عضو اتاق تبلیغ خراسان:اسلام برای مقام زن ارزش و احترام فراوانی قائل شده است

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرارسیدن ولادت حضرت معصومه (س)، گفت: قرآن کریم و روایات معصومان(ع) برای وجود زن احترام زیادی قائل شده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی شامگاه چهارشنبه در مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت معصومه(ع) و روز دختر که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت سخن گفتن از حقوق زنان و دختران، اظهار کرد: زنان علاوه بر جایگاهی که دارند، از نظر کمی نیز جمعیتی بیش تر از مردان دارند و از همین رو سخن گفتن از حقوق آن ها لازم است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با مرور مظالمی که در طول تاریخ نسبت به زنان و دختران اتفاق افتاده است، افزود: در کتب تاریخی کشورهایی مانند ایران، چین، هند و مصر که تاریخ مدون دارند، نمونه هایی از وضعیت نا به سامان زنان بیان شده است مثلا در چین اگر زنی سومین دختر را به دنیا می آورد، او را می کشتند یا در هند بهترین زن، کسی بود که وقتی همسرش فوت می کرد، خود را در آتش بیفکند تا شوهرش تنها نماند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی ادامه داد: در مصر نیز تفاوت بین جنس مرد و زن قابل مشاهده بود؛ به گونه ای که حتی در برخورد با مومیایی این دو جنس نیز تفاوت وجود داشت. مصریان روح زن را صاحب ویژگی حشر و نشر نمی دانستند. در ایران نیز وضعیت برخورد با زنان مناسب نبود و اساسا تاریخ ما را با محوریت مردان نوشته اند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در مطلع خورشید اسلام یعنی عربستان نیز ناهنجاری نسبت به زنان با انواع و اقسام حالات وجود داشت. آن ها زن را جزو اثاث البیع می دانستند. اعراب در دوران جاهلیت فرزند دختر را مایه ننگ خود می دانستند و به همین دلیل دختران خود را زنده به گور می کردند. وقتی حکایت یکی از این جنایات را برای پیامبر اکرم(ص) نقل کردند، ایشان اشک ریختند و فرمودند «کسی که به دیگران رحم نکند، خودش هم مورد رحم قرار نخواهد گرفت.»

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی اظهار کرد: به فرموده قرآن کریم، خداوند به هرکس بخواهد فرزند دختر عطا می کند و برای هرکس بخواهد، پسر عطا می کند. پیامبر اکرم(ص) در تفسیر این آیه فرمودند «کسی که فرزند اولش دختر باشد، مورد رحمت قرار خواهد گرفت.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: قرآن کریم و روایات معصومان(ع) برای وجود زن احترام زیادی قائل شده اند. زن تا وقتی دختر است، به فرموده پیامبر اکرم(ص) مایه خوشبختی پدرش است؛ وقتی به همسری یک مرد در می آید، مایه آرامش و تکامل همسرش معرفی شده است؛ وقتی مادر شود نیز خداوند بهشت را زیر پای او قرار داده است.

استاد حوزه علمیه گفت: حضرت معصومه(س) دختری از دختران امام کاظم(ع) هستند و در فضایل ایشان سخنان فراوانی گفته شده است و ثواب زیارت ایشان معادل ثواب زیارت معصوم(ع) مطرح شده است. یکی از نعماتی که به مردم ایران داده شده، قرار داشتن بارگاه منور ایشان در کشور ما است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 6