شرایط تداوم انقلاب اسلامی

یکی از مهم‏ترین عوامل حفظ و تداوم هر پدیده‏ای، حفظ عوامل ایجاد و تشکیل دهنده آن پدیده است و این امر در خصوص انقلاب اسلامی ایران نیز صادق می‏باشد. مهم‏ترین و اساسی‏ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بود و این نکته حساسی است که از دید غربی‌ها و سیاست مآبان مادی‏گرا خارج و از حیطه تفکر محدود آنان بیرون و برای آنها واژه‏ای نامفهوم است.

شرایط تداوم انقلاب اسلامی

تاریخ جهان پر از حوادث، رویدادها و انقلابهایی است که هر کدام آثاری مثبت یا منفی به دنبال داشته‏ اند. آثار بعضی از انقلابها، با توجه به ماهیت مادی و اهداف سطحی آنها، محدود به زمان و مکان شده است و در مقابل، بعضی دیگر به دلیل ماهیت معنوی و اهداف بلند انسانی و الهی‏شان به زمان و مکان خاصی محدود نشده، شعاع فکری و سیاسی آنها سایر کشورها را نیز فرا گرفته است که انقلاب اسلامی ما از نمونه‏ های بارز این انقلابها است و البته تداوم آن، نیازمند تحقق شروطی است که به برخی از آنها اشاره می‏شود:

الف) قیام برای خدا

یکی از مهم‏ترین عوامل حفظ و تداوم هر پدیده‏ای، حفظ عوامل ایجاد و تشکیل دهنده آن پدیده است و این امر در خصوص انقلاب اسلامی ایران نیز صادق می‏باشد. مهم‏ترین و اساسی‏ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، قیام مردم برای خدا بود و این نکته حساسی است که از دید غربی‌ها و سیاست مآبان مادی‏گرا خارج و از حیطه تفکر محدود آنان بیرون و برای آنها واژه‏ای نامفهوم است.

امام(ره) در این باره می‏فرمایند: «رمز پیروزی ما در این بود که نهضت ما تنها سیاسی نبود. فقط برای نفت نبود. دارای جنبه معنوی و اسلامی محض بود. رمز پیروزی، اتکال به قرآن و شیوه مقدس شهادت است. در عین حال که با تانکها و مسلسلها روبرو بودند، با دست خالی پیروز شدند. مشت بر تانک غلبه کرد. شما رمز پیروزی را حفظ کنید!»[۱]

امام(ره) در وصیت‏نامه خود چنین نوشتند: «این انقلاب بزرگ که دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید… بی‏تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‏داند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن، انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه می‏باشد.»[۲]

ب) انقلابی ماندن مردم و مسئولین

خداوند متعال نعمتی را که به قومی عطا فرموده، از آنها پس نمی‏گیرد، مگر آنکه خودشان از نگهداری آن دست بردارند: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[۳]؛ «خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‏دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند.» و می‏فرماید: «أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[۴]؛ «خداوند هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‏دهد، جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند.»

یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) که در سالهای اخیر به دفعات روی آن تأکید کرده‏اند، انقلابی بودن و انقلابی ماندن مردم و مسئولین است؛ چراکه یکی از خطرات جدی پیش روی انقلاب اسلامی این است که انقلابیون دچار استحاله شوند و حرکتهایی مخالف اصول انقلاب صورت گیرد و یا با خسته شدن از روند انقلاب و زحمات حرکت انقلابی، به تن‌پروری و رفاه‌طلبی روی آورند و دچار فراموشی آرمانهای انقلاب در راستای دنیاطلبی خود شوند.

این مطالبه رهبر معظم انقلاب(حفظه الله)، به معنی پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و تداوم حرکت در مسیری است که امام خمینی(ره) تبیین و تعیین کردند. امری که تحقق آن، شرط اساسی حفظ و تداوم انقلاب اسلامی قلمداد می‏گردد.

