فضیلت سوره قدر در کلام جواد‌الائمه علیه‌السلام

 فضیلت سوره قدر در کلام جواد‌الائمه علیه‌السلام

 امام جواد درباره ى فضیلت خواندن سوره ى قدر در نماز فرمود: هر کس ‍ سوره ى مبارکه قدر را در نماز بخواند، نماز او به عنوان نماز قبول و داراى پاداش مضاعف به مقام علیین برده مى شود، و هر کس سوره قدر را به خواند و سپس دعا کند، دعاى او را به عنوان دعاى اجابت شده به لوح محفوظ مى برند(۱) 


 

 

برای ادای دین
و همچنین امام علیه السلام در پاسخ نامه کسى که از سنگینى قرض و بدهکارى خود شکایت کرده بود، نوشت : بسیار استغفار کن ، و زبانت را با قرإ ت سوره ى قدر مشغول بنما(۲).

همنشینی  با اهل بیت
و در پاسخ نامه ى دیگرى که از امام خواسته بود تا ذکرى به او بیاموزد که موجب همراهى و همنشینى با او در دنیا و آخرت بشود، نوشت : بسیار سوره ى قدر را بخوان ، و لب هایت را به استغفار وادار کن (۳).

زیارت قبر مومن
محمد بن اسماعیل بن بزیع در روایتى از امام جواد علیه السلام شنید که فرمود: هر کس به زیارت قبر برادر مؤ من خود برود و دست بر قبر بگذارد، و هفت بار سوره ى قدر را به خواند، او فزع اکبر و عذاب روز قیامت در امان خواهد بود(۴).

پاداش همه مخلوق
حسن بن عباس بن حریش رازى از امام جواد علیه السلام روایت مى کند که فرمود: هر کس ده بار سوره ى قدر را پس از نماز عصر به خواند، خداوند پاداش اعمال همه ى مخلوقات را به او عطا مى کند(۵).

سلامتی در آن شب

و در حدیث دیگرى از امام جواد علیه السلام روایت مى کند که فرمود: هر کس هفت بار سوره ى قدر را پیش از نماز عشإ (۶)، به خواند، خداوند سلامتى وى را در آن شب تضمین مى کند(۷).

استغفار ملائک
امام جواد علیه السلام فرمود: هر کس در شب و روز ۷۶ بار سوره ى قدر را بخواند، خداوند هزاز ملک بر او مى گمارد که پاداش ۳۶ هزار سال براى وى بنویسند، و دو هزار سال براى او استغفار کنند، که استغفارشان هزار برابر محسوب مى شود.

تنظیم ۷۶ بار قرإ ت سوره ى قدر در هفت نوبت در شبانه روز:
۱ – هفت بار هنگام طلوع فجر و پیش از نماز صبح ، تا فرشتگان شش روز براى وى درود بفرستند.
۲ – ده بار پس از نماز صبح ، براى این که تا شب در تضمین خداوند قرار گیرد.
۳ – ده بار هنگام ظهر و پیش از نافله ى ظهر، براى اینکه خداوند به او نظر کند، و درهاى رحمت آسمان را بر او بگشاید.
۴ – بیست و یک بار پس از نافله ى ظهر، به جهت این که خداوند براى او خانه اى به طول و عرض هشتاد ذراع در بهشت قرار دهد، و فرشتگانى را به گمارد که براى وى تا روز قیامت استغفار کنند.
۵ – ده بار پس از نماز عصر، تا این که پاداش اعمال همه ى مخلوقات را برایش بنویسند.
۶ – هفت بار پس از نماز عشا براى این که تا صبح در تضمین خداوند باشد.
۷ – یازده بار هنگام رفتن به رختخواب ، تا خداوند فرشته ى بزرگى بر وى به گمارد، و به عدد موهاى او، تا روز قیامت ، برایش استغفار کند(۸).

۱-بحارالانوار: ۸۲/۶۶، ح ۵۸٫
۲کافى : ۵/۳۱۶، ح ۴٫
۳ثواب الاعمال : ۱۹۷، ح ۴٫
۴رجال کشى : ۵۶۴، ح ۱۰۶۶٫
۵فلاح السائل : ۱۹۹

۷فلاح السائل : ۲۵۷

۸بحارالانوار: ۸۹/۳۲۹

عجوبه اهل البیت  ، شرحى جامع از زندگى امام جواد علیه السلام






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 4