ویژگی‌های اسلام آمریکایی

اسلام آمریکایی یعنی اسلامی که دشمن (آمریکا) برای ما می‌پسندد، اسلامی که با فرهنگ غرب سازگار باشد و بر طبق فرهنگ غرب ارائه گردد و خواسته‌ها و منافع قدرت‌های استکباری را تأمین نماید.

محمد ترسّلی

از نکات برجسته‌ای که امام راحل(ره)با تیزبینی خاص خود، در فرهنگ سیاسی جامعه وارد کرد، عنوان «اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی» بود که متأسفانه اهل قلم و خرد، آن‌طور که شایسته بود به این موضوع نپرداختند، اگر ویژگی‌های این دو نوع اسلام را شناخته و تبیین کرده بودند و در فرهنگ سیاسی جهان اسلام جای باز کرده بود، زمینه فریب‌کاری‌ِ سرسخت‌ترین دشمن اسلام، یعنی آمریکای جنایت‌کار فراهم نمی‌شد و حتی زمینه فریب انسان‌های جاهل، توسط گروه‌های منحرف تکفیری – وهّابی و تشکیل و رشد گروه‌های مختلف داعش و طالبان و… فراهم نمی‌شد.

اکنون که مقام معظم رهبری(حفظه الله)در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، این موضوع مهم را متذکر شدند، سزاوار است صاحبان خرد و فکر، ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و ویژگی‌های آن را با استفاده از آیات قرآن و سیره نبوی(صلی الله علیه و آله)برای افکار عمومی داخلی و خارجی تبیین کنند.

برای شناخت ویژگی‌های اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)و اسلام آمریکایی، لازم است معنا و محتوای این دو نوع اسلام را دریابیم. اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)یعنی اسلام خالص که از متن قرآن کریم و سنت و سیره نبوی و اولیاء الهی فهمیده می‌شود، اما اسلام آمریکایی یعنی اسلامی که دشمن (آمریکا) برای ما می‌پسندد، اسلامی که با فرهنگ غرب سازگار باشد و بر طبق فرهنگ غرب ارائه گردد و خواسته‌ها و منافع قدرت‌های استکباری را تأمین نماید. حال ما در این نوشتار، به برخی از ویژگیهای این دو نوع اسلام، اشاره می‌کنیم:

الف) ویژگی‌های اسلام آمریکایی

۱٫ دوستی با دشمنان خدا

در اسلام آمریکایی دوستی با کفار و دشمنان خدا مانعی ندارد و حتی دوستی با کفار از دوستی با مذاهب مختلف مسلمان بهتر است. عملکرد دولت‌های وهّابی بیانگر این حقیقت است، وهابیون و تکفیری‌ها، از ابتداء تفرقه بین مسلمانان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هر کس برخلاف نظر آنها عقیده‌ای داشته است، متّهم به شرک و کفر می‌گردد؛ در حالی که قرآن کریم می‌فرماید:]وَ لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقی إِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُوْمِناً[؛[۱]«به کسی که اظهار اسلام می‌کند، نگویید تو مؤمن نیستی.» آنها به جای دشمنی با دشمنان خدا و دوستی با مسلمانان، دوستی با دشمنان خدا و دشمنی با فرق مسلمان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

قرآن کریم در جای دیگری می‌فرماید:]محَُّمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلیَ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنهَُمْ[؛[۲]«محمّد(صلی الله علیه و آله)فرستاده خداست و کسانی که با او هستند، در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربان‌اند.» البته معلوم است ارتباطات سیاسی و اقتصادی با غیر مسلمانان مانعی ندارد، اما ارتباطات عاطفی و دوستی با دشمنان خدا، نباید برقرار کرد و در مقابل باید نسبت به سایر مسلمانان، مهربان و رئوف بود. بنابراین در اسلام ناب محمدی، دشمنی با دشمنان خدا و برقراری ارتباطات عاطفی بین مسلمانان، یک اصل خلل‌ناپذیر است.

