پژوهش های فقهی نیازمند تحول است | پژوهش ها ناظر به نیازهای روز باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر لزوم تحول در پژوهش ها و توسعه مباحث فقهی، از پژوهشگران خواست که پژوهش های خود را ناظر به نیازهای روز انجام دهند.حضرت آیت الله نوری همدانی مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار مسؤولان مؤسسه موضوع شناسی فقهی با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در مسائل فقهی گفت: امروز باید عده ای در زمینه موضوعات روز تحقیقات فقهی به عمل آورده آنها را در اختیار مسلمانان و جامعه اسلامی قرار دهند.

وی نخستین گام در زمینه موضوع شناسی فقهی را فقاهت دانست و اظهار داشت: اگر در زمینه موضوع شناسی فقهی فقاهت نداشته باشیم نمی توانیم کار به جایی ببریم و اگر هم کاری در این عرصه صورت بگیرد، مثمر ثمر نخواهد بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: افرادی که در زمینه موضوع شناسی فقهی فعالیت می کنند، هر مقدار در زمینه فقاهت قوی باشند، کارهای مؤثرتری انجام خواهند داد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما وارث فقهی بسیار غنی و بزرگ هستیم، ابراز کرد: هیچ فقهی به اندازه فقه شیعه دارای اسناد و مدارک نیست، همچنین علمای هیچ دینی به اندازه علمای شیعه فقاهت ندارند.

وی با اشاره به لزوم رعایت ادب و احترام علمای سلف تأکید کرد: ما باید به علمای پیشین و تحقیقاتی که داشته اند احترام بگذاریم، اما در عین حال باید دانست که زمان امروز اقتضائات جدیدی دارد و باید طبق آن به تحقیق و پژوهش پرداخت.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه امروز ما باید دقت و حوصله بسیار، اقتضائات امروز را رصد کرده و طبق آن به تولید محتوا بپردازیم، تأکید کرد: به عنوان مثال علمای قدیم مسأله جهاد را به جهاد دفاعی و جهاد با خوارج تقسیم کرده اند، اما امام خمینی(ره) مسأله جهاد را به ۸ بخش تقسیم کرده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت استناد به آیات قرآن کریم در پژوهش های فقهی ابراز داشت: علمای قدیم در بحث های فقهی خود بیشتر به اخبار توجه داشته اند و استناد به آیات قران کریم در پژوهش هایشان کمتر به چشم می خورد، در حالی که ما باید برای مباحث فقهی بیشتر از آیات قرآن کریم بهره گیری کنیم.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد مباحث فقهی توسعه بیشتری پیدا کند، گفت: امروز نیازمند آن هستیم که حوزه علمیه در زمینه فقه تحول ایجاد کرده و در زمینه مباحث فقهی توجه بیشتری به آیات قرآن کریم داشته باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با تأکید بر ضرورت شایسته گزینی در زمینه های مدیریتی اظهار داشت: امروز مقصود اصلی همه ما باید خدمت به اسلام و مسلمانان باشد؛ باید عرصه را برای کسانی که دقت نظر بیشتری داشته و با اخلاص تر هستند باز کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5