بازگشایی حرم منتظر تصویب ستاد ملی کرونا/ اماکن عمومی باز است اما حرم‌ها نه!

روزهای توقف موقت زیارت در حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) دارد به ۴۰ روز نزدیک می‌شود و در حالی که اماکن عمومی و حتی سینماها در حال بازگشایی هستند مطالبه جدی اهالی فرهنگ و فعالان دینی بازگشایی درب‌های حرم با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.بازگشایی حرم منتظر تصویب ستاد ملی کرونا/ اماکن عمومی باز است اما حرم‌ها نه!۲۷ اسفند ماه ۹۸ بود که برای کنترل ویروسی که به زندگی، عشق، اعتقاد و در یک کلام به تمام هستی بشر هم رحم نمی‌کرد مسؤولان کشوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا مجبور به تصویب طرح «توقف موقت» حضور زائران در اماکن مذهبی و حرم‌های مطهر شدند.

حالا نزدیک به ۴۰ روز است که حرم مطهر رضوی بدون هیچ زائری که مستقیما دست بر روی ضریح بگذارد یا سر بر شانه‌های دیوار منتهی به ضریح، دل را روانه آستانی می‌کنند که این روزها خلوتگه فرشتگان با برترین بنده خداست.

زیارت از پشت درب‌های بسته

برخی پشت درب‌های بسته حرم عرض ادب می‌کنند و زیارتنامه می‌خوانند و برخی هم فقط خواب حرم را در شبی که با نهایت غصه سر را بر بالین گذاردند؛ می‌بینند.

این همه سهم قریب به ۴۰ روز فراق مشهدی‌هاست که دوری را تاب نیاورده و حالا نخبگان و فعالان مجازی دست به قلم شدند تا با نوشتن چه در فضای مجازی و چه در بیانیه و نامه، بازگشایی درب‌های حرم مطهر رضوی را مطالبه کنند.

این در حالی است که روز گذشته دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را تهیه و در سایت رسمی این سازمان منتشر کرد تا پس از تصویب آن برای بازگشایی سینماها اقدام شود(اینجا)، همچنین پاساژها چند روزی است فعالیت تجاری خود را از سر گرفتند و این تنها مساجد و اماکن مذهبی هستند که باید کماکان تحت تأثیر فاصله‌گذاری غیرهوشمندی باشند که ناخواسته و ندانسته مردم روزه‌دار و محب اهل بیت را دور از شعائر دینی نگاه داشته نه دور از ویروس کرونا! 

نامه ۵۰ تن از مبلغان حوزه علمیه مشهد برای بازگشایی حرم

یک کاربر در استوری اینستاگرامش عکسی از نامه مورخ ۲۶ فروردین ماه که توسط بیش از ۵۰ تن از مبلغان حوزه علمیه مشهد به تولیت آستان قدس رضوی نوشته شد، منتشر کرده است که در بخش‌هایی از آن نوشته شده «…با  توجه به اینکه وضعیت مدیریت بحران کرونا در کشور به ثبات نسبی رسیده و سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تقریبا یک رویه فراگیر شده و از آنجا که وعده داده بودید مسدود بودن درب‌های حرم مطهر به طول نمی‌انجامد به نظر می‌رسد موعد بازگشایی حرم فرارسیده است….مستدعی است با بررسی همه جوانب و پیش‌بینی همه تمهیدات هرچه زودتر زمینه بازگشایی آستان مقدس رضوی را به روی مجاوران دلسوخته این قطعه از بهشت فراهم فرمایید. طبیعی است که بازگشایی درب‌های حرم مطهر لزوما به معنای رفع همه محدودیت‌های ضروری نیست و تدابیر لازم، مانع بروز هرگونه نگرانی نسبت به سلامت زائران خواهد شد…» همچنین وی از آمادگی آستان قدس رضوی برای بازگشایی حرم مطهر رضوی در پی ارائه این نامه خبر داده است.

بسته بودن حرم پسندیده نیست

آیت الله علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی نیز در خطبه مکتوب نماز جمعه نیز بسته بودن مساجد و اماکن مذهبی را در برابر بازبودن دیگر مراکز، پسندیده ندانست.

سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینما که رگ و ریشه خراسانی دارد نیز در توییتی نوشت: «با تصمیم ستاد ملی کرونا، از ۳۰ فروردین اکثر مردم در محل کار حاضرند، تقریبا همه اماکن با شرایط و ضوابطی بازگشایی شده، ای کاش در روز آغاز رمضان ستاد، بازگشایی اماکن متبرکه، حرم امام رضا(ع) و مساجد را با رعایت ضوابط به مردم هدیه دهد، اگر نگرانی جدی دارند لااقل صحن حرم‌ها به روی مردم باز شود.»

بیانیه اهالی فرهنگی و مذهبی برای بازگشایی حرم

جمعی از اصحاب فرهنگ و اهالی هیئات مذهبی و مادحین نیز بیانیه‌ای نوشتند و برای بازگشایی مراکز مذهبی و حرم‌های مطهر درخواست دادند.

محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت نیز در فضای مجازی به بسته بودن اماکن مذهبی اعتراض کرد.

او نوشت: «آیا کم تأثیرترین نهاد جامعه شیعی مساجد و اجتماعات مذهبی است! چرا هیچ مطالبه‌ای برای برگزاری مجدد مراسم‌های مذهبی نمی‌شود!؟ با وجود بازشدن تمامی اماکن، بسته بودن حرم مقدس اهل بیت چه جای توجیهی دارد؟»

طلبه و فعال فرهنگی مشهدی نیز در توییتی نوشت: « خیلی از مراکز عمومی باز شده و خیلی از متخصصان درخواست بازشدن حرم مطهر امام رضا رو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لااقل ابتدا در حد فضاهای باز دارن اما… البته تو ماجرای سود ۱۲ درصد دیدیم که درخواست مراجع معظم چقدر تأثیر داشت شاید باز هم منتظر موضع‌گیری ایشان بمانیم!»

کاربر دیگری نیز در اینستاگرام به صحن‌های وسیع حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه و حرم شاهچراغ اشاره کرده و متذکر شده در این فضاها فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار بهتر رعایت می‌شود.

وی همچنین از لزوم پناه بردن افراد به صحن و سرای ائمه معصومین آن هم در شرایط مضطرب کنونی خبر داده چرا که روح و روان افراد نیازمند معنویت و صفای حرم‌ها و زیارت اهل بیت است.

علاوه بر این، مطالبه‌ای که از سوی بسیاری از فعالان مجازی هم مطرح شده به مسائلی چون بسته شدن حرم زودتر از دیگر اماکن عمومی و بازگشایی دیر هنگام و پس از همه اماکن عمومی حتی سینماها، امکان ابتلای حداقلی به ویروس کرونا در حرم‌های مطهر از نظر کارشناسان به علت فضای بزرگ و گسترده، درک نکردن ارزش بی‌نظیر معنویت و مهمانی الهی در آستانه ماه مبارک رمضان، ابراز دلتنگی و دیگر بحث‌هایی از این قبیل پرداخته شده است.

با این حال امیدواریم مسؤولان ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، سریع‌تر به تصمیم جامعی برای بازگشایی اماکن مذهبی برسند و حال که ماه مبارک رمضان هم آغاز شده، بازگشایی حرم‌های مطهر را هم شاهد باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 11