسائلی است که باید مورد تأکید شما باشد و کاری کنید که این‌ها از این نظر غنی و بیمه شوند.

نکته دیگری که آقایان هم اشاره کردند تقلیل ایام تعطیلی است؛ تعطیلات خیلی زیاد شده است؛ در سابق با اینکه هوا گرم بود و وسایل خنک کننده به این صورت نبود، درس بیشتر بود.

ما هفته آینده را درس می‌دهیم البته بعضی هم تعطیل هستند؛ هفته آینده ۲۵ شعبان است، پنج روز به ماه رمضان مانده است؛ حالا برای چه هفته آینده درس ندهیم؟ بعد با بعضی از مسئولان صحبت کردیم که چه زمان درس را شروع کنیم؟ هر چه فکر کردیم نتوانستیم در این میان جایی پیدا کنیم تا بتوانیم کمر تعطیلات را بشکنیم و درس را شروع کنیم؛ مجبور شدیم تاریخ شروع درس را چهاردهم محرم یعنی ۲۳ شهریور بگذاریم.

شما باید این‌ها را جبران کنید؛ امام زمان(عج) از شما انتظار دارد؛ امام زمان برای شما مسئولیت قائل است؛ هر کدام از شما نقش محوری در میان شاگردان خود دارید و می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید؛ تصریح کنید که شاگردان مطالعه و مباحثه و خلاصه‌نویسی داشته باشند؛ قبلاً پیش مطالعه و یک مطالعه دوم هم بود که امروزه کمرنگ شده است.

سنت‌هایی در حوزه است این‌ها را حفظ کنید؛ سخن بسیار است؛ سعی کنید فرهنگ دانشگاهی بر فرهنگ حوزه سلطه پیدا نکند؛ الان بعضی جاها به دنبال پیاده شدن فرهنگ دانشگاهی در حوزه هستند و می‌گویند که چون آن‌ها این کار را می‌کنند ما هم باید این کار را انجام دهیم.

اگر مقالات حوزوی شبیه مقالات دانشگاهی نباشد قبول نمی‌کنند؛ کتاب را بی‌دلیل قطور می‌کنند؛ آن چیزی که لازم است بنویسید؛ در نوشتن مقاله نوشتن فهرست منابع مشکلی ندارد، اما اماکن را برای چه می‌نویسید؟ سعی کنید فرهنگ حوزوی را نگه دارید.

برادران، میراث هزار ساله ما است، به دست ما داده‌اند، سعی کنید که در زمان ما از بین نرود، به دست آیندگان برسد، بگوییم که ما این میراث را از بین نبردیم، فرهنگ دانشگاهی بر ما حاکم نشد.

همیشه بعد از نماز خود سر به سجده بگذارید و خدا را شکر کنید که شما را سرباز امام زمان(عج) قرار داد؛ از خدا بخواهید که این توفیق را از شما نگیرد.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه صمیمی، تعدادی از اساتید مراکز و مدارس تحت اشراف حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10