سازگاری دستور قرآن با تمدن ها| فقه شیعه در همه قلمروها از قرآن بهره مند است

حضرت آیت الله سبحانی بااشاره به معجزات قرآن تأکید کرد: قوانین فردی و اجتماعی قرآن محکم و استوار بوده و با تمام تمدنها سازگار است زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل می دهد.حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید به اختتامیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد پیامی صادر کرد.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن آفتابی است که غروب ندارد

پیامبران الهی برای هدایت انسانها بسوی خدا برانگیخته شده اند تا او را از اسارت سنگ و گل رهانیده و به سوی عالم بالا متوجه سازند، تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی نموده اند.

حضرت موسی با عصا و حضرت مسیح با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیده اند زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزه هایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه، دعوت کنند. دانشمندان می گویند چون در عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ فن رایج آن زمان بود، از این جهت پیامبر به وسیله قرآن تحدی نمود و جهانیان را برای معارضه با آن دعوت کرد و تا کنون بشر با تمام امکانات نتوانسته است سوره ای مانند سوره های قرآن بیاورد.

ولی در این مورد برخی از دانشمندان نظر برتر و بالاتری دارند و تحدی پیامبر را با قرآن از راهی دیگر توجیه می کنند و آن اینکه آئین اسلام آئینی جاودان است و آئین جاودان؛ معجزه جاودان لازم دارد که در تمام اعصار بسان آفتاب بدرخشد و برای آن غروبی نباشد و یک چنین آرمانی که تا روز قیامت برای بشر باقی بماند امکان پذیر نیست و لذا یکی از اوصاف قرآن(( هدی للعالمین)) است، هدایت گری جاودان فقط از طریق کتاب مکتوب انجام می گیرد و دیگر معجزه ها در زمان محدود می درخشند و سپس فراموش می شوند.

 مزایای قرآن؛

۱- قرآن کتاب معارف و اصول عقاید است که پیوسته مسلمانان تمام معارف عقلی را از آن اخذ می کنند.

۲- قرآن کتاب دستور العمل است که فقه ما در تمام قلمروها از آن بهره مند می شود و قوانین فردی و اجتماعی آن آنچنان محکم و استوار است که با تمام تمدنها ساز گار می باشد زیرا اساس قوانین آن را با فطرت تشکیل می دهد.

۳- قرآن، حاکم و داور آگاه در مسائلی است که امت های پیشین در آن اختلاف دارند. امروزه پیروان عهدین در مسائل بیشماری با یکدیگر بحث و جدال دارند و اگر علاقمند هستند در این مورد به حقیقت برسند به خود قرآن مراجعه کنند و قرآن در آن موارد داوری قطعی دارد، چنانکه می فرماید: «ان هذالقرآن یقص علی بنیی اسرائیل اکثر الذی هم فیه یختلفون» (نمل/۷۶)، اگر بناست تورات محرف به صورت تورات صحیح و انجیل دست خورده به صورت انجیل واقعی در آید، باید معارف و قصص انبیاء را طبق قرآن تنظیم کنند.

۴- قرآن کتابی است که چهارده قرن قبل از یک رشته حقایق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز بر اثر ابزار و ادوات به آن حقایق رسیده است آیا در این آیه شریفه می اندیشید که می فرماید: «و من کل شیء خلقنا زوجین لعلکم تذکرون»(ذاریات/۲۹)

یک انسان درس نخوانده و مکتب نرفته چگونه از زوجیت هر موجود مادی گزارش می دهد، جز این است که در مکتب وحی درس خوانده است، این بخشی از مزایای قرآن است که به عنوان نمونه یاد آوری شد.

در پایان از کلیه کسانی که این فضای روحانی را پدید آورده اند سپاسگزاری نموده و برای حافظان و قاریان قرآن حسن عاقبت و عمل به تعالیم آن خواهانم.

با تقدیم احترام

قم- حوزه علمیه- جعفر سبحانی






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 6 =