مبانی عقیدتی روز قدس

images

اما آنچه ممکن است برای نسل جدید و نو در کشورمان و دنیای امروز و آینده بوجود آید و ذهنشان را به خود مشغول نماید این پرسش اساسی و بنیادی است که مبانی حمایت ما از مردم فلسطین چیست و بر چه مبنایی ما از آنها حمایت می کنیم و اصلا چرا بایستی ما از آنها حمایت کنیم و چنانچه مبنایی در دین اسلام برای این کار وجود دارد چرا بایستی هر ساله تکرار شود. آیا نمی شود که به یکبار و یا چند بار بسنده کنیم.

مبانی عقیدتی و دینی تاسیس روز قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین

هر ساله در روز قدس مردم کشورمان به حمایت از انتفاضه مردم فلسطین دست به راهپیمایی می زنند و در سراسر کشور به صورت یکپارچه حمایت خود را با اتحاد کامل به نمایش می گذارند و این امر پس از پیروز انقلاب اسلامی ایران به امر و اراده امام راحل ( ره ) تاسیس شد و تا امروز ادامه دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و یکی از محوری ترین استراتژی های نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همین حمایت از مردم فلسطین برای به دست آوردن حق مسلم خود است.

اما آنچه ممکن است برای نسل جدید و نو در کشورمان و دنیای امروز و آینده بوجود آید و ذهنشان را به خود مشغول نماید این پرسش اساسی و بنیادی است که مبانی حمایت ما از مردم فلسطین چیست و بر چه مبنایی ما از آنها حمایت می کنیم و اصلا چرا بایستی ما از آنها حمایت کنیم و چنانچه مبنایی در دین اسلام برای این کار وجود دارد چرا بایستی هر ساله تکرار شود. آیا نمی شود که به یکبار و یا چند بار بسنده کنیم.

اینها پرسشهایی است که ممکن است ذهن برخی ها را بهخ خود مشغول نماید و وظیفه جامعه اسلامی تبیین این مسایل و ارائه پاسخ های مناسب به آن است که به نظر می رسد بهترین موقع و زمان برای این پرسشها خطبه های نماز جمعه روز قدس می باشد.

برای این عنوان می توان مبانی متعددی را تعریف نمود و ذکر کرد که در این فرصت به برخی از آنها می پردازیم .

 

۱ – اصل کمک به هم نوعان :

– علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن النوفلی ، عن السکونی ، عن أبی عبد الله( علیه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : الخلق عیال الله فأحب الخلق إلى الله من نفععیال الله وأدخل على أهل بیت سرورا .

امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ع)  روایت می کند که فرمود: مخلوقات، همگی اهل و عیال خداوند هستند ، پس محبوبترین افراد از میان مخلوقات کسانی هستند که نفعشان بیش از سایرین به اهل و عیال خدا برسد و بر اهل این خانواده شادمانی را برسانند.

 

۲ – جهانی بودن دین مبین اسلام و عدم تعیین مرز مشخصی برای حوزه فعالیت اسلام:

آنچه مسلم است اینکه دین اسلام یک دین جهانی است و در هیچ محدوده جغرافیایی نمی گنجد بلکه جهانی بوده و هست و در آینده نیز با همین رویکرد ادامه خواهد یافت و انتظار تشکیل دولت مهدوی نیر بر همین پایه و اساس بنیان گردیده است.

از این رو پیروان دین اسلام و مکتب تشیع نباید خود را در محدوده جغرافیایی زندگی خودشان محصور بدانند بلکه تعامل مسلمانان با پیروان سایر ادیان و مذاهب و انسانهای روی کره زمین یک اصل اساسی گنجانده شده در فقرآن به عنوان قانون اساسی دین اسلام است.

لذا می توان به صراحت گفت که بی تفاوتی نسبت هیچ منطقه و هیچ گروهی از مردم در دین اسلام مطلوب نیست بلکه همه جا عرصه فعالیت و توجه دین اسلام است.و پیامبر اسلام نیز برای همه مردم در همه جای جهان برگزیده شده است

۳ اهتمام به امور مسلمین:

یکی دیگر از مبانی مهم مساله دفاع و حمایت از مردم فلسطین لزوم و ضرورت اهتمام به امور مسلمین است که نکته محوری در دین اسلام به شمار می آید و بی توجهی به این اصل عامل خروج از اسلام و مسلمانی دانسته اند.

