راهکارهای مقابله با شیطان براساس آیات و روایات

عضو هیأت امنای اتاق تبلیع خراسان گفت: توبه، ذکر و یاد خداوند و تقوا و خلوص از راهکارهای مقابله و طرد شیطان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین عباسی، عضو هیأت امنای اتاق تبلیع خراسان امروز، همزمان با دهه کرامت در حرم مطهر رضوی به انتظار امام رضا(ع) از شیعیان اشاره کرد و راهکارهای مقابله با شیطان را تبیین کرد.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که فرمود:«راه نفوذ شیطان به دلتان را سد کنید.»، اظهار کرد: کار دشمن، دشمنی و خسارت زدن به ما است بنابراین باید با بهره گیری از تعالیم آسمانی با شیطان بجنگیم و او را خفیف و خوار کنیم.

وی با اشاره به خصلت های نیکو امت پیامبر(ص) که موجب برافروختن شیطان می شود، ابراز کرد: امت پیامبر(ص) به یکدیگر سلام می دهند، در هنگام ملاقات با یکدیگر دست داده مصافحه می کنند، در وقت غذا خوردن و هنگام شروع کارها «بسم الله الرحمن الرحیم» می‌گویند، هر وقت درباره انجام دادن کاری سخن می‌گویند «ان شاءالله» را بر زبان می‌آورند و به قضای خداوند راضی می‌شوند، وقتی نام پیامبر(ص) را می‌شنوند با صدای بلند برای وجود نازنین حضرت صلوات می‌فرستند، مهر ورزی به اهل بیت و توبه از دیگر خصلت های مومن است که موجب عصبانیت شیطان می شود.

مسؤول دبیرخانه اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان افزود: پیامبر(ص) فرمود: «هرکس یکی از این خصلت‌های نیکو را که موجب عصبانی شدن شیطان می شود را داشته باشد، از اهل بهشت است.» بنابراین حضرت امام رضا(ع) فرمود:«انتظار من از شما این است که  راه نفوذ شیطان را به دلتان سد کنید و او را از خودتان طرد کنید.»

وی برای طرد شیطان راهکارهایی بر اساس  روایات اسلامی  بیان کرد و گفت: توبه، ذکر و یاد خداوند و تقوا و خلوص از راهکارهای طرد شیطان است بنابراین اوّلین قدم برای مقابله با شیطان، پاکسازی خود از آلودگی‌هایی است که شیطان در انسان ایجاد کرده است و بهترین چیزی که از نظر قرآن گناهان را می‌شوید، توبه است.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به آیه ۳۷ سوره بقره و آیه ۷۰ سوره فرقان، ابراز کرد: اهمیّت توبه به حدّی است که اگر کسی موفّق به انجام آن شود و به دنبال آن عمل صالح به جای آورد نه تنها گناهی برای او نگاشته نمی‌شود بلکه خداوند اعمال ناپسند وی را به حسنات و نیکی‌ها تبدیل می‌کند.

عضو هیأت علمی مبلغان حرم افزود: این اذکار معتبر الهی است که می تواند شیطان را دور و گرفتاری انسان را برطرف کند، با توجه به آیه ۴۱ سوره احزاب ذکر مداوم و فراوان خداوند یکی از چیزهایی است که از نظر قرآن حدّ معیّنی ندارد همچنین به دلیل اینکه عوامل غفلت در زندگی مادّی بسیار فراوان است و تیرهای وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب می‌شود برای مبارزه با آن راهی جز «ذکر کثیر» نیست البته ذکر کثیر به معنی واقعی کلمه، تنها با زبان نیست، بلکه به معنای توجّه داشتن به خداوند با تمام وجود است که موجب آرامش انسان می شود.

وی در خصوص تقوا و خلوص که یکی از راهکارهای مقابله با شیطان است، گفت: تقوا سپری محکم است که می‌تواند انسان را از وسوسه‌های شیطان در امان نگه دارد، برای پیشگیری و مقاومت در برابر هجمه‌های شیطان باید در مسیر زندگی دژ استواری بنا نهاد تا از نفوذ تیرهای زهرآگین وسوسه‌اش در امان بود که این قلعه حصین چیزی جز تقوا نیست.

حجت الاسلام عباسی افزود: خدای تعالی همه مردم را دعوت به  تقوا کرده است و کسی که تقوا ندارد، هیچ عملی از او پذیرفته نمی شود






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 2 =