نامه مهم مدیر حوزه های علمیه ایران به شیخ الازهر

آیت الله اعرافی در نامه ای به شیخ الازهر آمادگی حوزه های علمیه را برای تبادل تجربیات با این مرکز مهم و نیز دیگر نهادهای علمی و دینی جهان اعلام کرد.

آیت الله علیرضا اعرافی در نامه ای به شیخ الازهر اعلام کرد که حوزه علمیه قم آماده تبادل تجربیات خود با مراکز علمی و دینی جهان است

مدیر حوزه های علمیه در نامه خود خطاب به احمد الطیب با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان تاکید کرد: این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راه ها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم می تواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام باشد.

آیت الله اعرافی در این نامه همچنین برای مبتلایان به این بیماری آرزوی سلامتی کرد و ضمن تاکید بر ادامه روند آموزشی حوزه های علمیه با استفاده از بستر فضای مجازی بر آمادگی حوزه علمیه قم برای تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی را اعلام کرد.

در این نامه آمده است:

حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان و شخصیت ها و عالمان اسلامی شده است. حوزه های علمیه و بزرگان دین در قم و ایران با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام دامت برکاتهم ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان و مصیبت زدگان و رنج کشیدگان از پیروان همه ادیان به ویژه آسیب دیدگان از دنیای اسلام، آرزوی رحمت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خدای منان دارد و بر اهمیت تنظیم همه امور وبرنامه ها بر اساس توصیه ها و دیدگاه های کارشناسان و متخصصان و مسئولان تاکید داشته و در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ بوده اند.

حوادث و بلایای طبیعی در منطق اسلام عزیز پدیده هایی آمیخته با حکمت است برای آزمون بشر و زمینه ساز تکامل رشد و تعالی انسان و نیز هشداری برای بیداری آدمی و مایه بصیرت نسبت به مبدا و معاد و نیز عاملی در جهت پیشرفت های علمی جامعه بشری است و وظیفه عالمان دین تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت اصلاح و تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری ها و آلودگی ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال و توسل به ذات اقدس الهی و روح مطهر نبی مکرم اسلام و اولیای الهی، اهتمام به دعا و مناجات و تضرع در پیشگاه خداوند و نیز احیا و تقویت رویکرد معنوی و روحی و اخلاقی و عبادی است.

الهیات و کلام وحیانی-عقلانیِ دین، هیچگاه اسیر دو قطبی های ساختگی میان علم و دین و نیز درمان و دعا نبوده و نخواهد شد. انسان مومن در منطق الهی در عین پذیرش نظام طبیعی و علّی، هم به بهداشت و درمان و نظام سلامت ارج می نهد و همزمان قدرت لایزال الهی را محیط و برتر می‌داند و دست نیاز و توسل به پیشگاه خداوند بالا می برد.

توسعه تحقیقات و پژوهش‌های ناظر به معالجه آسیب ها و معضلات اجتماعی و حوادث طبیعی، تقویت مشارکت فعالانه در پدافند غیر عامل، استمرار شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی وظیفه ای سترگ بر دوش همه نخبگان و فرهیختگان و مسئولان است و در این میان به ویژه رهبران و عالمان دنیای اسلام در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی و بازتاب های آینده مسئولیت مضاعفی دارند و برخورد با این موضوع نیازمند نگاه جامع و همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و دانشگاه‌ها و مجامع علمی اسلامی و رجوع به سرمایه بی نظیر اسلام و قرآن کریم است.

جوامع انسانی در شرایط خطیر کنونی به شدت نیازمند آرامش و اعتماد و مهربانی و صمیمیت هستند و این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن بیداری فطرت های انسانی، ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و تعالیم حیات بخش و جامع اسلامی و فضیلت های اخلاقی و عبادت و نیایش و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راه ها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم می تواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام روحیه استوار و اراده پولادین و عزم و امید و نشاط و خلاقیت و پیشرفت و پیروزی در همه صحنه ها در جهان اسلام و برای همه بشریت باشد.

روشن است که نباید از خطر استکبار جهانی و طاغوت های شیطانیِ دشمن انسانیت و بدخواهان کشورها و ملت‌های مستقل که خود عامل بسیاری از مصیبت‌ها و فساد های روی زمین هستند غفلت ورزید و باید هوشمندانه آن را در برنامه‌ها مدنظر قرار داد و نباید اجازه داد دستگاهها و اختاپوس های ثروت و قدرت و رسانه‌ی ضد اخلاق و معنویت مشکلات موجود را تشدید کنند.

حوزه و بزرگان دین در قم و ایران برای رهایی همه انسان ها از این رنج و محنت و همه بحران های بشر معاصر دعا می کنند و ضمن تاکید بر رعایت همه توصیه ها و دستورات بهداشتی و پزشکی و علمی ضرورت همکاری جهانی در مبارزه با این بلای جهان گیر و دست برداشتن از تبعیض و تحریم های ناعادلانه که مبارزه با این بیماری را در برخی از کشورها از جمله ایران عزیز با چالش مواجه کرده، مهم و راهبردی می داند و بدون شک راه حل غلبه بر این بحران ها در تقویت نگاه قدسی به هستی و انسان، تحکیم مبانی انسان دوستی و عدالت، بازنگری در تصرف های بیرحمانه در طبیعت و محیط زیست، تغییر سیاست های جنگ افروزی و اشغال و ترور و منع تولید و نگهداری سلاح های کشتار جمعی و بیولوژیک نهفته است.

حوزه های علمیه مصر است نظام علمی و آموزشی و تربیتی فرهنگی و تبلیغی خود را با این حوادث دچار توقف و عقبگرد نکند و با تبدیل تهدیدها به فرصت ها، از همه ابزارها و فناوری ها و فضای مجازی و غیر حضوری و روش ها برای تداوم آن بهره گرفته و بازآفرینی حوزه در فضای جدید را تحقق بخشد. بحمدالله حوزه در این مسیر گام های اساسی را برداشته و با شتاب به این حرکت ادامه خواهد داد و آمادگی دارد ضمن تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی فصل جدیدی از همفکری ها و همکاری ها را با مراکز علمی بین المللی دانشگاه ها و مراکز دینی دنیا آغاز نماید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4