عن السکونی ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : من أصبح لا یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم . (الکافی – ج ۲ – ص ۱۶۳).

امام صادق(ع)  از پیامبر اسلام(ع)  روایت می کند که فرمود: هر کس که شب خود را به صبح برساند ولی اهتمام و توجهی به امور مسلمانان نداشته باشد ، او مسلمان نیست.

۴ –  فریاد رسی به دادخواهی مظلومان حتی غیر مسلمانان:

عن السکونی عن جعفر عنأبیه عن آبائه ( علیهم السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : من سمع رجلاینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم . تهذیب الأحکام ، ج ۶ ، ص ۱۷۵٫

امام صادق از پدرش و او از پدرانش روایت می کند که پیامبر اسلام (ع) فرمود: هر کسی که صدای (یا للمسلمین) را از مظلومان در هرکجای کره زمین بشنود و پاسخ آنرا ندهد ، او مسلمان نیست.

۵   رفع مشکلات مردم و هم نوعان دینی:

عن یحیى بن عبد الله عنأبیه عن أبی هریره قال : قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : دخل عبدالجنه بغصن من شوک کان على طریق المسلمین فأماطه عنه. وسائل الشیعه (آل البیت)  ج ۱۶  ص ۳۳۸٫

رسول گرامی اسلام فرمود: برداشتن یک شاخه درختی که بر سر راه مسلمانان مانعی ایجاد کرده ، آن فرد را اهل بهشت موعود می کند.

۶ حمایت از گرفتاران دنیوی:

وسائل الشیعه (آل البیت) – الحر العاملی – ج ۱۵ – ص ۱۴۱ – ۱۴۲

( ۲۰۱۷۱ ) ۳ – وعن عده من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عنابن فضال ، عن أبی جمیله عن سعد بن طریف ، عن الأصبغ بن نباتهقال : قال أمیر المؤمنین ( علیه السلام ) : یضحک الله إلى رجل فی کتیبهیعرض لهم سبع أو لص فحماهم أن یجوزوا .

امام علی(ع) فرمود: خداوند لبخند می زند (کنایه از توجه و محبوبیت و پاداش است) به سوی کسی که در سپاه و لشکری باشد و درنده ای و یا سارقی به انان حمله کند و او از سایرین حمایت و دفاع کند تا  از مهلکه گذر نمایند و رهایی یابند.

محمد بن علی بن الحسین، عن أبیه صلوات الله علیهم قال: قال أمیرالمؤمنین علیه السلام قال رسول الله صلى الله علیه واله: من رد عن قوم من المسلمین عادیه ماء أو نار وجبت له الجنه.

امام علی از پیامبر اسلام روایت می کند که فرمود: هر کسی که تجاوز و شری را  از سر مسلمانان رفع کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند.

۷   حمایت از مظلوم و خصومت با ظالم:

عن علی (ع) – فی وصیته للحسنین ( علیهما السلام ) – :کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا. نهج البلاغه : الخطبه ۳ ، والکتاب ۴۷ ، والخطبه ۱۳۶ .

در وصیت نامه امام علی (ع) به فرزندانش امام حسن و امام حسین(ع)  چنین امده است : همیشه دشمن ستمگر و یاور و مددکار مظلوم باشید.

 

۸ – رضایت  به ظلم مساوق با مشارکت در کار ظالم:

عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : العامل بالظلم والمعین له والراضی به شرکاء ثلاثتهم . الکافی  ج ۲  ص ۳۳۳ .

امام صادق (ع) فرمود: کسی ظلم می کند و کسی که یاور و کمک یار ظالم است و کسی که به ظلم او رضایت  می دهد، همگی و هر سه نفر در یک عمل یعنی ظلن شریکند.

