چرایی عبادت خداوند براساس سوره حمد

حجت الاسلام فیض آبادی گفت: خداوند رب، رحمان، رحیم و مالک روز حساب است پس باید خداوند را عبادت کرد.

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی، با اشاره به سوره حمد، چرایی عبادت خداوند و بنده بی چون و چرا بودن را تبیین کرد.

وی در این مورد که چرا خدا را عبادت می کنیم، گفت: خداوند در سوره حمد می فرماید به چهار دلیل ما باید خدا را عبادت کنیم، از جمله این که می فرماید:«الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»، چون خداوند خالق و رب ما است پس عقل به ما حکم می کند که خدا را چشم بگو چون رب ما است.

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: همان گونه که به همه دستوراتی که پزشک به ما می دهد، عمل می کنیم و یا به حرف معلم گوش می کنیم اگر باور کنیم که خدا بیش از یک دکتر و معلم می داند پس به دنبال خدا می رویم و به دستورات خداوند عمل می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه رحمانیت خداوند را دلیلی دیگر برای عبادت بیان و ابراز کرد: خداوند در سوره حمد می فرماید: «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»، مفسرین در مورد معنای رحمان گفته اند که وقتی عبد دچار ترحم می شود، خداوند پاسخ می دهد، پس ما باید باور داشته باشیم که همه چیز از جمله رزق و خوشبختی در دست خدا است بنابراین عقل می گوید که به خداوند چشم گفته و پیرو ایشان باشیم.

وی رحیم بودن خداوند از دیگر دلایل عبادت خواند و گفت: خداوند رحیم است اما رحمت خداوند شامل هر کسی نمی شود، گاهی کار انسان قفل می شود و هر کسی نمی تواند آن را باز کند در این هنگام عقل می گوید که به سراغ خداوند برو و از او درخواست کن، خداوند به حضرت موسی(ع) برای اولین بار در کوهستان و در زمستان و در انتهای دره، به حضرت یوسف(ع) در بیایان و در عمق چاه و به حضرت یونس در شکم نهنگ در قهر اقیانوس وحی کرد، باید خدا را در همه جا باور کرد و از او مدد جست.

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: خداوند در سوره حمد می فرماید:«مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»، چون خدا مالک روز جزا است، قیامت وقت حساب و کتاب است و همه اعمال ما را حساب و کتاب می کند و می خواهد جزا دهد بنابراین باید خداوند را عبادت کرده و به دستورات خداوند عمل کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 7 =