نقش تعیین کننده دعا و نیایش در مقابله با کرونا | چیزی در نظام خلقت شر نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی رخدادها را هماهنگ با رحمت مطلقه الهی دانست و با بیان این که در نظام خلقت چیزی شر نیست، نقش تعیین کننده دعا و نیایش را در مقابله کرونا تبیین کرد.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پیام نوروزی خود شیوع بیماری کرونا را رخداد تلخی خواند که جامعه بشری را گرفتار کرده است و گفت: این رخداد با رحمت مطلقه الهی هماهنگ است، گاهی خدای سبحان خوابیده ها را بیدار، غافل ها را هوشیار و بی تفاوت ها را حساس می کند.

وی افزود: در نظام خلقت چیزی شر نیست و اگر اندک آسیبی به جامعه برساند شرش بسیار کم و خیرش بسیار زیاد است، ممکن است بیماری کرونا آسیب هایی برساند اما دل ها را متوجه ذات اقدس اله می کند، یکی از مسائل دقیق جهان اسلام که انبیا آورده اند دعا و نیایش است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که خدا هرگز خواسته یک موحد رد نمی کند، اظهار داشت: گاهی توحید انسان غبار گرفته و مستور می شود از این رو بسیاری از افراد گرفتار شرک هستند، آنچه در بخش پایانی سوره مبارکه یوسف آمده که اکثر مسلمانان و مؤمنان گرفتار پرده رقیقی از شرک شده اند، ناظر بر همین موضوع است.

وی ادامه داد: این بیماری ها برای کنار زدن آن پرده ها سهم تعیین کننده ای دارد، انسان باید باور کند که کل نظام اینقدر دقیق و منسجم است که با یک ویروس نادیدنی ۷ میلیارد را به لرزه در آورده است و حساب و کتابی وجود دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: در بخش پایانی سوره مبارکه قیامت می فرماید انسان یک قطره آب بود، امروز صدها دانشگاه و دانشکده درصدد شناخت بدن انسان هستند اما هنوز بسیاری از بیماری ها کشف نشده است، انسان یک قطره آب بیشتر نبود اما تبدیل به یک موجود زنده کامل شد، این کارهای ذات اقدس اله حکیمانه است که انسان احسن الخالقین شد.

وی با تأکید بر این که ممکن نیست دعا مستجاب نشود، عنوان کرد: از جامعه گرانقدر و با فضیلت پزشکی حق شناسی کرده و از ذات اقدس اله مسألت می کنیم که همه این ها را مشمول رحمت ویژه خود قرار دهد، نخستین گروهی که باید دعا کنند این بزرگواران هستند که خدایا علم و کشف این بیماری و داروی آن و دفع و رفع بیماری را به ما عطا کن.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: چه بهتر که انسان به جایی برسد که جوامع دیگر در کنار سفره او بنشینند، این “رب زدنی” رسول گرامی اسلام(ص) برای همه ما اسوه است و خدا فرمود به پیامبر خود تأسی کنید، اولین جلسه دعا را باید عزیزان و بزرگواران پزشکی انجام دهند و از خدا بخواهند که توفیق کشف درمان و نجات جامعه را پیدا کنند تا جامعه بشری از آن ها استفاده کنند، این دعای عالمانه و محققانه است.

وی اضافه کرد: مسؤولان گرانقدر که مسؤول حفظ جان مردم هستند بدانند که با وجود امکانات محدود قدرت بی کران از آن خداوند سبحان است و از خداوند بخواهند که آن ها را در یاری رساندن به مردم بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی و سایر جهان یاری کند.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: بخش سوم دعاها و نیایش هایی است که افراد مبتلا و بستگان آن ها دارند، چرا که خداوند نزد دل های شکسته است، بخش دیگر مربوط به افراد سالم می شود که باید برای دفع خطر دعا کنند و رفع خطر از بیماران را از خدا بخواهند تا کل جامعه در سایه عقل و عدل اداره شود نه این که اگر سالم شد راه دیگر را طی کند.

وی با اشاره به فرازهایی از دعاهای مفاتیح افزود: جمله “یا من اسمه دوا و ذکره شفا” معروف است، جمله سوم معقول و حساب شده ای بیان شده که یا “من یجعل الشفا فیما یشاء من الاشیا” یعنی ای خدایی که در هر چه بخواهی شفا عطا می کنی، قدرت علمی و مشیت خدا محدود نیست، صدر و ساقه عالم همین که خدا اراده کند دست به فرمان است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: دعا در این چند بخش سهم تعیین کننده دارد و نباید از آن غفلت شود، البته صدقه، اصلاح نفوس، رسیدن به ارحام و مستمندان و سایر امور هم وجود دارد اما عمده بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود من ضامن هستم که اگر کسی موحدانه خدا را بخواند یقینا مستحاب می شود، اگر در قلب ما هیچ قدرتی نگنجد مگر مشیت الهی یقینا دعا مستجاب می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم ذات اقدس اله نظام و جامعه به ویژه جامعه پزشکی را که در خط مقدم این خطر قرار دارند از هر گزندی محفوظ بدارد و این بیماری را از جامعه بشریت برطرف کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =