دبیر اتاق تبلیغ خراسان: منبر خوب باید جریان ساز و هویت ساز باشد

حجت الاسلام مشیری با بیان این که منبر باید هویت دینی را تقویت کند، گفت: منبر باید به گونه ای باشد که جریان های اجتماعی در بین مردم و جامعه ایجاد کند.
حجت الاسلام مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به ویژگی های یک منبر خود اشاره و اظهار کرد: منبر خوب منبری است که هم راهنمایی کننده و ارشاد کننده باشد و هم موجب حس اقدام و حرکت در فرد شود.

وی افزود: خطیب باید در منبر مخاطب را به گونه ای متحول کند که فرد را در حوزه های فردی، سیاسی و اجتماعی به رشد برساند تا رفتار صحیح خود را در این حوزه ها بیشتر کند و در حوزه اجتماعی نیز به حرکت های اجتماعی مثبت مانند امر به معروف و نهی از منکر رو بیاورد.

حجت الاسلام مشیری به رشد مخاطب در حوزه سیاسی و انقلابی گری توسط خطیب تأکید و ابراز کرد: منبر باید به گونه ای باشد تا مخاطب در حوزه سیاسی، انقلابی گری و تحول تمدنی به سمتی برود که در سطح جهان اسلام اقدامی انجام دهد که موجب رشد و عظمت اسلام  اقدامی شود.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان جریان سازی را از دیگر ویژگی یک منبرخوب عنوان و تصریح کرد: منبر باید به گونه ای باشد که جریان های اجتماعی مثبت مانند انفاق، پرهیز از حس طمع، دفاع از حق و غیره در بین مردم و جامعه ایجاد شود، منبر باید هویت ساز باشد و منبر باید هویت دینی را تقویت کند.

وی به راهکارهای جذاب سازی منبر اشاره کرد و گفت: اگر منبر دارای محتوای علمی، تحولی، جریان ساز و حرکت ساز باشد، جذاب می شود همچنین می توان از تصاویر در حسینیه و منبر استفاده کرد و تصویر پشت سر سخنران متناسب با محتوای سخنرانی سخنران باشد و نیز استفاده از ابرازهای جدید به گونه ای که سخنرانی خطیب را تحت الشعاع قرار ندهد از دیگر راه های جذاب سازی منبر است.

حجت الاسلام مشیری استفاده از آیات و روایات را موجب جذاب سازی منابر دانست و اظهار کرد: چون خداوند در آیات قرآن نورانیت خود را بیان می کند و مردم به نور علاقه دارند همچنین آیات قرآن متناسب با فطرت انسان ها است پس می پذیرد.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان دین را اجتماعی بیان و ابراز کرد: اسلام دین اجتماعی است بنابراین نمی شود که در منبر تنها به مسائل فردی پرداخته شود و به مسائل انقلاب و کشور کار نداشته باشد، در اسلام موضوعات اجتماعی مانند جهاد، حج و امر به معروف از نهی از منکر را داریم بنابراین به صورت ذاتی نمی توان بحث اجتماعی و سیاسی را از منبر حذف کرد.

وی ابراز کرد: در منبرها باید حرکت های مثبت تقدیر شود و آن چه معروف است، تبلیغ شود و نیز از انقلاب اسلامی به خاطر نفس اسلامی بودن آن باید دفاع کنیم همچنین اگر مشکلی وجود دارد برخی به علت اشتباه خود ما به دلیل انتخاب افراد اشتباه است و بخشی نیز به خود فرد مسوؤل و سیستم بر می گردد و این ها باید برای مردم تبیین شود تا رفع گردد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =