هدف نهایی خلقت انسان قرب الهی است

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: خداوند می خواهد شخصیت هایی مانند حضرت مریم(س)، حضرت ابراهیم (ع) و حضرت یوسف (ع) در زمین به وجود آیند و با عبادت به قرب خداوند برسند.

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی، عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی، به فلسفه نزول قرآن اشاره کرد و گفت: نزول قرآن برای هدایت است و خداوند نیز در قرآن این کتاب آسمانی را هدایت گر برای انسان معرفی می کند.

وی افزود: خداوند در برخی از آیه ها قرآن کریم را هدایت گر برای کسانی که تقوا دارند، بیان می فرماید و در برخی آیه ها نیز می فرماید: «قرآن برای بشر هدایت گر است اما کسانی که قرآن را قبول ندارند، نمی توانند از فیوضات آن استفاده کنند.»

حجت الاسلام فیض آبادی ابراز کرد: برای فهم هدایت گری قرآن باید چند مقدمه از جمله انسان، قرآن و خدا را تعریف کنیم تا بتوانیم استفاده کنیم که در تعریف انسان باید گفت که انسان دارای هفت بعد است و براساس آیات قرآن دنیا برای رشد انسان خلق شده و انسان خلیفه الهی در روی زمین است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی بیان داشت: خدا به انسان ظرفیتی داده است که نمی تواند خدا شود اما می تواند در زمین مانند حضرت مریم(س)، حضرت یوسف(ع) و حضرت ابراهیم(ع) خدایی کند، انسان می تواند اوج گرفته و از ملائکه بالاتر برود، سجده ملائکه بر انسان نیز نماد است و منظور از ملائکه کل قوای مثبت عالم است که بر انسان سجده می کند.

وی به ابعاد مختلف انسان اشاره و اظهار کرد: فکر که جایگاه عقل است، ذهن که جایگاه علم است، جسم، عاطفه، فطرت، روح و غرایز از جمله ابعاد وجودی انسان است که خداوند با خلق آن ها اهدافی داشته است و هدف نهایی قرب الهی است و خداوند می خواهد شخصیت هایی مانند حضرت مریم(س)، حضرت ابراهیم و حضرت یوسف به وجود آیند و با عبادت به قرب خداوند برسند.

حجت الاسلام فیض آبادی با بیان این که  انسان برای پیمودن مسیر الی الله محتاج راهنما است، افزود: انسان ها دارای ویژگی های مشترک هستند از جمله این که همگی اهل عبادت هستند، یکی سنگ، یکی آتش و یکی خدا را می پرستد؛ همه انسان ها ضعیف هستند و نیاز به کسی دارند که او را هدایت کند، فطرت یا همان وجدان گاهی زنگار می گیرد همچنین گاهی هوا و هوس جلوی عقل را می گیرد پس نیاز است تا نیرویی دست ما را بگیرد و آن نیرو خداوند است چون ما را خلق کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قرآن انسان را در همه عرصه های زندگی هدایت می کند و اگر کسی از قرآن جدا شود، هدایت نمی شود حتی اهل بیت(ع) قرآن محور بودند، مکاتب و روانشناسان و فلاسفه جهان راهکارهایی مانند زنا و رابطه نامشروع را برای رسیدن به آرامش ترویج می کنند در حالی که انسان فقط با هدایت و راهکارهای قرآن به آرامش می رسد.

وی قرآن را جامع نگر بیان و ابراز کرد: قرآن کریم به زمینه های مختلف از جمله وجود موجودات زنده در آسمان ها و کرات دیگر، تعلیم و تربیت کودکان و بحث ازدواج زن و مرد و رسیدن به آرامش اشاره داشته است و هزاران معجزه علمی و هدایتی کشف نشده در قرآن داریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 5