عمل به دستورات قرآن کریم همه مشکلات بشر را حل می کند

رهبر معظم انقلاب با بیان این که قواعد زندگی باید با قرآن منطبق شود، گفتند: اگر جوامع بشری به دستورات قرآن عمل کنند بدون تردید همه مشکلات حل خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای شامگاه شنبه در مراسم انس با قرآن کریم با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفتند: امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد بتوانیم حق این ماه را ادا کنیم.

ایشان ماه مبارک رمضان را ماه قرآن دانستند و افزودند: ما درباره قرآن بارها گفتیم و شنیدیم که قرآن کتاب زندگی است، اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق کنند سعادت دنیا و آخرت نصیب آن ها خواهد شد، مشکل ما این است که این کار را نمی کنیم و زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمی دهیم.

رهبر معظم انقلاب عدم عمل به دستورات قرآن را به عمل نکردن به نسخه پزشک تشبیه کردند و اظهار داشتند: مراجعه به پزشک بدون عمل کردن به نسخه اثری نخواهد داشت و وضع امروز ما این چنین است، قرآن کتاب علم و معرفت است و دل و اندیشه انسانی را سیراب می کند و قرآن برای کسانی که اهل معرفت آموزی هستند سرچشمه تمام نشدنی است.

ایشان ادامه دادند: قرآن علاوه بر جنبه معرفت آموزی، دستورات کاربردی برای زندگی دارد و محیط زندگی را آباد کرده و زندگی را دارای امنیت و آرامش می کند، انسان ها دست به گریبان ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی ها و لگدمال شدن ارزش ها در طول تاریخ بودند و امروز هم هستند و راه علاج قرآن است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این که اگر جوامع بشری به دستورات قرآن عمل کنند بدون تردید همه مشکلات حل خواهد شد، ابراز داشتند: در قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد، امیرمؤمنان(ع) می فرماید ظاهر قرآن شگفت انگیز و زیبا و بی نظیر است اما باطن عمیقی دارد، دستورات کاربردی برای همین ظاهر قرآن است و والا آنچه که اولیای الهی می فهمند از این مسائل خیلی بالاتر است.

ایشان عنوان کردند: برخی از دستورات کاربردی قرآن کریم مربوط به تنظیم قواعد زندگی است، برخی از انسان ها هستند که همه قواعد زندگی انسانی، دوستی ها و دشمنی ها و رابطه ها را در دنیا یعنی پول، قدرت و شهوت محصور می کنند یعنی دوستی و دشمنی و هدف هایشان برای دنیا است، خداوند متعال این گونه قاعده زندگی ساختن را رد می کند، این ها در زندگی کوتاه شاید به چیزی برسند اما در زندگی اخروی بی بهره خواهند بود.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: اما در مقابل کسانی در دنیا و آخرت دنبال حسنه هستند و خداوند متعال آنها را به مقاصد حقیقی زندگی می رساند؛ بنابراین دسته ای از آیات قواعد زندگی را مشخص می کند و باید مورد توجه باشد.

ایشان اضافه کردند: دسته ای دیگر از آیات مربوط به تنظیم مناسبات اجتماعی است، قرآن می فرماید غیبت نکنید که رعایت این دستور مناسبات اجتماعی را تنظیم می کند چرا که غیبت دل مؤمنان را چرکین کرده و واقعیت پنهان برادر و خواهر مؤمن را آشکار می کند که سبب خارج شدن روابط از نظم صحیح می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیان مواردی از دستورات قرآن برای تنظیم روابط اجتماعی گفتند قرآن می فرماید اگر با کسی مخالف و دشمن هستید درباره او بی انصافی نکنید، ممکن است انسان با کسی مخالف باشد اما این مخالفت نباید سبب ضایع کردن حق و بی عدالتی شود، اگر به همین آیه عمل کنیم و درباره دیگران بی انصافی نکنیم وضع جامعه دگرگون خواهد شد.

ایشان افزودند: قرآن می فرماید به دنبال چیزی که یقین نداری نرو، در حالی که ژورنالیسم رایج دنیا بر خلاف این عمل می کنند و این مسأله متأفسانه در جامعه ما هم وجود دارد، اگر به این دستور هم عمل کنیم بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اعتماد نکردن به ظالمان را از دیگر دستورات مهم قرآن عنوان کردند و اظهار داشتند: به فرموده قرآن نباید به ظالم گرایش و اعتماد داشته باشد، امروز دولت های مسلمان و مجموعه های اسلامی به ظالم ترین عناصر عالم اعتماد می کنند و نتیجه آن را هم می بینند.

ایشان افزودند: دستور دیگر قرآن کریم این است که در امانت خیانت نکنید، امانت فقط پول نیست بلکه مسؤولیتی که از جانب مردم داده می شود نیز امانت است و نباید کوتاهی شود و اگر به همین دستور عمل شود نتایج و برکات آن را خواهیم دید.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر این نترسیدن از قدرت های ظالم دستور قرآن کریم است، اظهار داشتند: ایجاد ترس از افراد ظالم و قدرت های ظالم کاری شیطانی است، در طول تاریخ کسانی که از قدرت ها ترسیدند دچار آزمون های سخت و تلخ زندگی شدند، امروز دولت های اسلامی ملاحظه قدرت های ظالم دنیا را می کنند و از آن ها می ترسند و نتیجه این می شود که توسری می خورند.

ایشان ادامه دادند: امام نترسیدن از قدرت های ظالم و زورگو را به ما یاد دادند، وقتی که سال ۵۸ لانه جاسوسی تسخیر شد برخی به شورای انقلاب فشار می آوردند که گروگان ها را آزاد کنید، خدمت امام رسیدیم تا کسب تکلیف کنیم، امام فرمود از آمریکا نترسید و نیازی نیست آزاد کنید.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ایستادگی در برابر دشمنان و ظالمان ابراز داشتند: مواردی را دیدیم که دولت ها و قدرت های کشور خودمان از ظالمان می ترسیدند و این ترس آن ها را دچار مشکل کرد.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود همگان را به استفاده از فرصت های ناب ماه مبارک رمضان توصیه و خاطرنشان کردند: نماز برای ذکر و یاد است و باید آن را محفوظ بداریم، اگر نماز را با توجه بخوانیم و به دستور قرآن عمل کنیم تأثیرات و برکات آن را در اعتلای روحی خود خواهیم دید، این روزها روزهای توبه، استغفار و رجوع به خداوند و باید از آن استفاده کنیم و وظایف خود را انجام دهیم و به دستورات قرآن عمل کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =