ویژه نامه کشمیر،مظلوم و فراموش شده

بیش از ۲۸۰ نفر از فعالان هندی در نامه‌ای سرگشاده در مورد وضعیت فعلی جامو و کشمیر ابراز نگرانی کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از آناتولی، در این نامه که افراد مختلف از جمله دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، رهبران سیاسی و … آن را امضا کرده‌اند،‌ آمده است: به دلایل بشردوستانه، ما این وضعیت را غیر قابل قبول می‌دانیم. دولت باید خطوط تلفن و اینترنت را دوباره برقرار کند،‌ چرا که این امکانات براساس حکم دادگاه عالی کرالا به عنوان حقوق اساسی شناخته شده است.

در ادامه این نامه آمده است: ما شرایط موجود را براساس اصول دمکراتیک نیز غیرقابل قبول می‌‌دانیم. اگر دولت بتواند آزادی بیان و حق بحث و بررسی قوانینی که بر زندگی کشمیری‌ها تأثیر می‌گذارد را سلب کند، چه چیزی می‌تواند مانع از انجام این کار توسط دولت در سایر نقاط کشور شود.

در این نامه همچنین آمده که تصمیم به ابطال اختیارات ویژه جامو و کشمیر از سوی نخست وزیر این کشور، بدون رایزنی با ساکنان محلی اتخاذ شده است.

یادآور می‌شود که هند در تاریخ ۱۴ مرداد، ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور را که اختیارات ویژه‌ای به جامو و کشمیر می‌بخشید، لغو کرد و پس از آن ضمن اعزام تعداد زیادی نیروی نظامی به منطقه با قطع خطوط تلفن و اینترنت و همچنین وضع قوانین منع عبورومرور به اعتراضات گسترده‌ای‌ دامن زد.

 

صدها اندیشمند و استاد دانشگاه در هند با صدور بیانیه‌ای از محدودیت‌های دولت این کشور علیه منطقه «جامو و کشمیر» انتقاد کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، ۵۰۰ اندیشمند و استاد دانشگاه در هند ظی بیانیه از ادامه بحران منطقه جامو و کشمیر که بیش از دو ماه طول کشیده است، ابراز نگرانی عمیق کردند.

اندیشمندان و اساتید دانشگاه امضاکننده این بیانیه در ادامه، فعال شدن مجدد تمامی شبکه‌های اجتماعی منطقه، لغو محدودیت‌ها و تدابیر امنیتی اتخاذشده در جامو و کشمیر و آزادی مخالفان را خواستار شدند.

در این بیانیه آمده است: گزارش‌های مستندی وجود دارد که محدودیت‌های اعمال‌شده زندگی افراد عادی در جامو و کشمیر را با سختی مواجه کرده، به‌طوری که آن‌ها حتی در دسترسی به تجهیزات پزشکی اولیه با مشکل مواجه هستند ورفتن به مدرسه نیز برای کودکان دشوار شده است.
امضاکنندگان این بیانیه همچنین، اجرای تحقیقات مستقل و شفاف درباره ادعاهایی مربوط به نقض حقوق بشر در منطقه جامو و کشمیر را خواستار شدند.
یادآوری می‌شود، دولت هند در ۱۴ مردادماه سال جاری ماده ۳۷۰ قانون اساسی مبنی بر اعطای خودمختاری به ایالت جامو و کشمیر را لغو کرد.
حکومت نظامی در کشمیر توسط هند مقارن با ایام شهادت سالار شهیدان شد و مردم مسلمان کشمیر حتی از عزاداری سیدالشهدا(ع) نیز منع شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که ۴۵ روز از آغاز حکومت نظامی در کشمیر و حبس خانگی مردم توسط نظامیان دهلی‌نو می‌گذرد هنوز مردم مسلمان این منطقه به نیازهای اولیه زندگی از جمله غذا و دارو نیاز مبرم دارند.

از آنجا که حکومت نظامی سیاه هند با ایام عزای حسینی(ع) همراه شد مردم کشمیر با مشکلات فراوان تلاش کردند رنگ‌وبوی محرم را در این منطقه اشغالی زنده نگاه دارند. در این گزارش به برخی اتفاقات هفته نخست محرم الحرام در کشمیر می‌پردازیم:

اول محرم: در برخی مناطق مقامات ارشد پلیس برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران محلی آمده بودند تا بتوانند از حضور مردم و جوانان در دسته‌های عزاداری جلوگیری کنند. اما اغلب رهبران این دیدار را نپذیرفتند.

