شرایط جامعه اسلامی با توجه به قرآن

دبیر کمیته علمی اتاق تبلیغ خراسان رضوی گفت: وقتی جامعه اسلامی و مومنانه داریم که در زندگی خود عمل صالح داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر کمیته علمی اتاق تبلیغ خراسان رضوی شب گذشته در حرم مطهر رضوی، به شرایط جامعه اسلامی با توجه به قرآن پرداخت و گفت: قرآن ایمان را در عمل صالح می داند که اگر این دو با هم جمع شوند جامعه مومنانه داریم.

وی با اشاره به سوره حجرات، اظهار کرد: محوریت این سوره  رفتار اجتماعی مومنین و بندگان صالح خدا است و دارای دستورات ارزشمندی است که اگر به عنوان رفتار همیشگی ما قرار گیرد، شاهد رشد اخلاقی در جامعه اسلامی خواهیم بود.

حجت الاسلام مشیری به تأکید قرآن به اصلاح بین مومنان اشاره و ابراز کرد: خداوند در قرآن می فرماید:«اگر بین دو گروه از مومنین اختلاف است، برای آشتی دادن بین آن ها اقدام کنید.» که این امر خداوند است و در جامعه اسلامی رابطه برادرانه است و نباید شاهد کشمکش، درگیری و نفاق بین دو گوره از مومنین باشیم.

دبیر کمیته علمی اتاق تبلیغ خراسان رضوی تصریح کرد: مومن نباید برادر دینی خود را کوچک بشمارد، در دنیا نگاه به عظمت افراد براساس ثروت و امکانات مادی آن ها است اما قرآن می فرماید:« هیچ کدام دیگری را کوچک نشمارید چون ممکن است آن گروه از شما در نزد خداوند برتر باشند.»، بسیاری از اولیا خدا که صاحب کراماتی بودند به سادگی زندگی می کردند و انسان های کوته بین برای این ها ارزشی قائل نبودند.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ»، گفت: خداوند مومنین را از بدگمانی نسبت دیگر مومنان منع می کند چون این سو ظن به دیگران موجب گناهان دیگری در فرد می شود و وقتی سوء ظن پیدا کرد، در زندگی مردم تجسس می کند تا ظن خود را برطرف کند و با توجه به این که هیچ انسانی معصوم نیست اگر خطایی در فرد پیدا کرد، موجب می شود که از وی غیبت کند که از بدترین گناهان کبیره است.

حجت الاسلام مشیری خاطرنشان کرد: غیبت از گناهانی است که هم ردیف با خوردن گوشت مردار است همچنین با غیبت کردن فرد حق الله و حق الناس را رعایت نمی کند و با این سوء ظن و در ادامه آن غیبت آبروی مومن را می برد در حالی که در روایات آمده است که آبروی مومن از حرمت کعبه هم بالاتر است.

دبیر کمیته علمی اتاق تبلیغ خراسان رضوی با تأکید به داشتن رفتار مطابق با رفتار پیامبر(ص) در جامعه اسلامی، اظهار کرد: برخی می گویند که ما انقلاب و حکومت اسلامی داریم اما چرا مشکلات داریم و جواب این افراد را قرآن می دهد که نباید چون مسلمان هستید منتی داشته باشید و از طرف دیگر چه قدر رفتار مطابق رفتار پیامبر(ص) داریم؟ ما ده درصد رفتار مطابق با سیره پیامبر(ص) داریم اما از اسلام انتظار صددرصدی داریم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جامعه اسلامی و مومنانه داریم که در زندگی خود عمل صالح داشته باشیم در این صورت است که خداوند برکات خود را نصیب ما می کند در حالی که امروز در جوامع ما قرض الحسنه بیشتر رواج دارد یا پول سودی؟ و یا چه قدر شکر خداوند را با زبان و عمل به جای می آوریم؟ انسان باید با عمل خود شکر خدا را بجای آورد و گره از زندگی دیگران بگشاید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 8 =