روحانیت هیچ گاه شانه از بار مسؤولیت خالی نمی‌کند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که روحانیت مسؤولیت پذیر است نه مسؤولیت گریز، گفت: روحانیت شانه از بار مسؤولیت خالی نمی‌کند و خود را پاسخو می‌داند.آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در گردهمایی علما و روحانیان مازندران در مصلی امام خمینی (ره) ساری به تبیین جایگاه و موقعیت روحانیت از منظر قرآن و کلام اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: علما و روحانیت دژت تسخیر ناپذیر اسلام هستند.
وی از عالمان دینی به عنوان چراغ‌های پرنور بر روی زمین یاد کرد و با بیان این که علمای دینی در طول تاریخ مرزبانان حقیقی دین بوده اند، افزود: روحانیت در هشت سال دفاع مقدس در عرصه مرزبانی جغرافیایی نیز نقش آفرین بوده و در سیل اخیر نیز روحانیت نه از سر ظاهر سازی بلکه بر اساس تکلیف و عشق به مردم با مام وجود وارد عرصه شد تا بخشی از بار غم را از دوش مردم بردارد.
آیت الله حسینی بوشهری، هدایت گری در جامعه، بدعت ستیزی، مبارزه با ظلم و ستم، روحیه اخلاص و ساده زیستی را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های روحانیت برشمرد و گفت: روحانیت در طول تاریخ هیچ گاه در برابر بدعت‌ها سکوت نکرده و حتی با به خطر انداختن جایگاه خود در برابر بدعت‌ها ایستادگی و با آن‌ها مقابله کرده است.
وی با بیان این که علمای دینی در طول تاریخ همواره در برابر ظلم و ستم ایستادگی کردند، افزود: روحانیت هیچ گاه تحمل ظلم و استبداد را ندارد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اخلاص در زندگی عالمان دینی موج می‌زند، خاطرنشان کرد: روحیه اخلاص و خدمت گذاری در روحانیت همواره پررنگ بوده است.
آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که روحانیت مسؤولیت پذیر است نه مسؤولیت گریز، بیان داشت: روحانیت هیچ گاه شانه از بار مسؤولیت خالی نمی‌کند و همواره در مسائل خود را پاسخو می‌داند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که تدبیر اداره کشور دست روحانیت نیست، اما روحانیت به خاطر حفظ انقلاب و آبروی نظام در مقابله مردم پاسخگو است، تصریح کرد: روحانیت برای حفظ چهره زیبای انقلاب پاسخگوی کم کاری در مقام پاسخگویی به مردم قرار می گیرد و این نشان دهنده پاسخگو بودن روحانیت است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که زندگی علما و روحانیت همواره بر مدار ساده زیستی بوده است، گفت: شهریه‌ای که طلاب و روحانیان دریافت می‌کنند بسیار ناچیزتر از آن چیزی است که به سایر افراد داده می‌شود، اما این مسائل از عشق و ارادت روحانیت و طلاب به انقلاب و نظام کم نکرده است.
آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود یکی از کارکرد‌های مهم روحانیت را تبلیغ دانست و با بیان این که از مهم‌ترین الزامات تبلیغ دین شناخت دقیق اسلام است، گفت: روحانیت ابتدا باید اسلام را بشناسد و آنچه که می‌داند را به مردم بگوید.
نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خودسازی را دومین الزام در تبلیغ دین دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت خود باید پیشگام در عمل به آنچه بیان می‌کند باشد.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، اخلاق را از دیگر الزامات تبلیغ دانست و با بیان این که مردم انتظار ترش رویی از روحانیت را ندارند، گفت: بداخلاقی موجب فاصله گرفتن مردم از روحانیت می‌شود.
آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود ملاقات و ارتباط چهره به چهره را از جمله یکی دیگر از مهم‌ترین الزامات تبلیغ دین دانست و خاطرنشان کرد: امروز دشمنان نفر به نفر از صفوف ما جدا می‌کنند و روحانیت باید افزون بر سخنرانی در جمع به صورت انفرادی نیز با مردم صحبت کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین شجاعت در گفتار را از دیگر الزامات تبلیغ دین دانست و افزود: اگر پای دفاع از دین خدا مطرح شد باید با قدر ورود پیدا کنیم، تحمل افکار مخالف را داشته باشیم و مطالب دینی را در قالب زبان روان و ساده برای مردم بیان کنیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و آن را بیانیه تبیین نظریه نظام انقلابی معرفی کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه مهم هم گذشته، حال و آینده انقلاب را به خوبی تبیین و ترسیم کردند.
نائب رییس جامعه مدرسین با اشاره به این که رهبری در این بیانیه ضمن تبیین دستاورد‌های انقلاب، شعار‌های جهانی انقلاب و ویژگی‌های آن را بیان کردند، افزود: ایشان در این بیانیه هفت توصیه داشتند که روحانیت باید این توصیه‌ها را در منابر و خطابه‌های خود برای مردم به خوبی تبیین و تشریح کند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 10