عضو اتاق تبلیغ خراسان:همنشینی با علما دل انسان را زنده می کند

حجت الاسلام امین نیا گفت: در روایت آمده است همان گونه که بارش باران یک زمین بایر را زنده می کند، همنشینی با علما نیز دل انسان را زنده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا شامگاه شنبه در ادامه سلسله جلسات پرسمان دینی که هر شب در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، اظهار کرد: به فرموده امام صادق(ع) علم لدنی آن چیزی نیست که با تعلم به دست می آید بلکه نوری است که خداوند در دل هر کسی که بخواهد قرار می دهد. البته زمینه آن باید توسط خود شخص فراهم شده باشد.

وی بندگی خدا را رمز دستیابی به این نوع علم دانست و افزود: امام صادق در ادامه روایت عمل کردن انسان به آنچه می داند را زمینه ساز دریافت علم لدنی مطرح کرده و فرموده اند «اگر به چیزهایی که می دانید، عمل کردید، خداوند آنچه را که نمی دانید، به شما می آموزد.» دعا کردن و درخواست علم از خداوند نیز یکی دیگر از رموزی است که امام صادق(ع) برای کسب علم لدنی و افاضه ای به ما آموخته اند.

مدیر مؤسسه راهبردی حق پژوهی، مجالست با علما را یکی دیگر از خصلت هایی دانست که به افزایش دانایی در وجود انسان می انجامد و گفت: لقمان به فرزند خود سفارش کرد «یا بنیّ جالس العلما و زاحِمهُم بِرُکبَتَیک» یعنی با علما همنشین باش و از آن ها فاصله نگیر.

وی خاطرنشان کرد: در روایت آمده است که همان گونه که بارش باران یک زمین بایر را زنده می کند، همنشینی با علما نیز دل انسان را زنده می کند. وقتی محضر عالم رفتید، سعی کنید بیشتر شنونده باشید تا سخنگو. با تمام وجود مستمع باشید چرا که استماع فعالانه شما، عالم را ترغیب می کند که برای شما از علم خود سخن بگوید.

حجت الاسلام امین نیا اظهار کرد: علم کلید دارد و اگر می خواهید به علم برسید، باید کلید آن را در اختیار داشته باشید. طبق روایات کلید علم، سؤال کردن است. برای سؤال پرسیدن باید اختصار کلام را رعایت کرد تا بیشتر از محضر عالم استفاده کرد. انسان در دنیا زمان زیادی ندارد و باید وقتی فرصت یادگیری برای او فراهم شد، از چیزهایی که مورد نیاز اوست، سؤال کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 10