آیت الله مکارم شیرازی:جناح بازی‌ها کنار رود اوضاع اقتصادی تغییر می‌کند | ۲۰۳۰ سندی استعماری است/مسؤولان موضوع حجاب را جدی بگیرند / دشمن اصل نظام را نشانه گرفته است/نهج البلاغه در حوزه های علمیه درس رسمی شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مساله حجاب از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته است، گفت: دشمنان از این طریق نظام را نشانه گرفته اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود در شب قدر که در مسجد مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به مشکلات کشور گفت: ما امروز در کشور مشکلات زیادی داریم، شرایط جامعه از نظر دشمنان داخلی و خارجی و مشکلات اقتصادی و فرهنگی خاص است.

وی اضافه کرد: برخی تنها صحبت از مسائل اقتصادی می کنند؛ در حالی که نباید از مسائل فرهنگی غافل شویم؛ مسائل بدحجابی و بی حجابی آن هم در قم بلای بزرگی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مساله حجاب امروز از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته و به یک مساله سیاسی برای مقابله با اصل نظام تبدیل شده است، اظهار داشت: بارها تاکید کرده ایم که مساله بدحجابی بویژه در قم یک مساله فرعی و حاشیه ای نیست؛ دشمن از این طریق می خواهد به اصل نظام ضربه بزند؛ امیدواریم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند و به فکر باشند.

دعا به درگاه خدا از بهترین اعمال در لیالی قدر است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تبیین فضیلت شب قدر، اظهار کرد: واقعیتی در این شب نهفته است که این شب را بسیار ارزشمند کرده است.

وی یکی از بهترین اعمال در شب های قدر را دعا به درگاه خدای متعال دانست و تصریح کرد: در شب های قدر باید امیدوار به استجابت دعاها باشیم.

این مرجع تقلید در ادامه به شرایط پذیرش دعا اشاره کرد و گفت: نخستین شرط توبه از گناه است، تا قلب انسان صاف و روح انسان پاک نشود دعا کردن به این سادگی نخواهد بود.

وی حقیقت توبه را بازگشت به سوی خدا دانست و گفت: انسان باید توجه داشته باشد که با هرگناهی هم که مرتکب شده نباید از درگاه رحمت او نا امید شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: هرگناهی اگر آداب توبه در آن باشد مورد غفران و رحمت خدای متعال قرار می گیرد.

وی افزود: یکی از مناجات های حضرت امام سجاد(ع) مناجات توبه کنندگان است که در بخش هایی از این مناجات حضرت می فرمایند ای بندگان بدانید که خداوند دری به سوی عفوش گشوده است که نام اش توبه است و شما را دعوت به وارد شدن از آن درب می کند و چقدر بی سعادت هستند افرادی که این دعوت را بشنوند و از این در داخل نشوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از مولا علی(ع) پشیمان شدن از گناه، برنگشتن به سمت گناه و ادای حق مردم را از مهم ترین عوامل پذیرش توبه برشمرد و گفت: اگر کسی اموال مردم بی گناه و بیت المال را برده است یقینا نمی تواند امید به پذیرش توبه داشته باشد.

شرایط پذیرش توبه

وی به جا آوردن قضای واجبات را از دیگر شرایط پذیرش توبه ذکر و تصریح کرد: کسی که توبه می کند باید با کارهای خوب گذشته را جبران کند؛ همه باید بدانند توبه لوازمی دارد و برای پذیرش آن بایستی ملتزم به این شروط بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شب قدر شب دعا و مقدمه دعا توبه است، همگان را به بهره گیری حداکثری از این فرصت ارزشمند توصیه کرد.

مردم برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی دعا کنند

این مرجع تقلید گفت: خوشا به حال کسانی که از نورانیت و معنویت این شب ها استفاده کنند و توبه واقعی شامل حال شان شود و شخصیت تازه ای پیدا می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان از عموم مردم خواست برای حل مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند در شب های پر خیر و برکت قدر دعا کنند. 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد که اگر مسائل جناحی کنار گذاشته و تیم اقتصادی تقویت شود یقینا اوضاع نابسامان اقتصادی کشور تغییر خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در آیین احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در مسجد مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) شب قدر را شب تقدیر مقدرات یکسال انسان دانست.

این مرجع تقلید با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا مقدرات انسان بدون خواست و نقش او تعیین می شود، تصریح کرد: با عدالت و حکمت خدای متعال سازگار نیست که بدون اختیار و اراده انسان، مقدرات او رقم بخورد.

وی با بیان این که تعیین مقدرات انسان بر اساس لیاقت و شایستگی ها است، خاطرنشان کرد: اگر متخلق به اخلاق حسنه و فضائل باشیم خدای متعال نیز تقدیر شایسته ای برای ما رقم می زند، عکس این مساله نیز صادق است.