دوم محرم: منطقه زدی‌بال که از پرجمعیت‌ترین مناطق شیعه‌نشین شهر سرینگر است شاهد دسته‌های عزاداری بود که با تلاش جوانان تشکیل شد و هدف گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای اشک‌آور قرار گرفتند.

سوم محرم: نیروهای بیشتری به منطقه اعزام شد به‌گونه‌ای که به‌طور تقریبی برای هر خانه یک نیروی امنیتی وجود داشت تا اینکه کسی از خانه خارج نشود.

چهارم محرم: در منطقه حسن‌آباد تعدادی از جوانان بازداشت شدند و تعداد زیادی از آنها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند و با گلوله‌های ساچمه‌ای مجروح شدند و نیروهای نظامی از هواپیماهای بدون سرنشین برای تهیه عکس و فیلم از مردم استفاده می‌کردند.

پنجم محرم: در مناطق قدیمی شهر سرینگر دو بار تلاش کردند که دسته‌های عزاداری را برپا کنند اما هر بار سرکوب شدند.

ششم محرم: در منطقه حسن‌آباد حکومت نظامی شکسته شد و فریادهای لبیک یا حسین و آزادی در کوچه و خیابان‌های حسن‌آباد به گوش می‌رسید. دسته‌های عزاداری موفق شده بودند مراسم را برگزار کنند. نیروهای امنیتی به مردم یورش بردند و آنها را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و گلوله‌های ساچمه‌ای به‌طرف عزاداران شلیک کردند.

هفتم محرم: از سال‌ها قبل مراسم سنتی در این روز برگزار می‌شد. مردم از مناطق مختلف برای برگزاری مراسم روز هفتم محرم به منطقه می‌آمدند. نیروهای نظامی تمام منطقه را بسته بودند. عزاداران می‌توانستند از طریق قایق‌ها خود را به محل عزاداری برسانند. شعارهای عزاداران علیه هند بود و فریادشان آزادی. اما در این روز سرکوب شدیدتری صورت گرفت که بیش از ۲۰۰ نفر با گلوله‌های ساچمه­‌ای زخمی شدند. پزشکان داوطلب و دانشجویان به زخمی‌ها امدادرسانی می‌کردند.

گفتنی است هند طی ۳ دهه اخیر حدود ۱۰۰ هزار کشمیری را کشته و باعث مفقود الاثر شدن ۱۰ هزار نفر دیگر نیز شده است.

در حالی که ۴۶ روز از حبس خانگی مردم کشمیر توسط نظامیان هندی می‌گذرد دولت دهلی‌نو ۱۸۰ هزار نظامی دیگر به این منطقه اعزام کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، دولت دهلی نو در تازه ترین اقدام خود علیه مردم کشمیر ۱۸۰ هزار نیروی نظامی به این منطقه اعزام کرد.

به این ترتیب تعداد رسمی نیروهای نظامی که در کشمیر حضور دارند و حکومت نظامی منطقه را مدیریت می کنند به یک میلیون و ۸۰ هزار نفر رسیده است.

گزارش ها حاکی است علی رغم دستور صریح دادگاه عالی هند مبنی بر لغو حکومت نظامی و آزاد شدن مردم از حبس خانگی اجباری دولت و نظامیان هندی هنوز هم حکومت نظامی را در منطقه ادامه می دهند.

از زمان آغاز حکومت نظامی در کشمیر تاکنون ۴۶ روز می گذرد و در این مدت دولت هند حداقل ۶ هزار نفر از آزادی خواهان و مردم منطقه را به بهانه های مختلف دستگیر کرده که بین آنها بیش از ۲۰۰ سیاستمدار نیز حضور دارند.

مردم منطقه با کمبود شدید دارو و مواد غذایی مواجه هستند و روزانه تعدادی از بیماران به دلیل نرسیدن مواد غذایی و دارویی جان خود را از دست می دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 10