جرج جرداق مسیحی ، عاشق و دلداه علی ع

  چرا شاه با کتاب جرج جرداق مخالف بود؟به مناسبت ایام عید غدیر و احوال‌پرسی از آقای جورج جرداق، نویسنده مسیحی کتاب معروف‌«الامام علی‌ صوت العداله النسانیه»  وابسته فرهنگی ایران در لبنان با این نویسنده شهیر دیدار و گفتگو کرد.

ابتدا با ذکر مقدمه‌ا‌ی به چگونگی ورود این کتاب به ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش شاه برای جلوگیری از ترجمه و چاپ این کتاب اشاره نمود. سپس آقای جورج جرداق ضمن تایید آن گفت: دقیقا به خاطر می‌آورم که دلیل مخالفت شاه ایران با این کتاب دو موضوع بود. اول آنکه در این کتاب فصلی وجود داشت با عنوان ملوک ستمگر و شاه تصور نمود که هدف مقابله با نظام شاهنشاهی است و دیگر اینکه چون در این کتاب عدالت امیرالمومنین‌(ع) و توجه آن حضرت به محرومین و مستضعفین برجسته بود سرویس امنیتی ایران تصور نمود که هدف این کتاب تبلیغ اندیشه‌های مخالف با دستگاه شاهنشاهی بود.

 

* اگر حق التالیف را نمی دهید لااقل نسخه ای از آن بفرستید!

وی به چاپ و ترجمه کتابش در ایران اشاره کرد و گفت: انتظار دارد حق تالیف ایشان در این چاپ‌ها پرداخت؛ و یا حداقل نسخه‌ای از ترجمه‌ها و چاپ‌های جدید برای ایشان ارسال گردد.

وابسته فرهنگی کشورمان در ادامه این ملاقات با ذکر این مقدمه که همه ساله و در اغلب ایام بزرگداشت مقام و منزلت امیرالمومنین‌(ع) چه در شب‌های قدر و چه در دیگر مناسبت ها خطبا و وعاظ در منابر این عبارت از کتاب آقای جورج جرداق که «قتل علی‌ابن‌ابی‌طالب‌(ع) لشده عدله» را بازگو می‌کنند و بسیاری از مردم ایران آقای جورج جرداق مسیحی را به همین خاطر می‌شناسند.؛ این نکته را مطرح کرد که مردم ایران این سوال برایشان مطرح است که چگونه است که اقای جورج جرداق به حقانیت امیرالمومنین‌(ع) و عدالت او معترفند ولی همچنان یک مسیحی باقی‌مانده‌اند. که آقای جورج جرداق اینگونه پاسخ داد:اولا مسیحی یا مسلمان بودن هیچ تفاوتی نمی‌کند مهم این است که بتوانیم انسان باشیم مهم نیست که پیرو کدام دین باشیم مهم این‌ است که به آموزه‌های پیامبران آسمانی عمل کنیم و در توضیح مطلب خویش گفت: ببینید الان مسلمانان به اسم القاعده به اسم جندالله و… چگونه همدیگر را می‌کشند در پاسخ به وی گفته شد که: نباید عملکرد غلط پیروان یک دین را به حساب آن دین و پیام‌آور آن دین گذاشت؛ چه آنکه کشتارهایی که مسیحیان در دو جنگ جهانی اول و دوم در اروپا صورت دادند را نباید به حساب دین مسیح و آموزه‌های حضرت مسیح گذاشت.

* تمام رفتار امیرالمونین سرشار از انسانیت و عدالت است

آقای جورج جرداق در پاسخ به این پرسش که چه بخشی از زندگانی امیرالمومنین‌(ع) وی را تحت تاثیر قرار داده و ایشان را متوجه عدالت آن حضرت نموده است؟ گفت: تمامی رفتار علی‌(ع) سرشار از انسانیت و عدالت و گذشت بوده؛ چه آنجا که ابن ملجم را می‌بخشد چه آنجه که از روی خشم دشمنان را نمی‌کشتند؛ چه در هزینه نمودن بیت‌المال و… و چه در دوران کوتاه حکومتش؛ وی تاکید کرد که به نظر ایشان مقام علی‌(ع) از مقام بسیاری از انبیاء بالاتر است.

* ماجرای آشنایی جرج جرداق با نهج البلاغه

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش علت اینکه از بین همه انبیا و اوصیا و اولیا و صالحین به سراغ بررسی زندگانی امیرالمومنین‌(ع) رفته را توضیح داد و گفت: متولد جنوب لبنان است (منطقه مرجعیون) در دوران ابتدایی بسیار زیاد از مدرسه فرار می‌کرده است و علاقه‌ای به یادگیری درس نداشته است حتی اولیاء مدرسه او را تنبیه بدنی می‌نموده‌اند ولی تاثیر نداشته تا اینکه روزی برادر بزرگتر او کتاب نهج‌البلاغه را به او می دهد و به عنوان تنبیه از او می‌خواهد که باید نهج‌البلاغه را هم بخواند و هم چند بار از روی کل آن رونویسی کند ایشان عنوان نمود که وقتی در آن سنین نهج‌البلاغه را خوانده چیز چندانی از آن نفهمیده ولی این کتاب را برای خود نگه داشته و مجددا در دوران نوجوانی و جوانی آن را خوانده است و در این زمان بوده که عباراتی از حضرت علی‌(ع) توجه ایشان را به خود جلب نموده است و تصمیم می‌گیرد تا در خصوص حضرت علی‌(ع) تحقیق کند. کتاب‌های بسیاری را که در مصر و دیگر کشورها در خصوص زندگانی حضرت علی‌(ع) نگاشته شده بود مطالعه می‌کند ولی به زعم ایشان هیچکدام نتوانسته‌اند آنگونه که شایسته است حضرت علی‌(ع) و نهج‌البلاغه او را درک کنند و این باعث می‌شود که خود ایشان تصمیم به نوشتن  کتابی در خصوص آن حضرت بگیرد که ماحصل آن تالیف کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» می‌شود.

وقتی سوال شد که برادر شما شیعه شده بود؟ گفت نمی‌دانم ولی به ما چیزی نگفت و فقط خواندن و نوشتن از روی نهج‌البلاغه را به عنوان تنبیه به من امر کرد.

* عاشق مرام علی(ع) هستم

وی درباره مرام و مسلک امام علی علیه السلام اظهار داشت: من عاشق این مرام و انسانیت علی‌(ع) هستم و باید بگویم که اینطور باشد من خود را از شیعیان علوی و از علویون می‌دانم.

در پایان از ایشان خواسته شد اگر پیغامی برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران دارند عنوان نمایند، که ایشان مشخصا دو درخواست را مطرح کردند:

۱-    حاضر است کتابخانه شخصی خود را که حاوی حدود ۱۰۰۰ کتاب خطی و نفیس است به جمهوری اسلامی ایران بفروشد. (چرا که به شدت نیاز به کمک مالی دارد)

۲-       درخواست داشت تا حق‌التالیف کتاب‌های ایشان بعد از هر بار چاپ مجدد در ایران به ایشان پرداخت گردد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 6