جناح بندی ها کنار برود اوضاع اقتصادی تغییر می کند

این مرجع تقلید با بیان این که گام نخست را در تقدیرات خود انسان برمی دارد، یادآورشد: به عنوان مثال در مسائل مربوط به کشور اگر مساله جناح بندی کنار برود و تیم اقتصادی قوی و نیرومندی انتخاب شوند و سرکار بیایند اوضاع عوض می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شب قدر را شب توبه و انابه به درگاه احدیت خواند و گفت: باید در این شب عزیز با خدای خود عهد ببندیم که کارهای خوب انجام دهیم و از رزائل اخلاقی دوری کنیم، اگر چنین نیتی داشته باشیم یقینا امشب نتیجه عالی خواهیم گرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم رعایت تقوای الهی، داشتن نظم در امور، رسیدگی به ایتام، اصلاح ذات البین و یاری کردن مظلوم و دشمنی با ظالم را از مهم ترین وصایای مولا علی(ع) در آخرین لحظات عمر شریف شان برشمرد و تک تک این وصایا را برای امروز درس آموز خواند.

این مرجع تقلید غرق شدن در مادیات را عامل فراموشی بسیاری از سنت های حسنه دانست و گفت: نتیجه زندگی مادی که از غرب به ما رسیده این است که همسایه از همسایه خبر ندارد.

وی سفارش به نماز را از دیگر توصیه های مولا علی(ع) دانست و خطاب به جوانان گفت: اگر می خواهید در دنیا و آخرت آبرومند شوید به نماز بویژه اقامه نماز در اول وقت اهتمام داشته باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مسجد را مرکز اتحاد مسلمانان دانست و گفت: مادامی که این خانه خدا در بین مسلمانان است، دشمنان راه به جایی نخواهند برد.

وی توجه به جهاد مال و انفس را توصیه دیگر مولای متقیان ذکر و تصریح کرد: جهاد تنها به حضور در میدان نبرد با دشمن خلاصه نمی شود، جهاد با مال، جان و زبان نیز نوعی جهاد است و هر کس به هر طریقی که می تواند باید دین خدا را یاری کند.

جامعه بیش از هر زمانی به وحدت نیاز دارد

این مرجع تقلید پرهیز از اختلافات را سفارش دیگر مولا علی(ع) دانست و با بیان این که جامعه امروز به این اصل مهم نیاز مبرم دارد، گفت: مولا جامعه اسلامی را از دوری ها، اختلافات و کینه ها پرهیز می دهند و امت اسلام را به همدلی و اتحاد توصیه می کنند.

ترک امر به معروف و نهی از منکر عامل عدم استجابت دعا

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ترک امر به معروف و نهی از منکر را یکی از موانع استجابت دعا از منظر امیرمؤمنان دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها در مقابل بدحجابی خلاصه نمی شود.

وی افزود: می شنویم در فلان مدرسه سرود مبتذلی خوانده و دانش آموزان وادار به رقص می شوند! اینجا کشوری اسلامی است و یقینا همه از جمله اولیای دانش آموزان نیز مسؤولیت دارند نسبت به نهی از منکر اقدام کنند و نباید در برابر این اتفاقات ساکت باشند.

۲۰۳۰ سندی استعماری است

این مرجع تقلید سند ۲۰۳۰ را سندی استعماری توصیه کرد و گفت: اینها از این طریق می خواهند ما را تحت سیطره قرار دهند، آیا نباید در برابر اینها نهی از منکر کرد؟ آیا نباید در برابر گرانی های افسار گسیخته ای که برخی از تجار و کسبه به مردم تحمیل می کنند نهی از منکر کرد؟

وی افزود: نهی از منکر به این امور هم خلاصه نمی شود، اگر در فلان برنامه صدا و سیما کار خلافی صورت می گیرد، باید مردم به طرق مختلف از جمله تماس تلفنی نهی از منکر کنند و یقینا اینها تاثیرگذار است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: با توجه به فضای مجازی آلوده و محیط های کثیف اگر از جوانان و فرزندان خود غافل شویم دشمنان همه چیز ما را با خود خواهند برد.

این مرجع تقلید با تاکید بر احیای این دو فریضه مهم در جامعه، اظهار داشت: اگر امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنیم دعاها به مرز استجابت نزدیک نخواهد شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بیایید دست به دست هم دهیم و نهج البلاغه را از مظلومیت در آوریم و نهضتی درباره آشنایی با نهج البلاغه در جامعه اسلامی به وجود آوریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی به همایش بزرگداشت چهاردهمین قرن شهادت مولا علی(ع) بر لزوم ایجاد نهضت آشنایی با نهج البلاغه در جامعه اسلامی تاکید کرد.

