تولیت آستان قدس رضوی:مخاطب شناسی یکی از ضروریات امر تبلیغ دین است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در همایش طلایه داران ولایت با بیان اینکه طلبگی شغل نیست و هیچ مسئولیتی به سنگینی تبلیغ و هدایت در جامعه نمی باشد بیان داشت: در سوره مبارکه حمد که خلاصه قرآن مجید است، خداوند هدایت شدن به مسیر راست را برای بندگانش خواسته است، این اهمیت و جایگاه هدایت در جامعه بشری را می رساند، وقتی انسان اهمیت کار را بداند دشواری هاو ناهمواری های راه برای وی آسان می شود.

وی افزود: دقت داشته باشید آنچه که توانست امام را برجسته کند، اخلاص ایشان بود، آنچه که به زندگی و کار انسان برکت می دهد، خدا را در نظر گرفتن و اخلاص داشتن است. گاهی ترس تنها از دست دادن جان نیست، گاهی از آبروی خود و شئونات کاذبی که برای خودمان درست کردیم، می ترسیم تا حقایق دینی را بیان کنیم، اینکه بنده یک مطلب دینی را بیان نکنم، چون ممکن است مستمع ناراحت شود، یا فلان شخص از من خوش اش نیاید کار درستی نیست، براین اساس از هیچ چیز نترسید، تنها خدا را در نظر بگیرید، خداوند شما را یاری می کند و عزت می دهد.

دلیل انحراف در صدر اسلام

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به انحرافی که در صدر اسلام در خصوص مبانی دین به وجود آمد، ابراز کرد: آیا امویان به خاطر نبوغی که داشتند، توانستند به عنوان جانشین پیامبر خود را جا بزنند، خیر، وقتی ما تاریخ تحلیلی صدر اسلام را می خوانیم، متوجه می شویم که بنی امیه هوش بسیاری نداشتند، بلکه مسلمانان دارای عمق دینی نبودند.

وی افزود: در آن زمان مسلمانان تنها به ظواهر و شعائر دین بسنده کرده بودند، امثال ابوذر، سلمان و مقداد در میان مردم کم بود که با تمام وجودشان دین را دریافت کرده باشند، تفکر مردم در آن زمان به ظاهر دین و مناسک آن محدود شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با تاکید بر تبلیغ صحیح دین خاطر نشان کرد: این موضوع اهمیت کار مبلغان را نشان می دهد که اگر مردم در معارف دینی تامل و تعمق کافی نداشته باشند چه خطراتی ممکن است جامعه اسلامی را تهدید کند.

وی با اشاره به ضرورت مخاطب شناسی در بیان مفاهیم دینی خطاب به مبلغان اظهار داشت: ابوذر و سلمان هر دو در محضر پیامبر اکرم(ص) تربیت شدند، اما ایشان مطالب یکسانی به هر دوی این بزرگواران تعلیم نمی دادند، چون آستانه درک و تامل افراد متفاوت است.

وی افزود: بر این اساس شما نیز مطالبی که می خواهید برای مخاطب خود نقل کنید ابتدا مشخص کنید که او تا چه میزان می تواند این مطلب را درک و فهم کند. زمانیکه در جمع مومنینی نشستید که نمی توانند در مسائل تامل کنند، مطالبی خارج از فهم و درک آنها بیان نکنید.

تبیین دستاوردهای انقلاب در تبلیغ

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: گاهی گفته می شود از انقلاب در محافل سخن نگوییم، مگر این انقلاب کم برای اسلام و شیعه به مردم خدمت کرده است، درست هست که اشکلاتی وجود دارد، مگر دیگران نقص ندارند، در تجار، کسبه و مهندس نقص نیست، منزلت و عظمتی که قرآن، شیعه و اسلام پیدا کرد، بسیار جای تامل دارد، پس انقلاب با جسارت و اعتماد به نفس پیش رفت.

وی با تاکید بر گفت وگوی منطقی و مستدل در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: مشکلات بیکاری و گرانی در جامعه بسیار است که قابل انکار نیز نیست، بخش قابل توجهی از جامعه زندگی رنج آوری دارند اما در مقابل این موارد شما وظیفه دارید که نقاط روشن را برای مردم تشریح کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به پیشرفت هایی که در صنعت فضایی، هسته ای، خودکفایی و پزشکی پس از انقلاب اسلامی رخ داده است، گفت: امروز جوانان و متخصصان ما هر کاری که به آنان واگذار کنید با سربلندی و اقتدار آن را به منصه ظهور می گذارند، این سرمایه کمی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در زمان طاغوت دشمنان ما سعی می کردند تا اعتماد به نفس را از مردم ایران سلب کنند، اظهار داشت: در مغز ما چنان گنجانده بودند که هیچ کاری را نمی توانیم انجام بدهیم، باید به آمریکا و دولت های اروپایی واگذار کنیم.

وی گفت: به قشر نخبگانی و جوان ما این اعتماد به نفس را باید بدهیم که هر کاری دنیا می کند را ما نیز می توانیم انجام دهیم، بسیاری از مسائل صنعتی که ما از خارج وارد می کردیم امروز جوانان ما به آنها دست پیدا کردند، اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند؛ «من دورانی را می بینم که دیگران زبان فارسی یاد می گیرند تا بتوانند دانش را از متخصصان ایرانی فرا بگیرند»، حرف مبالغه آمیز و شعاری نیست.

با مردم همدری کنید و به آنها امید بدهید

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب دست های بیگانه و خارجی که بر ما مسلط بود را قطع کرد، افزود: آنها علاوه بر اینکه سرمایه های مادی ما را که به تاراج می بردند به دنبال سرمایه های معنوی ما نیز بودند. پیش از انقلاب صنایع و ستاد ارتش ما را آمریکایی ها راه می بردند، کارهای دفتری هم به ما نمی دادند چه برسد به مسائل پیچیده صنعتی و تکنولوژیکی، در حالیکه امروز ما به بسیاری از آنها دست یافتیم.

وی بیان کرد: ما در زمان جنگ رادار نداشتیم، اما اکنون رادارهای بومی با ابتکار جوانان ساختیم که اگر اسرائیل از خود موساد یک هواپیماش حرکت کند، رادار ما آن را نشان می دهد. اگر خاطرتان باشد، قبل از انقلاب دکترهای ما هندی یا بنگلادشی بودند، اما امروز بهترین متخصصان و جراحان مغز و قلب را در ایران داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: بنده از شما روحانیون خواهش می کنم با مردم همدردی و همراهی کنید، به آنها امید و دلداری بدهید، از آنطرف هم پیشرفت های چهل ساله انقلاب را نیز به ملت بگویید چرا که اگر مردم امید داشته باشند، می توانند بسیاری از سختی ها را تحمل کنند، بر این اساس ضروری است که شما مسائل انقلاب، زحمات انقلاب را برای مردم و نسل جدید تبیین کنید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 10