تعیین راهبرد حرکتی برای زندگی امروز از اهداف مجالس عزاداری سیدالشهدا است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هدف از مجالس عزای اهل بیت(ع) درک تکلیف امروز و تعیین راهبرد حرکتی خود در عرصه های اجتماعی و سیاسی است.
آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شب گذشته در حرم مطهر رضوی با بیان این که «عَارِفاً بِالْحَقِّ» یک معرفت شناسی کامل از انقلاب سید الشهدا(ع) است، گفت: عالیترین عرض ارادت ها به ساخت سید الشهدا(ع) عَارِفاً بِالْحَقِّ است.وی الگوگیری از سیره سیدالشهدا(ع) و اهل بیت(ع) را از اهداف مجالس عزای اهل بیت(ع) بیان و اظهار کرد: هدف از این مجالس تنها بیان تاریخ اهل بیت(ع) و مظالمی که دشمنان برای اهل بیت(ع) وارد کردند، نیست که فقط اشک بریزیم بلکه هدف از این مجالس این است که با تبیین سیره اهل بیت(ع) به ویژه در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی که به مظلومیت و شهادت مظلومانه آمیخته با صدها جنایت و ستم از طرف دشمنان خدا و جریان های قدرت یاب آن روز صورت می گرفته است، تکلیف امروز و راهبرد حرکتی خود را در عرصه های اجتماعی و سیاسی درک کنیم.آیت الله علم الهدی افزود: ماهیت انقلاب سید الشهدا(ع) مقابله با جریان ارتجاع انقلاب ارزش ها بود که پیامبر(ص) پایه ریزی کرده بود و این انقلاب ارزش ها بعد از رسول اکرم(ص) دچار ارتجاع شده بود.

امام جمعه مشهد انقلاب را به دو دسته انفجاری و ارادی تقسیم و اظهار کرد: انقلاب های انفجاری، انقلابی است که جنایت و ظلم در میان یک مردم چنان توسعه می یابد که مردم براثر این فشارها دست به انقلاب می زنند مانند انقلاب هایی در کشورهای کمونیستی صورت گرفته است مانند انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی که نتیجه آن ها نظام سوسیالیستی بود که مردم در برابر ظلم های حاکمان نظام را دگرگون کردند.

وی انقلاب ارادی را برای تثبیت یک سری سلسله آرمان ها و ارزش ها در جهت انسان سازی بیان و ابراز کرد: انقلاب ارادی انقلابی است که گاهی جریانی دست به انقلاب برای تثبیت جریان فکری، اقتصادی و سیاسی زده تا به سلسله اهداف از پیش تعیین شده برای این انقلاب برسد و اصل انقلاب برای این است که مبانی ارزش ها و آرمان هایی در جامعه حاکم شود.

آیت الله علم الهدی با بیان این که انقلاب پیامبر برای تغییر ارزش های جاهلی به فضیلت های انسانی انقلاب بود، گفت: انقلاب انبیا انقلاب ارادی بود و پیامبر(ص) برای حکومت بر مردم انقلاب نکرد بلکه برای این بود که جریان انسانی و فضلیت های انسانی جایگزین جریان جاهلی و ارزش های شیطانی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: تشابه انقلاب ما با انقلاب کربلا در ارادی بودن است که ارزش ها تغییر پیدا کرد و با حاکمیت آرمان ها و ارزش ها در زندگی مردم و پیدایش جامعه با فضیلت و نظام با عدالت اجتماعی و فراگیری آن در عالم زمینه ظهور امام زمان فراهم شود.

وی انقلاب امام حسین(ع) را بر پایه سه عنصر تدافعی، تعاونی و تهاجمی بیان و اظهار کرد: اگر تنها این قیام تدافعی بود که حضرت زیر بار بیعت با یزید نرود، می توانست هجرت کند و نیازی به این قیام نبود همچنین اگر تنها تعاونی و کمک به مردم کوفه برای سرنگونی حکومت ظلم بود که باید حضرت بعد از شنیدن خبر شهادت مسلم و برگشتن مردم کوفه از بیعت خود، بر می گشتند و قیام نمی کردند اما اصل قیام حضرت بر پایه تهاجمی و امر به معروف و نهی از منکر بود.

آیت الله علم الهدی هدف اصلی قیام سیدالشهدا را برای نهی از منکر ارتجاع انقلاب ارزش ها بیان و ابراز کرد: سوالی که مطرح است این است که سیدالشهدا(ع) برای امر به کدام معروف و نهی از کدام منکر قیام کرد؟ آیا حکومت یزید از منکرات بود؟ آیا بی تفاوتی مردم در برابر انحراف سیاسی منکر بود تا امام آن را نهی کند؟ آیا قیام برای اقامه عدال و انصاف عدل اسلامی یک معروف بود و حضرت برای امر به این معروف فقط می خواست قیام کند؟ همگی بود اما امر به معروف و نهی از منکر سیدالشهدا از همه گسترده تر بود و آن منکر ارتجاعی بود که در انقلاب ارزش های پیامبر(ص) به وجود آمده بود و سیدالشهدا در برابر این منکر قیام کرد.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ارزش ها در زمان جاهیلت به پول، رفاه، خوش گذرانی، عیاشی، کاخ نشینی و جنایت مقتدارنه به بردگان ضعیف و انسان های تهی دست بود و انقلاب پیامبر(ص) این ها را از بین برد اما بعد از پیامبر(ص) حاکمیت از مسیر امامت منحرف شده و دوباره این ارزش های جاهلی حاکم شد.

وی با اشاره به تغییر ارزش ها در مردم بعد از پیامبر(ص) گفت: این مردم بودند که معاویه را بر امام حسن(ع) ترجیح دادند، مسأله اصلی تغییر ارزش ها در مردم و فکر کردند باید در زندگی به رفاه، عیاشی، شهوت، پول و راحتی بگذرانند و هر بلایی سر اسلام آید، بیاید؛ اگر این مردم این گونه نمی شدند معاویه و یزید بر آن ها مسلط نمی شدند و انقلاب سیدالشهدا(ع) برای مقابله با ارتجاع انقلاب ارزش ها بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 9