عضو هیات امنای اتاق تبلیغ خراسان: حجاب مسأله دینی، قرآنی و فطری است | حجاب و عفاف صیانت کننده جامعه است

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: حکمت و فلسفه حجاب آن است که شان اخلاق خانواده و نظام اجتماعی به سلامت طی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی امروز در تجمع حافظان حریم خانواده و در حرم مطهر رضوی، گفت: امروز شما مردم به ویژه زنان و دختران غیور متدین در این مراسم حضور پیدا کردند تا اعلام کنند که مسأله حجاب مسأله دینی، قرآنی و فطری است و حجاب و عفاف صیانت کننده جامعه است.

وی با اشاره به خفقان و مبارزه رضا شاه با مسأله حجاب و دین، اظهار کرد: مردم به همراه علمای بزرگ مشهد در اعتراض به کشف حجاب و خواستن انجام تعالیم دینی خود در مسجد گوهرشاد تجمع کردند اما رضا خان به روی مردمی که دین و ارادت به اهل بیت(ع) را می خواستند، آتش گشودند که بین ۶۰۰ تا ۱۶ هزار نفر به شهادت رسید و شهر تبدیل به حکومت نظامی شد و شب نیز بالا سرحضرت مراسم جشن کشف حجاب برپا شد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که حجاب در قرآن به صراحت مطرح شده است، ابراز کرد: همه فقیهان از تشیع و تسنن حجاب را امر ضروری دانسته اند، با توجه به  آیه ۵۹ سوره احزاب، آیه ۳۲ سوره احزاب حجاب در قرآن به گونه های مختلف پوششی، گفتاری و رفتاری بیان شده است.

کارشناس مذهبی افزود: پوشش اسلامی معرف شخصیت زن برای حفاظت از او است و حکمت و فلسفه حجاب آن است که زیبایی زنان موجب طمع و دستاویز فسادانگیزی برای مردان بلهوس نشود و شان اخلاق خانواده و نظام اجتماعی به سلامت طی شود همچنین قران حجاب و پوشش در نگاه را هم تأکید می کند که مردان و زنان باید چشمان خود را از نامحرم بپوشاند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: قرآن زنان را از گفتگو به حالت تحریک کننده و عشوه گرانه با نامحرم منع کرده است و در خصوص حجاب رفتاری نیز تأکید دارد که به گونه ای باشند تا موجب جلب توجه نشوند.

وی به تأکید قرآن به مسأله عفاف در کنار حجاب اشاره و ابراز کرد: عفاف به معنای خویشتن داری و خود کنترلی است به عبارت دیگر انسان آگاهانه و با عقل خود بر رفتار، اعمال و احساسات خود مراقبت داشته باشد، خداوند انسان را به عفاف در امور مالی و غریزه جنسی امر می کند.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به این سخن امیرالمومنین(ع) که فرمود:«عفاف سرمایه همه خو بی ها است.»، گفت: فرهنگ اهل بیت(ع) به ما سفارش که عفاف را سیره خود کنند همچنین این فرهنگ اسلامی است که انسان بردباری و مقاومت در برابر تمایلات شهوانی داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی افزود: تمایلات جنسی، حس زیباخواهی، علاقه به جنس مخالف به صورت  امور طبیعی و تکوینی در آفرینش انسان جا دارد اما باید این تمایلات را به طور معقول و منطقی تأمین کرد و قبل از ازدواج با فعالیت های اجتماعی در دانش، خدمات عمومی، شرکت در تشکل های فرهنگی و دینی  خود را از آسیب و طمع شیطان محفوظ نگه داشت تا شرایط ازدواج فراهم شود.

وی در ادامه به تأثیر عفاف در جامعه و خانواده اشاره و تصریح کرد: عفاف موجب سلامت اجتماعی، عشق و صمیمیت در کانون خانواده، هم پیوستگی خانواده و شکل گری نسل سالم می شود و اگر بی عفافی در خانواده و نهاد های مختلف جامعه مانند دانشگاه، کارخانه و فضای اداری رواج یابد، کار و فعالیت های اجتماعی تعطیل می شود.

کارشناس دینی افزود: در غرب در محیط های دانشگاهی در آیین نامه های خود تأکید بر عفاف و حجاب دارند اما در در فضای عمومی و رسانه ای خود بی حجابی و بی عفافی را ترویج می دهند تا مردم را مشغول این رفتارهای هنجاری کرده و به مسائل خود به درستی نیندیشد و آن ها اهداف خود را به پیش ببرند.

حجت الاسلام مرویان حسینی فضای عفاف و حجاب را موجب شکل گیری فضای خانواده بیان و اظهار کرد: در اروپا و آمریکا بیش از ۵۰درصد فرزندان پدر و مادر خود را نمی شناسد، دانشمندان و متفکران غربی از بحران خانواده رنج می برند اما  نظام اسلامی و عالمان و اندیشمندان دین تأکید بر فرهنگ عفاف وحجاب دارند تا هویت در خانواده و اخلاق مداری در جامعه شکل بگیرد و زنان و دختران احساس امنیت داشته باشند.

کارشناس مذهبی به سه دیدگاه در مورد حجاب و نحوه برخورد با آن ها اشاره و ابراز کرد: گروهی پابند به حجاب هستند، گروهی کم حجاب هستند اما ارادت به اهل بیت(ع) داشته و در محافل اهل بیت حضور دارند که  این ها فرزندان این جامعه هستند و تحقیر کردن به این ها جایز نیست بلکه باید به آن ها آگاهی داد همچنین گروهی دیگر ستیز با حجاب دارند که باید با آن ها قدرتمندانه برخورد کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 11