شکر نعمت سبب تقویت بردباری می شود | از فرصت رمضان نهایت بهره را ببریم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر استفاده از فرصت‌های بی نظیر ماه مبارک رمضان، توصیه‌های برای انس بیشتر با قرآن و احادیث و انجام دستورات اسلامی ارائه کرد.آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در درس خارج فقه خود با اشاره به عظمت و جایگاه ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان ویژه ترین ایام در بین ایام سال است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در دعای ورود به ماه رمضان می فرماید خدایا فضیلت ماه مبارک رمضان را به ما الهام کن تا بتوانیم حرمت این ماه مبارک را پاس بداریم، به تعبیر پیامبر اسلام(ص) همه فیوضات نازله از آسمان در طی سال، در این ماه نازل می شود.

عضو جامعه مدسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت توجه به ماه مهمانی خدا اظهار داشت: باید آداب این مهمانی را بدانیم و رعایت کنیم، در وضعیتی که این ویروس کرونا از نظر زندگانی اجتماعی برای مردم ایجاد کرده است و مردم در اغلب ساعات در کنار خانواده هستند، اهمیت دستورات اخلاقی اسلام مانند سعه صدر، صبر، شکر، حلم، حسن خلق و نگاه به مثبتات زندگی و نقاط قوت به وضوح روشن می شود.

وی ادامه داد: نگاه به مثبتات و شکر نعمت سبب تقویت بردباری انسان می شود و در این صورت با سوء ظن به مسائل نگاه نخواهد کرد و سخن و رفتار نادرست انجام نخواهد داد، انسان باید توجه داشته باشد زبان حکایتگر عقل و اندیشه انسان است از این رو حتما در شرایط فعلی باید به دستورات اسلام به ویژه سعه صدر، شکر و حسن خلق توجه داشته باشیم.

آیت الله مروی با تأکید بر قرائت، توجه و تدبر در قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان ابراز داشت: اگر ادعا کنیم که ظالم نسبت به قرآن هستیم ادعای گزاف و بیهوده ای نکرده ایم، باید وظایف خود را در برابر قرآن کریم انجام دهیم.

وی عنوان کرد: بعد از تبیین و صدیقین درجه ای بالاتر از درجه قاری قرآن نداریم البته با شرایط خود که قرائت همراه با فهم و تدبر و عمل است، باید ماه رمضان را وسیله ای برای آشنایی بیشتر خود با ثقل اکبر الهی یعنی قرآن مجید قرار دهیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه توجه به احادیث اهل بیت طاهرین(ع) را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مطالعه کتب حدیثی و توجه و حفظ احادیث باید در دستور کار طلاب علوم دینی باشد که سیره سلف صالح بوده است، ماه رمضان فرصتی برای آشنایی بیشتر با احادیث است.

وی اضافه کرد: امامت امت در کتاب البیع خود می فرمایند بعد از این که فقه و اصول توسعه پیدا کرده با تأسف شدید قرائت کتب حدیث توسط اساتید و شاگردان فوت شده است؛ باید ماه رمضان را فرصتی برای مطالعه بیشتر احادیث قرار دهیم.

آیت الله مروی با بیان این که در ماه رمضان باید به قرائت ادعیه، مناجات و تهجد در شب اهتمام داشته باشیم، گفت: اگر طالب مقام محمود هستیم و می خواهیم به برکات دنیوی و اخروی برسیم باید به تهجد در شب توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر توجه شیعیان به حضرت ولیعصر(عج) افزود: در این ماه مبارک باید به مولایمان حضرت حجت(عج) توجه بیشتری داشته باشیم و از این حلقه وصل بین آسمان و زمین غافل نباشیم، متأسفانه شب و روزهایی می گذرد که هیچ توجهی به حضرت نداریم، باید شرایط فعلی و ماه رمضان را باید وسیله ای برای توجه بیشتر به حضرت قرار دهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 9