خوف واقعی از خدا، بزرگترین ویژگی شب های قدر است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

در بیان ویژگی های شب قدر از کلام معصومان، خوف واقعی از خدا را بزرگترین ویژگی این شب ها دانست.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیرمرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ   به بیان اهمیت شب قدر و  ویژگی های آن پرداخت.مدیر مرکز فقهی جوادالائمه  عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: به جز ذات اقدس الهی و انبیا و اولیای الهی و ائمه هدی چه کسی می تواند به عظمت شب قدر واقف شود. شب های معروف به قدر در عظمت و شکوه تا به آنجا رسیده است که سوره ای از قرآن کریم را در تملک خود در آورده و ظرف نزول قرآن شده است « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» هزاران ماه را مقهور و مبهوت عظمت خود کرده است « لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ».

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: اگر قرار است خداوند به ملائکه اذن فرماید تا زمینیان را مفتخر به حضور خود کنند و سلام الهی را به آنان عرضه کنند برای انتخاب زمان چه شبی بهتر از شب قدر است که برتر از هزاران ماه است. با بهره گیری از این عظمت است که اولیای الهی ۱۴ قرن شب زنده داری آن را سیره خویش و پیروان خود قرار داده و لحظه ای از بازگو کردن شکوه و عظمت شب قدر کوتاهی نکردند.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: همه علما و عقلای عالم، خیل حکما و فلاسفه و حتی سلاطین و سیاسیون تاریخ شب قدر را تعظیم و تکریم کرده اند و قیام و صلوه شب قدر را سرلوحه حیات  دنیوی خود ساخته اند. امام سجاد (ع) سیل عارفان و مشتاقان را که سالک الی الله هستند در دانشگاه بزرگ ابوحمزه ثمالی به تلمذ نشاند و کرسی انسان سازی ابوحمزه را فعال کرد. قله نشینان سعادت بشری شیون کنان جوشن کبیر شب قدر و ندبه کنان سحرگاهان آن هستند.

آموزه های شب قدر

عضو اتاق فکر تبلیغ ابراز داشت: چه سیل خروشانی از مؤمنان که در شب مسابقه قدر سبقت در خیرات گرفتند چون آموزه قرآن زمزمه گوششان بود و پیام  فاستبقوا الخیرات را با گوش جان شنیدند و افزون بر پذیرش آن، عمل را همراه با آن ساختند.

عضو اتاق فکر تبلیغ  در ادامه با اشاره به آموزه های قدر بیان داشت: شنیدن آوای یتیمان، دستگیری از مستمندان و بی نوایان، صله رحم و محبت به پدر و مادر، احترام به بزرگتر، ولایت پذیری و تسلیم مشیت الهی بودن، رضای حق را سرلوحه اعمال  خود قرار دادن، از اعمالی است که یک قدر شناس واقعی سعی در انجام آن به بهترین شکل ممکن دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: قرآن شناسی و خشوع در عمل، اشک سحرگاهان و سبقت در خیرات، و به طور کلی پیش رو و ثابت قدم بودن در همه زمینه های دینی معرفتی و شرعی همه و همه از آموزه های قدر است که باید قدر آن دانسته شود.

سلام ملائکه به حجت خدا در زمین دلیل بر وجود امام زمان است

استاد حوزه و دانشگاه عضو اتاق فکر تبلیغ ابراز داشت: وقتی طبق آیات سوره قدر پذیرفتیم که ملائکه در شب قدر حامل پیامند چه  کسی در زمین لیاقت دریافت پیام الهی را دارد جز معصوم و امروز مگر حجت خدا در زمین و معصوم عالم کسی غیر از حضرت بقیه الله الاعظم و مهدی امت است. و این یعنی شب قدر محکم ترین دلیل بر وجود مقدس حضرت مهدی و نیز بهترین شب ولایت پذیری است.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: وقتی دریافت کننده پیام الهی حجت خداست بطور قطع و یقین مقدرات جوامع بشری در اختیار حجت خداست و پرونده اعمال ما و آینده و گذشته ما در اختیار معصوم زمان حضرت مهدی (عج) است در نتیجه شب قدر و درک آن امکان پذیر نخواهد بود مگر در سایه ولایت حضرت مهدی(عج) که بر این اساس باید کوشش شود تا رضایت حضرت از اعمال و رفتار و کردار ما حاصل شود.

ویژگی های شب قدر در کلام معصومان

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه عضو اتاق فکر تبلیغ به  بیان ویژگی های شب قدر از فرمایشات معصومان(ع) پرداخت و بیان داشت:  شب قدر شب فراموشی خود و فرو رفتن در عظمت و جلال و جبروت خداوند است. شب تقدیر الهی و مقدرات شخصی افراد، شب همنشینی با فرشتگان،  شب قرآن یاری و قرآنی شدن است.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: شب قدر شب امامت و قدرشناسی از ولایت آل الله و اهل بیت (ع) و شب پاک شدن و با پاکان نشستن است. شب تضمینی ورود به بهشت با کلام زیبا و دلنشین «ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ» و شب رهائی از عذاب الهی و شب حضور در کلاس آدم شدن است.

عضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه ویژگی های شب قدر، گرفتن جواز عبور ازصراط در این شب ها، ورود به جمع ابرار با وصف شیوای «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ »«إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ»، قل و زنجیر کردن بزرگترین دشمن انسان یعنی شیطان و آزاد سازی روح از وسوسه های شیطانی و نفسانی و غلطیدن در دامن عقل و عقل گرائی را نام برد.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ با اشاره به بیان علامه طباطبائی در مورد شب قدر که آن را شب تقدیر حیات و مرگ، رزق و روزی و سعادت و شقاوت دانسته است این شب ها را شب قدرشناسی از نعمات الهی، قدرشناسی از پدر و مادر، فرزندان و اطرافیان، دوستان و نعمت سلامتی و همه عنایات بی شمارالهی معرفی کرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: شب قدر شبی است که از آغاز تا پایان آن خیر و برکت است و در صدر خیرات آن عفو و گذشت و اغماض است عفو خدا از خلق عاصی و عفو مخلوق از مخلوق به جهت جلب عفو و رحمت و مغفرت بی پایان الهی.

بزرگ ترین ویژگی شب قدر

استاد حوزه و دانشگاه خراسان و عضو اتاق فکر تبلیغ رسیدن به خوف واقعی از خدا را بزرگ ترین ویژگی شب قدر دانست  که اگر برای کسی در این شب ها محقق شود یک شبه راه صد ساله را در بندگی خدا پیموده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ  در تشریح آن بیان داشت: بزرگترین ویژگی شب قدر یعنی رسیدن به خوف واقعی از خداوند وقتی معنی می دهد که تفکر ما از عبادت شب قدر نه برای رسیدن به بهشت و نه از ترس عذاب  جهنم باشد بلکه با الهام از مکتب امیر مؤمنان علی(ع) و ائمه هدی عبادت شب قدر بر مبنای شناخت خدا با آن عظمت بزرگی وی و در نظر گرفتن ضعف و ذلت خود در مقابل او و قدرشناسی از نعمات و برکات الهی با عمل به خواست خدا در همه امورات زندگی بی چون و چرا و بی بهانه.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: اگر چنین شد و تقوی الهی حاصل شد خوف واقعی از عدم رضایت حق از ما و شوق در جلب رضایت و خواست خدا ما را به سر منزل مقصود هدایت خواهد کرد. در نظر گرفتن اوج عظمت خداوند که هوالقادر و القاهر و الرازق و یعنی با تمام وجود خدا را شایسته عبادت وپرستش می دانم و اوست شایسته عبودیت محض ولا غیر






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 12