نهضت حسینی مکتب مبارزه عدالت طلبانه در مقابل فاسدان و مستبدان است

حضرت آیت الله سبحانی گفت: امام صادق(ع) با تدبیر الهی و روش های خردمندانه، نهضت عاشورا را زنده نگه داشت و در بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید به این همایش پیامی صادر کرد که متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنّ الحسین مصباح الهدى وسفینه النجاه

حسین بن على(علیهما السلام) چراغ هدایت و رستگارى و کشتى نجات از غرق در مهلکه ها است.

مراسم اربعین – بدون شک – پر شکوه ترین حرکتی است که در طول سال در جهان امروز برگزار مى گردد.

مراسمى است پرشور، پر احساس، همگانى، تکان دهنده و وحدت آفرین که روز به روز بر عظمت و اهمیت آن افزوده می گردد و بسان امواجى که هر چه از مرکز پیدایش خود دورتر مى گردد، پر دامنه تر و وسیع تر مى شود، با این تفاوت که امواج دریا با توسعه خود ضعیف تر مى گردند ولى موج اربعین هم وسیع تر و هم نیرومندتر مى شود. این هم از عجایب تاریخ نهضت حسینی است.

امام حسین (ع) فرزند اسلام و فرزند پیامبر (ص) و تربیت یافته دامان وحى، براى حفظ موجودیت این آیین پاک، براى کوبیدن دشمنان دین ، و براى احیاى اصول حق و عدالت که مى‌رفت با گسترش سلطه بنى امیه به کلى برچیده شود، قیام کرد و این رسالت بزرگ را با فداکارى بى نظیر خود و به قیمت خون پاک خود و فرزندان و یارانش انجام داد.

او راه و رسم فداکارى، آزادگى، شهادت و افتخار، جانبازى و فضیلت، تسلیم نشدن در برابر کجرویها و ستمگریها، مردانگى و شهامت را به بشریت آموخت.

او بحق رهبر آزادگان و سر سلسله شهداى راه خدا است، و همین موضوع است که به تاریخ زندگى او رنگ ابدیت بخشیده و دلهاى آزادگان و مجاهدان و مردم با ایمان و حق طلب را به سوى خود مجذوب ساخته است.
اگر شخصیت امام حسین علیه السَّلام جاودانى و جهانى است به این دلیل است که ستیز حق و باطل، پیکار عدالت با بیدادگرى، مخصوص قوم و ملت و زمان و مکان معینى نیست.

پیغمبر گرامى ما (ص) سالها پیش از شهادت فرزندش، امام حسین (ع)، این حقیقت را پیش بینى کرده و فرمود: «شهادت امام حسین (ع) آن چنان شعله‌ اى از عواطف واحساسات را در دلهاى مردم با ایمان برمى افروزد، که هرگز سرد و خاموش نمى گردد».

نهضت حسینى مربوط به عصر و زمان خویش نیست، بلکه یک مکتبى است براى بشر که در مقابل نظام هاى فاسد و مستبد که هر نوع آزادى را از انسان ها سلب مى کنند، دست روى دست نگذارند و به مبارزه عدالت طلبانه در راستای احقاق حقوق انسانها برخیزند و لذا حسین بن على علیهما السلام مى فرماید: «انّى خرجت للاصلاح فی أُمّه جدّی»، قیام من به منظوراصلاح و قطع ریشه هاى گندیده حکومت جائر و سامان دادن به نظام اسلامى است.

سرور آزادگان با شهادت خود در روز عاشورا حیات جاودانه پیدا کرد و لذا امروز هم حسین علیه السلام زنده است، زیرا مکتب او زنده است.

نه تنها حسین سلام الله علیه زنده است بلکه کلیه یاران او که در عاشوراى حسینى شربت شهادت نوشیدند، زنده هستند، از این رو مى توان گفت همه انقلابیون جهان که براى خدا، و رفع ظلم از زندگى مستضعفان برخاسته اند در پیشگاه خدا زنده هستند، چنان که مى فرماید:
“وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ” (آل عمران:۱۶۹)
«هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.»

امام صادق علیه السلام با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

آن حضرت با ایجاد شبکه گسترده تبلیغاتی حقیقت و ماهیت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب بزرگوارش را بیان داشت و آن را برای همیشه الهام بخش و جاویدان نمود.

در اینجا کلام خود را با سه بیت به پایان مى رسانم:
پایان زندگــانى هــرکس به مرگ اوست * جز مرد حق، که مرگ وى آغاز دفتر است
آغاز شد حیات حسینـــى به مرگ او * این قِصّه، رمز آب حیات است و کوثر است
سربازى حسین و سرافرازى حسین *** امروز، زینت سر هر تاج و افسر است
قم ـ حوزه علمیه
جعفر سبحانى






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 7 =