متن پیام این مرجع تقلید که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تشکیل این همایش بزرگ که به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت مولی الموحدین امیرمؤمنان علی است، ابتکار جالبی می باشد که نشان از عشق و ارادت والای بنیانگذاران این همایش نسبت به مقام شامخ مولی الموحدین علی است .

این جانب به نوبۀ خود از همۀ آنها تشکر و سپاسگزاری وافر میکنم ، همچنین از شما عزیزانی که عشق و ارادت مولای متقیان شما را به این بزرگداشت کشانیده است .

به یقین اینها وسیلۀ فوز یوم المعاد و نجات یوم القیامۀ است .

به عقیدۀ حقیر امیرمؤمنان علی همواره مظلوم بوده و همچنان مظلوم است در تاریخ اسلام هیچ کس را سراغ نداریم که دشمنان خون آشامش ۷۰ سال نام او را بر فراز منابر به زشنی یاد کرده باشند و از قرائن استفاده میشود به هیچ کس اجازه نمیدادند که این کار را ترک گوید .

از شگفتی های جهان اسلام این است که معاویه هنگامی که به مدینه آمد سعد بن ابی وقاص فاتح قادسیه را ملاقات کرد و به او گفت: ای سعد ! شنیده ام تو از سبّ علی خودداری میکنی ! چرا ؟ (معلوم می شود که حتی سبّ نکردن او در مدینه ، در شام به گوش معاویه رسیده بود ) .

سعد گفت : من سه جمله از پیغمبر اکرم شنیده ام و به خاطر آن هرگز به  علی ناسزا نمی گویم . این سه جمله چنان است که اگر یکی از آنها در حق من بود، محبوبتر از گروهی از شتران سرخ موی بود ، هنگامی که رسول خدا به سوی بعضی از غزوات میرفت او را در مدینه به جای خود گذارد ، علی عرض کرد : ای رسول خدا ! مرا در کنار زنان و کودکان می گذاری و به جهاد میروی ؟ پیغمبر فرمود : «اَمّا تَرضی اَن تَکُونُ مِنّی بِمَنْزِلَهُ هَارُونَ مِنْ مُوسَى ، إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی ؛ آیا راضی نمی شوی تو نسبت به من مانند هارون (برادر موسی و جانشین او) بوده باشی جز این که پیغمبری بعد از من نیست (اما تمام صفات برادر موسی را داری) ».

و نیز شنیدم در روز خیبر فرمود :

« لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَهَ غَداً رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهَ و رسولهُ یَفْتَحُ اللَّهُ عَلَیْهِ ؛ من (فردا ) پرچم را به دست مردی میدهم که خدا و رسولش را دوست میدارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و خدا خیبر را به وسیله او فتح میکند ». و سپس پرچم را به دست علی داد و خداوند خیبر را به وسیله او فتح کرد .

و نیز هنگامی که آیه مباهله نازل شد :

« فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ » پیغمبر اکرم ، علی و فاطمه و حسن و حسین را با خود همراه ساخت و عرضه داست : «خداوندا ! اهل من اینها هستند (و مطابق این آیه علی جان پیغمبر بود) » !

این حدیث در مهمترین کتب اهل سنت از جمله صحیح مسلم و ترمذی و سنن ابن ماجه آمده است .

( هنگامی که معاویه این سخن را شنید شرمنده و ساکت شد ولی عجیب این که از کار خود دربارۀ ناسزاگویی به امیرمؤمنان علی  دست برنداشت .)

البته این تلاش های احمقانه به جایی نرسید و آفتاب پشت ابرهای تعصب کورکورانه پنهان نماند ، امروز فضائل و مناقب او شرق و غرب عالم را فرا گرفته و کتابهای مخالف و موافق را پر کرده است . و مطابق آنچه از خلیل بن احمد (مطابق چیزی که در روضۀالمتقین در شرح من لا یحضر الفقیه آمده ) نقل شده که هنگامی که دربارۀ امیرمؤمنان از او سئوال کردند گفت : من چگونه توصیف کنم مردی را که دشمنانش فضائلش را از روی حسد پنهان کردند و دوستانش از روی خوف و تقیّه ، اما در عین حال دنیا را پر کرده است !

و شگفت انگیز آنکه بعضی از دشمنان سرسخت آن حضرت هنگامی که به فضائل مهم آن امام می رسند می گویند این از مجعولات شیعه است ! در حالی که در کتاب های متعدد آنها نقل شده . مثلاً در داستان سد ابواب یعنی این که پیغمبر اکرم دستور داد همۀ درهایی که از خانه های مهاجر و انصار به مسجد باز میشد بسته شود جز در خانۀ علی بن ابی طالب  ، فرد نادان و بی خبری می گوید این از مجعولات شیعه است ، در حالی که روایات متواتری در کتب مختلف اهل سنت دربارۀ مسألۀ سد ابواب دیده میشود و هنگامی که از پیغمبر اکرم پرسیدند چگونه در خانۀ عمویت عباس را بستی اما در خانۀ پسر عمویت علی را همچنان گشوده داشتی . فرمود : این دستور از سوی من نبود ، از سوی خداوند متعال بود !

