پاسخ به شبهات حجاب ۴

در پاسخ به شبهات حجاب که بعضا از سوی برخی افراد مطرح می شود اتاق فکر تبلیغ به این شبهات پاسخ داده است. به همین مناسبت سعی می شود در چند شماره پاسخگویی به این شبهات به اطلاع مخاطبان محترم برسد. امید است در این مجال بتوانیم با پاسخگویی منطق و عقلایی به شبهات بتوانیم گامی در گسترش فرهنگ حجاب در جامعه که یکی از واجبات است برداشته و به وظیفه دینی و ملی خود عمل نمائیم. ان شاءالله …

بعضی از دختران مجرد ادعا می کنند که حجاب مانع ازدواج آنها است. یعنی مردان چون پی به زیبایی آنها نمی برند ، جهت ازدواج به سراغ آنها نمی آیند.
یکی از عوامل مهم تاخیر در ازدواج دخترهای جوان بدحجابی است. وقتی چشم چرانی برای جوان‌ها آزاد شد وقتی مطامع نفسی خود را از راه‌های ناصحیح به دست آوردند به فکر تحمل زحمت ازدواج نمی افتند. این گونه نیست که حجاب باعث تأخیر ازدواج شود ، بلکه بدحجابی ها و شکسته شدن حد و مرز حجاب جوان ها را بی تعهد می کند. مشکلات ازدواج مشکلات اقتصادی است و در دین گریزی بچه‌ها پدر و مادرها مسئول هستند. اگر ما درست عمل کنیم بچه‌ها دین گریز نخواهند شد و حجاب را زشت نخواهند دید.
خوب است دو تا جواب نقضی هم داده شود : یکی این که اگر کسی به صرف قیافه و زیبایی ظاهری زن بیاید و بخواهد با او ازدواج کند به طور طبیعی بعداً وقتی قیافه بهتری را دید، این زن را رها می‌کند و به دنبال قیافه بهتر می رود. نمونه نقضی دیگر را در داستان حضرت موسی (ع) و شعیب (ع) آمده است. قرآن ازراه رفتن دختر حضرت شعیب خیلی با عظمت یاد می‌کند و می‌گوید : «تمشی علی استحیاء» با یک حیای خاصی دختر شعیب راه می رفت. با این حال، بهترین فرد زمانش به خواستگاری او آمد و با او ازدواج کرد.

حجاب محدود کننده آزادی است ؟
باید گفت که آیا آزادی اصل مطلق است و حریمی ندارد؟ در تفکر غربی و در نگاه غالب روشنفکران ما نیز بحثی است که ما تا حدی آزاد باشیم که به حقوق دیگران تجاوز نکنیم. اگر کسی این پاسخ را بدهد، سؤال جدی که مطرح می شود این است که چرا باید آزادی دیگران، آزادی مرا محدود کند؟ مگر دیگران چه ارزشی دارند؟
پاسخی که دیگران می دهند این است که حرمت انسانیت است و کسی حق زورگویی به انسان را ندارد. انسان فقط در بعد فیزیولوژیک خلاصه نشده است. انسان چیزی دارد که به خاطر آن ارزشمند است که در ادبیات دینی، به کرامت وانسانیت تعبیر نمی شود. اگر انسانیت معیار شد در این صورت هر انسانی حرمت ندارد مثلاً نمی توان برای صدام حرمتی قائل شد. انسان هایی حرمت دارند که کرامتشان را حفظ کنند. حال کرامت چیست؟ اگر قائل به وجود خدا هستیم و خدا بهتر از ما تشخیص می دهد. تعریف های الهی برای انسان مطابق با کرامت است. همه انسان ها طالب زندگی بهتر هستند ولی ما در مصادیق اشتباه می کنیم، برای همین ما نیازمند دین هستیم. پس اگر دین چیزی را به ما گفت، کرامت ما را نیز در نظر گرفته است . مسئله دیگر بحث راحتی بود ولی مسئله این است که بی حجابی سخت تر از با حجابی است. خانم های بی حجاب وقت بیشتری باید بگذارند ولی به هر ترتیب راحتی آخرین معیار برای تصمیم گیری است نه اولین کسی که دانشگاه نمی رود و ولگردی می کند راحت تر است از کسی که دانشگاه می رود ولی راحتی آخرین معیار است نه اولین معیار. یعنی اگر معیارهای دیگر تأمین شد، بعد به سراغ آخرین معیار،یعنی راحتی می رویم.کسانی دنبال راحتی می روند که هدف پایین تری دارند پس اگر حریمی را برای جامعه و زندگی پذیرفتیم حجاب را نیز می پذیریم. منظور این است که کسی بخواهد حیا، عفت و خانواده اش را حفظ کند و راحت هم باشد.

حجاب با مسئله زیبایی در تعارض است؟
راجع به شبهه زیبایی ، اصل حرف، حرف درستی است اینکه ما باید محبوب باشیم، درست است ولی مسئله این است که محبوب چه کسی باشیم؟ از چه جهت ما را نگاه کنند؟کسی که با زیبایی های جسمی می خواهد محبوب کسی باشد، محبوب شهوت ران ها خواهد شد. بالای ۹۵ درصد افراد بدحجاب ما نیز انسان های عفیفی هستند و دوست ندارند کسی با نگاه شهوانی به آن ها نگاه کند. یک پزشک اگر زیبا هم نباشد مردم دوستش دارند.یا دانشمند، عالم و عارف هم همین طور. چون علم دارد. زیبایی را در معرض نمایش قرار دهیم که یک نگاه عالی را جلب کند. اخلاق، علم و… زیبایی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14