اهل بیت پناهگاهی برای انسان ها هستند

حجت الاسلام نظافت قرآن و اهل بیت را سبب هدایت انسان بیان کرد و گفت: مشکلات ما با پیروی از سیره اهل بیت(ع) حل می شود و ایشان با برطرف شدن مشکلات ما خوشنود می‌شوند.

حجت الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با تأکید بر توسل به اهل بیت و استفاده از فضلیت ماه شعبان و خواندن صلوات شعبانیه در این ماه، گفت: ماه شعبان ماه پیامبر، ماه صلوات و ماه توجه به خدا است.

وی با اشاره به فرازهایی از صلوات شعبانیه، اظهار کرد: اهل بیت (ع) مانند غاری محکم پناهگاه مؤمنان هستند، مانند دژ محکمی ما را از شیاطین حفظ می کنند و فریادرس مسلمانان مضطر هستند.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که خداوند اهل بیت(ع) را پناهگاه برای انسان ها قرار داده است، اظهار کرد: انسان از همه چیزهایی که او را آزار می‌دهد از جمله از فتنه ها، هوس ها، وابستگی ها، شیاطین و وابستگی ها به خدا پناه می‌برد و خداوند انسان را به پناهگاه اهل‌بیت (ع) می‌فرستد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شکایت کردن از مشکلات در نزد انسان‌های عادی بد است؛ اما به ما گفته‌اند در مشکلات به اهل بیت(ع) متوسل شوید، امام سجاد(ع) ۱۵ مناجات نوشته اند که مناجات شاکین از مجموعه مناجات خمس عشر است، خداوند دوست دارد تا ما مشکلات و غم غصه خود را به اهل بیت(ع) بگوییم اما از گفتن مشکلات خود در بین دیگران حذر داشته است مگر این که برای مشورت، درمان نزد پزشک و حل مشکل پیش قاضی باشد.

وی با اشاره به فراز دیگری از صلوات شعبانیه که می فرماید:«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلاهً کَثِیرَهً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً، وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أَداءً وَقَضاءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّهٍ یَا رَبَّ الْعالَمِینَ»،گفت: اهل‌بیت (ع)، بر گردن ما حق حیات دارند و ما با صلوات سعی می‌کنیم تا حدی این حق را جبران کنیم.

حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: اگر تلاش اهل بیت نبود امروز ما در دوران منحط جاهلیت می‌ماندیم، اهل بیت(ع) تلاش کردند تا فرهنگ زیبای اسلامی را به ما منتقل کنند، آن ها بر ما حق حیات دارند بنابراین ما باید این حق را از طریق فرستادن صلوات بر پیامبر و آلش و پیروی از سیره و دستورات ایشان ادا کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مهم‌تر از صلوات این است که از سیره و روش اهل‎‌بیت(ع) پیروی کنیم، مشکلات ما با پیروی از سیره اهل بیت(ع) حل می شود و ایشان با برطرف شدن مشکلات ما خوشنود می‌شوند.

وی با بیان این امام سجاد(ع) در صلوات شعبانیه می فرماید:«اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ، الَّذِینَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلایَتَهُمْ.»، گفت: برّ، نیکی‌ای است که همه خوبی‌ها را در خود جای داده است و اهل‌بیت(ع) اهل برّ و مفهوم کامل نیکی هستند، اهل صفا، احسان، گذشت، دستگیری و گره گشایی و اهل همه خوبی ها هستند و خداوند ادای حق آن ها را بر ما واجب کرده است آنها واسطه فیض هستند.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که خداوند در سوره ابراهیم خروج انسان ها از ظلمات را توسط اهل بیت(ع) بیان می کند، اظهار کرد: خداوند در کنار کتاب آسمانی، مرد آسمانی قرار داده است و انسان به وسیله آن ها از ظلمات و تاریکی نجات پیدا می کند و خداوند مؤمنان را از تاریکی به وسیله اهل‌بیت و ولایت ایشان به سمت نور می‌برد.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند قرآن و پیامبر و اهل بیت را معلم برای زندگی ما قرار داده است، این ها برای رشد انسان است پس در ماه شعبان دل ها را متوجه اهل بیت(ع) کرده و برای ورود به ماه رمضان آماده شویم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =