عضو اتاق تبلیغ خراسان:بیان مشکلات مردم و ارائه راه حل به دولتمردان از ویژگی های یک منبر خوب است

حجت الاسلام فردوسی پور گفت: ضرورت دارد که مشکلات مردم و مطالبات آن ها در منبر بیان و راه حل هایی نیز برای این مشکلات ارائه شود.
حجت الاسلام محمد فردوسی پور معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تبیین شاخصه های منبر خوب پرداخت و اظهار کرد: با مرور در بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص این مسأله، چند نکته را می توان جزو شاخصه های یک منبر موفق معرفی کرد که اولین شاخصه، استناد منبر به آیات و روایات است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: همانطور که پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت را دو عنصر جدایی ناپذیر از یکدیگر معرفی کردند، در یک منبر خوب هم مردم باید بدانند که از آیات و روایات سخن گفته می شود.

وی افزود: دومین ویژگی یک منبر خوب، قابل فهم بودن برای عموم مردم است چون ما به دنبال تبیین کلام پروردگار و اهلبیت(ع) هستیم و برای این مسأله طبیعتا ما نیاز به تشبیه و تمثیل داریم که می توان برای انجام آن از مثال های قرآنی بهره گرفت.

عضو اتاق تبلیغ خراسان «کاربردی بودن منبر» را سومین شاخصه لازم معرفی کرد و یادآور شد: منبری می تواند مفید واقع شود که باعث تغییر در زندگی مردم شود و برای زندگی آن ها راهگشا باشد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که یک منبر خوب باید افق دید مخاطب خود را بالا ببرد، گفت: منبری که بیدار کننده و محرک مخاطب به سمت عمل باشد، باعث می شود مستمع بی تفاوت از کنار آن رد نشود. منبری باید رعایت موارد خوف و رجا را داشته باشد؛ یعنی پیوسته در مخاطب امید یا ترس مطلق ایجاد نکند. منبر باید هم شامل بشارت و انذار را با هم داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که «مسؤولیت منبر در برابر مسائل نظام و انقلاب چگونه است؟» تصریح کرد: طبیعی است که باید نسبت به مباحث نظام و انقلابی که امام راحل بر اساس اسلام و قرآن آن را رهبری کردند، روشنگری صورت گیرد و ضمنا مشکلات مردم و مطالبات آن ها در منبر بیان شود و راه حل هایی نیز برای این مشکلات ارائه شود.

حجت الاسلام فردوسی پور با اشاره به ضرورت جذابیت سازی برای یک منبر، اظهار کرد: شخصی که قرار است روی منبر برود باید صلاحیت لازم را داشته باشد و به این نکته توجه داشته باشد که چه قشری مخاطب او هستند. نیازسنجی نسبت به فضایی که قرار است مطالب عنوان شود و به روز بودن سخنان منبری، باعث جذاب تر شدن منبر خواهد شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان سپس به بیان توصیه هایی خطاب به مبلغان پرداخت و گفت: اولا مبلغان باید بدانند که از به کار بردن سخنان سنگین که نمی توان آن را جمع بندی کرد، پرهیز کنند و ضمنا در خصوص نقل آیات و روایات، همراه بودن با فرهنگ زمانه و پرهیز از خرافه گویی دقت لازم را داشته باشند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در پایان تأکید کرد: پیام های قرآن و روایات بهترین مسیر برای هدایت مردم و روشنگری خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 9