 

عقاب بی توجهی و عدم حمایت از مظلوم:

– رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : یقول الله عز وجل :وعزتی وجلالی لأنتقمن من الظالم فیعاجله وآجله ، ولأنتقمن ممن رأى مظلومافقدر أن ینصره فلم ینصره . میزان الحکمه ، ج ۲ ، ص ۱۷۷۴٫

پیامبر روایت می کند که خداوند عزوجل در حدیث قدسی فرمود: به عزت و جلالم سوگند که هر آینه از ظالم و ستمگر در دنیا و آخرت انتقام شدیدی خواهم ستاند ، و همچنین از کسی که مظلومی را در حال مظلومیت مشاهده کند ولی با یاری او اقدامی ننماید.

۹ پیشگیری از توسعه ظلم و تجاوز:

میزان الحکمه – محمد الریشهری – ج ۲ – ص ۱۷۷۸

– المسیح ( علیه السلام ) : بحق أقول لکم : إن الحریق لیقع فی البیت الواحد فلا یزال ینتقل من بیت إلى بیت حتى تحترق بیوت کثیره ، إلا أن یستدرک البیت الأول فیهدم من قواعده فلا تجد فیه النار محلا ، وکذلک الظالم الأول لو اخذ على یدیه لم یوجد من بعده إمام ظالم فیأتمون به ، کما لو لم تجد النار فی البیت الأول خشبا وألواحا لم تحرق شیئا .

حضرت مسیح (ع) فرمود: به حق با شما می گویم: هر گاه آتش در یک خانه بیافتد و اقدامی صورت نگیرد همچنان از آنجا به خاتنه های اطراف سرایت کرده تا خانه های فراوانی را تخریب کند و بسوزاند، مگر آنکه در همان خانه اول جلوی آنرا بگیرند و از ریشه آنرا منهدم کنند تا جایی که مکانی برای توسعه آتش نباشد.

ظالم نیز همچنین است ، چنانچه با ستگر نخست ، برخورد شدید صورت گیرد و ابزار و قدرت ستمگری از دست وی گرفته شود ، برای بعدی ها الگویی در ستم بوجود نخواهد آمد و آتش ظلم خاموش خواهد شد چنانکه چوب و هیزمی نباشد آتش قدرت سوزانندگی نخواهد داشت.

 

۱۰ – عواقب سکوت در برابر ظلم و تجاوز:

عن الامام الصادق(ع) : لولا أن بنی أمیه وجدوا من یکتب لهم ، ویجبی لهم الفئ ، ویقاتل عنهم ، ویشهد جماعتهم ، لما سلبونا حقنا. وسائل الشیعه : ۱۲ / ۱۲۷ باب ۴۲ .

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: چنانچه بنی امیه کسانی را نمی یافتند که برای آنها کتابت کند و اموال جمع نماید و برایشان مبارزه کند و یا به عنوان سیاهی لشگر در جماعت آنها حاضر بشوند ، هرگز آنها نمی توانستند حق ما سلب کرده و خود بر مسند حکومت غاصبانه تکیه زنند و بر ما ظلم نمایند.

 

انگیزه تکرار مراسم روز قدس:

اما تکرار این مراسم و تکرار حمایت در هر سال نیز دارای مبنای دینی است که عبارت باشد از ایجاد فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم و شکستن روحیه پذیرش ظلم و ستم و ایجاد روحیه وحدت و همبستگی و اتحاد میان مسلمانان برای تقویت قدرت اسلام و اعلان انزجار همیشگی از مستکبران و شیاطین و ظالمان.

همین حرکت فرهنگی را نیز در باره عاشورا و احیای فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم از سوی امام حسین (ع) داریم و با آن مواجهیم و اگر امام صادق تربت امام حسین را برای سجده به همراه خود نگاه می دارد و مجالس عزاداری برای آنحضرت برگزار می نماید و توصیه می کند برای برگزاری آن و یا مداحان و برگزار کنندگان را تشویق م ینماید به جهت توسعخه فرهنگ عاشورایی است .

و اگر چنانچه امام سجاد مدت طولانی برای پدر می گرید نیز به نوعی ترویج این فرهمگ است و همچنین گریه های حضرت فاطمه زهرا(س) بر پدر بزرگوارشان را نیز بر همین مبنا می توان تحلیل نمود.

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: روز قدس، خنثى‏کننده توطئه فراموشى فلسطین  و جلوه‏اى از اتحاد حقیقى امت اسلام است‏






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 3