ج) مجاهدت در راه تحقق اهداف و آرمانها

یکی از شرایط حفظ و تداوم انقلاب، تلاش و مجاهدت در مسیر اهداف و آرمانهای آن است. انقلابیون باید همواره در مسیر حفظ انقلاب فداکاری‌های فراوانی انجام دهند و در این راه از هیچ کاری دریغ نکنند و سختی‌های این وظیفه دشوار را به دوش بکشند.

تاریخ زندگی انبیاء(علیهم السلام) به عنوان انقلابیون واقعی، نشان می‏دهد که آنها در این راه نهایت وسع خویش را به کار می‌گرفتند. چنانچه قرآن درباره پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‏فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»[۵]؛ «هر آینه فرستاده‏ای از خود شما نزدتان آمد که رنج کشیدنتان بر او سخت و بر (گرویدن) شما به (اسلام) حریص است و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.» یا در جای دیگر خطاب به ایشان می‏فرماید: «فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا»[۶]؛ «مگر می‏خواهی خود را از اندوه اینکه چرا به این کلام ایمان نیاورده‏اند، هلاک سازی؟»

د) مقاومت، ایستادگی و پایداری

یکی از شرایط حفظ و تداوم انقلاب اسلامی، مقاومت، ایستادگی و پایداری انقلابیون در راه رسیدن به اهداف متعالی خود است که خداوند این توصیه را به پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان مصداق بارز فرد انقلابی داشته، می‏فرماید: «فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»[۷]؛ «پس مردم را به دین حق دعوت کن و چنانچه فرمانت داده‏اند، استوار باش!» یا در جای دیگر می‏فرماید: «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَکَ»[۸]؛ «پس چنانچه فرمانت داده‏اند، استوار باش و کسانی که با تو توبه کردند.»

رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) نیز در این خصوص خطاب به مردم انقلابی می‏فرمایند: «جوانهاى امروز ما، جوانهاى نسل معاصر ما و جوانهایى که در آینده خواهند آمد، بدانند راه انقلاب، راهى است که احتیاج دارد به عزم، به ایمان، به ثبات قدم در راه انقلاب. اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر پیوستگى حرکت وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع مى‌شود.»[۹]

هـ) حفظ اتحاد و برادری در جامعه

یکی از مهم‏ترین عوامل پیروزی و تداوم انقلاب، اتحاد و همبستگی همه اقشار ملت برای انجام مقاصد الهی و مقدس انقلاب؛ یعنی از بین بردن طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی برای تحقق حق و عدالت در جامعه است. همچنین، یکی از اصول اساسی اسلام، افزایش روح برادری و اتحاد در اجتماعات بشری است و این شرط اساسی، در حفظ جامعه انقلابی نیز ضروری است.

قرآن می‏فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا»[۱۰]؛ «و همگان به ریسمان خدا (قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت) چنگ زنید و پراکنده مشوید و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او در میان دلهای شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شدید.»

امام(ره) نیز در دیدار با جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی، در باب اهمیت وحدت کلمه فرمودند: «برادران من! از یاد نبرید این رمز پیروزی را، این وحدت کلمه‌ای که در تمام اقشار ایران پیدا شد، معجزه بود و کسی نمی‌تواند این را ایجاد کند.»[۱۱]

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. بیانات امام خمینی(ره)، فروردین ماه ۱۳۵۸٫

[۲]. صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۰۱٫

[۳]. رعد/ ۱۱٫

[۴]. انفال/ ۵۳٫

[۵]. توبه/ ۱۲۸٫

[۶]. کهف/ ۶٫

[۷]. شورا. ۱۵٫

[۸]. هود/ ۱۱۲٫

[۹]. بیانات رهبری(حفظه الله) در مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، مورخ: ۱۴/۰۳/۱۳۷۸٫

[۱۰]. آل عمران/ ۱۰۳٫

[۱۱]. صحیفه امام، ج ۵، ص ۱۴۱٫






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 1 =