عدالت در شعاع ولایت ارزشمند است

آیت الله علم الهدی عدالت را از فروع ولایت خواند و گفت: خوارج نتیجه عدالت منهای ولایت است و تحقق عدالت بدون ولایت امکان پذیر نیست و یک الحاد سوسیالیستی است.

آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی به تفسیر «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» آیه دوم این سوره پرداخت و گفت: جریان فرصت طلب و غیر ارزشی مصداق بر تعاون به الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ هستند.

وی اظهار کرد: «الْإِثْمِ» را ترجمه به گناه می کنند اما در حقیقت گناه اجتماعی را الْإِثْمِ می گویند، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در مورد معنای الاثم می گوید:«اثم عبارت است از کار بدی که افراد انجام داده و موجب می شود که دیگران از زندگی سعادتمندانه عقب بیفتند.» همچنین راغب اصفهانی در کتاب مفردات که مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی است، می گوید:«اثم گناهی است که بر کردارها و رفتارهایی که انسان ها را از ثواب باز می دارد، تأثیر می گذارد.»

آیت الله علم الهدی افزود: جریان غیر ارزشی که درصدد فرصت طلبی و قدرت طلبی است از قدرت، ثروت و امکانات خود برای عقب افتادن جامعه استفاده می کند و به کارهایی که انسان ها را از زندگی سعادتمندانه عقب بیندازند، دست می زند، این جریان مصداق «الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» است.

امام جمعه مشهد به منظور از «الْعُدْوَانِ» اشاره و ابراز کرد: عدوان عبارت است است از تجاوز برحقوق مردم و آن دشمنی که انسان را وادار می کند تا به حقوق افراد تجاوز کنند که مصداق بر العدوان است همچنین حقد به معنای کینه ای است که موجب می شود، امنیت از جان و مال و آبروی مردم برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در این آیه «الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» مترادف هم بوده و منظور گناهانی است که جامعه را عقب انداخته، اعمالی که جریان های ضد ارزشی در جامعه ایجاد می کنند و امنیت را از مال و جان مردم سلب می کنند.

آیت الله علم الهدی با بیان این که بی تفاوتی در زندگی اجتماعی یک نوع گناه و عمل خلاف است، گفت: عداوت و دشمنی جریان غیر ارزشی قابل تأمل است و خداوند می فرماید که جزء این جریان ها قرار نگیرید بنابراین نتیجه می گیریم که ما در جامعه نمی توانیم انسان های بی تفاوت باشیم و قرآن تأکید دارد که در جامعه بی تفاوت نباشید و دنبال هم بستگی با جریان بر محور الْبِرِّ وَالتَّقْوَى باشید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز ضربت خوردن حضرت علی(ع) و ماهیت دشمنان ایشان، گفت: دشمنان امیرالمومنین(ع) سه دسته قاسطین، مارقین و ناکثین بودند و دشمنی آن ها بر مبنای الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ بود، ناکثین با امیرالمومنین(ع) بیعت کردند اما به حقوق خود در زندگی اجتماعی اکتفا نکرده، در صدد استفاده از حقوق اجتماعی دیگران برآمدند و به خاطر منافع خود به جنگ آمدند.

وی افزود: قاسطین ادامه جریان ارتجاعی از زمان پیامبر(ص) بودند و با پیروزی اسلام ایمان نیاورده بودند اما محتوم قدرت پیامبر(ص) شدند و بعد از رحلت رسول اکرم به دنبال احیای جریان ارتجاعی عرب بر آمدند، مارقین نیز دم از بیعت با امیرالمومنین(ع) می زدند اما ولایت را قبول نداشتند، این ها بیعت با حاکمیت الله نداشته بلکه به دنبال حاکم عادل بودند و چون ولایت را قبول نداشتند با امیرالمومنین(ع) در افتادند.

آیت الله علم الهدی عدالت را در شعاع ولایت ارزشمند خواند و ابراز کرد: خوارج نتیجه عدالت منهای ولایت است، شعار عدالت مقدم بر ولایت فکر و اندیشه همین دسته است، تحقق عدالت بدون ولایت امکان پذیر نیست و یک الحاد سوسیالیستی است، عدالت از فروع ولایت  می باشد.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 5 = 9