مرحوم علامه امینی در جلد سوم کتاب نفیس و بسیار پرارزش الغدیر، بیست و چند حدیث از منابع دست اول اهل سنّت دربارۀ مسألۀ سد ابواب نقل می کند .

بنابراین نباید هرگز به این سخنان جاهلانۀ سخیف اعتنا کرد ، مولا آفتاب عالم تاب است و دشمنانش خفاشان کور دل!

ولی نکتۀ مهمی که در اینجا لازم میدانم خدمت شما عزیزان عرض کنم این است که اینگونه بزرگداشت ها در عین این که بسیار خوب است ، ولی نباید در آن تنها به خواندن مقالات پرمعنا و سرودن اشعار پرارزش و دادن شعارهای روشنگر بسنده کرد ، بلکه باید کار ماندگاری در آن انجام شود و به یادگار بماند و آن به عقیدۀ حقیر آشنا ساختن مردم به کلمات آن بزرگوار و نهج البلاغه است که امروز غالباً از آن نامی شنیده اند و با آن فاصله دارند .

نهج البلاغه اقیانوس عظیمی است که انواع گوهرهای گرانبها در آن است .

نهج البلاغه کتابی است که تمام درسهای زندگی را در بر دارد . از عقاید توحیدی گرفته که خطبه های بی نظیری درباره آن دارد تا مسائل اخلاقی و اجتماعی و کلمات قصار که مثل آفتاب میدرخشد تا مسائل سیاسی و مربوط به فرماندهی و مدیریت که یک نمونۀ آن عهدنامۀ مالک اشتر است که بعد از چهارده قرن همچنان نو میباشد و الهام بخش سیاستمداران و مدیران و فرماندهان عصر ما .

اما متأسفانه این نهج البلاغه همچنان غریب مانده است . ای کاش همانگونه که برنامه های سازنده ای در مساجد بعد از نمازها به عنوان خواندن یک صفحه قرآن و ترجمۀ آن معمول شده چند خطی از نهج البلاغه و ترجمۀ آن نیز خوانده می شد.

فراموش نمی کنم هنگامی که تصمیم گرفتیم بعد از تفسیر نمونه ، تفسیری بر نهج البلاغه به سبک تفسیر نمونه بنویسیم و تمام آن را جمله به جمله تفسیر کنیم و مسائل روز و نکته های تاریخی و اخلاقی و علمی را بر آن بیفزاییم و فکر کردیم از شروح دیگری که بر نهج البلاغه نوشته شده باید کمک گرفت .

بررسی کردیم دیدیم متأسفانه بیش از ده شرح تا حدودی قابل قبول بر نهج البلاغه نوشته نشده است در حالی که بیش از هزار تفسیر بر قرآن نوشته شده است . آنگاه به مظلومیت نهج البلاغه پی بردیم و سرانجام سالها زحمت کشیدیم و دوره کامل آن را در بیست جلد آماده و منتشر ساختیم .

بیایید دست به دست هم دهیم و نهج البلاغه را از مظلومیت در آوریم و نهضتی درباره آشنایی با نهج البلاغه در جامعه اسلامی به وجود آوریم . در کتابهای درسی ، دبستان ها و دبیرستان ها و دانشگاه ها ، نکات آموزنده ای از آن مطرح شود . بخش های بیدار کننده در صدا و سیما و رسانه ها منتشر شود . محققان حوزوی و غیر حوزوی در بحث های خود به ذکر نکته های مهمی از نهج البلاغه بپردازند . در حوزه های علمیّه درس نهج البلاغه رسمی شود .

این همایش با شکوه هرگاه بتواند زمینه خوبی برای گسترش آشنایی با نهج البلاغه در جامعه فعلی ما که شدیداً به آن نیازمند است فراهم سازد ، خدمت بزرگی کرده است.

نباید استفاده از این گنجینه عظیم به عربی زبانها و فارسی زبانها محدود شود ، بلکه بتوانیم بخشهای حساسی از آن را به زبانهای مختلف دیگر ترجمه کنیم و نشر دهیم . امیدوارم در این کار مهم موفق باشید .

در پایان بار دیگر از زحماتی که بنیانگذاران عزیز برای تشکیل این همایش کشیده اند بسیار سپاسگزاری می کنم و امیدوارم همه آنها و شما و ما در سایه کلمات مولی الموحدین زندگی قرین با سعادت و حسن عاقبت داشته باشیم .

والسلام علیکم و رحمه الله

ناصر مکارم شیرازی






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 15