غدیر به روایت اهل سنت

download

 

 

گوشه ای از مطالب مندرج در منابع معتبر اهل سنت پیرامون غدیر خم.

 براء بن عازب در « ذخائر العقبی، ج 67، تذکره الخواص سبط بن جوزی در جلد اول ص ۲۵۶، مسند احمد حنبل، سنن ترمذی» می گوید در سفری همراه پیامبر بودیم پس به غدیر خم رسیدیم منادی ندای نماز جماعت داد و برای پیامبر جایی در زیر درختی آماده شد ایشان نیز نماز ظهر را اقامه کرده و سپس دست علی علیه السلام را گرفته و فرمودند آیا نمی دانید به شما اولی و سزوارتم همه تصدیق کردند و گفتند: آری، پس دست علی علیه السلام گرفته و فرمودند خداوندا هر کس که من مولای اویم پس علی علیه السلام مولای اوست خدایا هر کس که با علی علیه السلام دوست است او را دوست بدار و با دشمن او دشمن باش پس از این کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خلیفه دوم به خدمت علی علیه السلام و دست بوسی ایشان رسید و عرض کرد گواریتان باد ای پسر ابوطالب زیرا که مولای هر زن و مرد با ایمان گردیدید.

 طبرانی در«المعجم الکبیر، ج ۵، ص ۸۹ » از زید بن ارقم نقل می‌کند: «هنگامی که رسول خدا از حجه‌الوداع باز‌گشتند و به غدیر خم رسیدند، در آنجا خطبه‌ای ایراد فرمودند که در ضمن آن، چنین گفتند «مثل اینکه از جانب خدا دعوت شده و باید اجابت کنم، پس در میان شما دو چیز گران بها و سنگین بجا می‌گذارم که یکی از دیگری بزرگ‌تر است، کتاب خدا و اهل بیتم. پس بنگرید که چگونه آنها را رعایت می‌کنید. آن دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض مرا ملاقات کنند.» سپس فرمودند«خدا، مولای من است و من، ولی هر مؤمنی هستم». آنگاه دست علی(ع) را گرفتند و فرمودند«من کنت مولاه، فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» آنگاه زید می‌گوید کسی در غدیر نبود مگر آنکه آنچه را که من می‌گویم، شنید و با چشمان خود دید.»

 حاکم نیشابوری در«المستدرک، ج ۳، ص ۱۰۹ » که یکی دیگر از منابع معتبر اهل سنت است نقل می‌کند که رسول خدا فرمودند: «ایها الناس إنی تارک فیکم امرین لن تضلوا ان اتبعتموها، هما کتاب الله و اهل بیتی عترتی.»

 متقی هندی در«جلد ۶ کنز العمال ص ۳۹۸ » نقل از حافظ ابن ابی شیبه باسنادش از نامبرده روایت نموده که او گفت: ما، در«غدیرخم» بودیم ناگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما بیرون شدند. پس دست علی علیه السلام را گرفتند و فرمودند: هر کس که من مولای اویم علی علیه السلام مولای او است.

 متقی هندی در«کنزالعمال، ج ۱، ص ۴۷» از رسول خدا روایت می‌کند: «آن حضرت فرمودند: «فانظروا کیف تخلفونی فی الثقلین.قیل: و ما الثقلان یا رسول الله؟ قال: الاکبر کتاب الله سبب طرفه بید الله و طرفه بأیدیکم فتمسکوا به لن تزلوا و لا تضلوا و الاصغر عترتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علیّ الحوض»؛ بنگرید چگونه ثقلین را رعایت می‌کنید. گفته شد: ثقلان کدام‌اند ای رسول خدا(ص) فرمودند: ثقل اکبر، کتاب خداست که یک طرف آن به دست خدا و طرف دیگرش به دست شماست. به آن تمسک جوئید تا نه پایتان بلرزد و نه گمراه شوید. و ثقل اصغر، عترتم هستند. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض بر من وارد شوند.»

این حدیث با عباراتی شبیه به هم در بسیاری از منابع اهل سنت همچون تفسیر ثعلبی، ج۸، ص۴۰؛ تفسیر بغوی، ج۴، ص۱۲۵؛ تفسیر رازی، ج۸، ص۱۷۳؛ تفسیر ابن کثیر، ج۴،ص۱۲۲؛ الدر المنثور جلال الدین سیوطی، ج۲،ص۶۰؛ تفسیر آلوسی، ج۴،ص۱۸؛ الکامل ابن عدی، ج۶، ص۶۷؛ تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۴۲، ص۲۱۶؛ اسد الغابه ابن اثیر، ج۲، ص۱۲؛ سیر اعلام النبلا، ذهبی، ج۹، ص۳۶۵؛ سبل الهدی و الرشاد صالحی شامی، ج۱۱،ص۴۴۴؛ مجمع الزوائد، هیثمی، ج۹، ص۱۶۳ وارد شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 15