۲٫ سلطه‌پذیری کفار

در اسلام آمریکایی اگر امور مختلف مسلمانان به‌دست کفار باشد، مانعی ندارد و حتی در بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بایستی تصمیم‌گیرنده، کفار باشند. وضعیت دولت‌های اسلامی وابسته به آمریکا بیانگر این واقعیت است، آنها تحت سلطه استکبار، منافع ملّت خود و ملت‌های مسلمان را فدای مطامع و منافع قدرت‌های استکباری می‌کنند.

در حالی که قرآن کریم می‌فرماید:]لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلیَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاً[؛[۳]«خداوند برای کافران بر مسلمانان راه نفوذی قرار نداده است.»بنابراین در اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)کفار حق هیچ‌گونه سلطه‌ای بر مسلمانان ندارند (نه سلطه سیاسی، نه سلطه اقتصادی و نه سلطه فرهنگی).

۳٫ جدائی دین از سیاست

در اسلام آمریکایی دین یک امر فردی و شخصی است، کاری به اجتماع و سیاست ندارد، مسائل اجتماعی و سیاسی به‌دست حاکمان است، هر طور که آنان عمل کردند، همان صحیح است. البته درصورتی‌که حاکمان وابسته به آمریکا و غرب باشند؟!

در حالی که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)در مدینه طیّبه حکومت تشکیل داد و تمام امور جامعه را، خود تدبیر می‌کرد و برای همه مسائل فردی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی برنامه و دستورالعمل آورده است؛ بنابراین در اسلام ناب محمدی، دین از سیاست جدا نیست و همه امور را شامل می‌شود.

۴٫ آزادی مطلق

در اسلام آمریکایی آزادیِ مطلق در تمام ابعاد آن (همانند غرب) مطلوب است و امر به معروف و نهی از منکر موجب سلب آزادی می‌شود. اما در اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)آزادی انسان در چارچوب ضوابط شرعی، قوانین و احکام اسلام پذیرفته است؛ لذا امر به معروف و نهی از منکر از شاخصه‌های این اسلام است؛ قرآن دراین‌باره می‌فرماید: ]وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر[؛[۴]«باید گروهی از شما مردم را به‌سوی خوبی‌ها دعوت کنند، امر به نیکی‌ها و نهی از بدی‌ها کنند.»

۵٫ هدف، توجیه‌گر وسیله

در اسلام آمریکایی، تهمت زدن، کشتن انسان‌های بی‌گناه و ایجاد رعب و وحشت در جامعه، دروغ گفتن و هر وسیله‌ای که رقیب را از میدان خارج کند، جایز است، هدف وسیله را توجیه می‌کند، اما در اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)هر نوع عمل خلاف موازین شرع حتی نسبت به دشمنان، ممنوع است، توصیه به تقوی در آیات و روایات اسلامی بیانگر این واقعیت است که نمی‌توان برای رسیدن به اهداف سیاسی و حتی مقدس، از وسایل غیر مشروع استفاده کرد؛ بنابراین در اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

۶٫ تأثیرپذیری از فرهنگ غرب

 در اسلام آمریکایی احکام اسلام تا آنجا که با فرهنگ غرب سازگار است مطلوب است و اگر حکمی با فرهنگ غرب سازگار نبود، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، در حقیقت به دست آوردن رضایت غرب برای آنها یک اصل مسلّم است و لو منتهی شود به اینکه بگویند برخی را قبول داریم و برخی را قبول نداریم و راه سومی را برگزینند؛  قرآن کریم می‌فرماید: ]أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا[؛[۵]«به‌راستی اینان کافرند.»

اما در اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله)همه احکام اسلام بدون استثناء مورد پذیرش است، چه با فرهنگ غرب سازگار باشد و چه نباشد؛ قرآن می‌فرماید: ]آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ[؛[۶]«پیامبر به آنچه را که از سوی پروردگارش نازل شده، ایمان آورده است و همه مؤمنان (نیز) به خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگانش ایمان آورده‌اند.» بنابراین آنچه را که خداوند نازل کرده بدون استثناء مورد تصدیق مؤمنان می‌باشد.

مطالب مرتبط:


پی‌نوشت:

[۱]. نساء/۹۴٫

.[۲] فتح/۲۹٫

[۳]. نساء/۱۴۱٫

[۴]. آل عمران/۱۰۴٫

[۵]. نساء/۱۵۱٫

[۶]. بقره /۲۸۵٫






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 12