شهید مطهری تفاسیر موسوی خوئینی‌ها را مارکسیستی می‌دانست

حجت‌الاسلام شجونی در رابطه با نظر شهید مطهری درباره تفسیرهای موسوی‌خوئینی‌ها می‌گوید: «صریح بگویم، آقای مطهری معتقد بود که او مارکسیست شده است!»

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مطلبی دو روایت از آیت‌الله مهدوی کنی و حجت‌الاسلام شجونی درباره موسوی‌خوئینی‌ها منتشر کرده که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

این سبک تفسیر، ‌تفسیر کمونیستی است

آیت‌الله مهدوی کنی درباره‌ برخورد استاد شهید مطهری با موسوی‌ خوئینی‌ها در کتاب خاطراتش می‌گوید: بعضی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بیاناتشان نمی‌خواهم از بعضی اعضای وقت جامعه روحانیت اسم بیاورم،‌ اگر لازم به معرفی باشد، می‌گویم حرف‌هایی می‌زدند که برای منافقین مطلوب بود، حتی آیات قرآن را طوری تفسیر می‌کردند که خلاف واقع بود.

آقای مطهری از این‌ها خیلی ناراحت بود و می‌گفت این سبک تفسیر، ‌تفسیر کمونیستی است. تفسیر ماتریالیستی است،‌ تفسیر تفنگی است. تفنگی نه به معنای تندی بلکه اصلاً مطالب را طوری دیگر تفسیر می‌کردند.

‌به‌عنوان مثال در قرآن آمده است: والارض وضعها للانام. قرآن می‌گوید زمین را برای مردم قرار دادیم. این را به دو طریق می شود تفسیر کرد.

یک وقت می‌گوییم این آیه در مقام بیان یک واقعیت تکوینی است،‌ مثل این آیه قرآن که می فرماید: «وجعلنا الارض مهادا»؛‌ ما زمین را گهواره قرار دادیم. در اینجا خداوند جریان یک امر تکوینی را بیان می‌کند؛ یعنی می‌خواهد بگوید زمین را طوری خلق کردیم که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

این آیه در مقام بیان حکم تشریعی نیست،‌ولی بعضی از همین آقایان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این آیه را چنین تفسیر می‌کردند که مالکیت زمین، ‌اشتراکی است «والارض وضعها للانام» یعنی زمین مال همه است، بنابراین، زمین اصلاً مالکیت خصوصی ندارد. این‌ها برگرفته از افکاری بود که کمونیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داشتند، مارکس هم این حرف را می‌زد.

چنین تفسیرهایی به صورت جزوه پخش می‌شد. جوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از این حرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیلی خوششان می‌آمد، چون در آن زمان جوِ چپ‌گرایی و کمونیست‌مآبی در مملکت غلبه داشت، لذا بعضی از آقایان معممین هم حرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را می‌زدند. ممکن است سوءنیتی هم نداشتند ولی برداشت‌شان این‌طور بود. جوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم واقعاً دور آن‌ها جمع می‌شدند و جمعیت خیلی زیادی را تشکیل می‌دادند، در جلسات آن‌ها بیشتر از جلسات من شرکت می‌کردند.

آقای مطهری به خصوص قبل از انقلاب، این‌گونه تفسیرها را خطرناک می‌دانستند و می‌فرمودند پخش این گونه تفاسیر، خیلی خطرناک است و شدیداً این سبک تفکر را محکوم می‌کردند.»

آقای مطهری معتقد بود که او مارکسیست شده است!

حجت‌الاسلام شجونی هم در رابطه با نظر شهید مطهری درباره تفسیرهای موسوی‌خوئینی‌ها می‌گوید: صریح بگویم، آقای مطهری معتقد بود که او مارکسیست شده است!

آقای مطهری اعتقاد افراد را از روی ظاهر و لباسشان نمی‌سنجید، بلکه محتوای حرف و فکر آنها را بررسی می‌کرد. ایشان می‌فرمود این نوع تفاسیر، تفسیر مارکسیست‌هاست، حالا از زبان هر کسی که می‌خواهد جاری شده باشد.

این داستانی را که برایتان نقل می‌کنم می‌توانید بروید از آیت‌الله آقارضی شیرازی بپرسید. داماد بنده که روحانی است برای خود من تعریف می‌کرد که وقتی آیت‌الله انواری از زندان آزاد شدند، با آقای مطهری و آقارضی شیرازی به دیدن ایشان رفتیم. وقتی به منزل ایشان وارد شدیم، دیدیم موسوی خوئینی‌ها هم آنجا نشسته. او چون با آقای مطهری بد بود، تا چشمش به ایشان افتاد، بلند شد و رفت بیرون!

آقای مطهری با حالت عصبانیت و تحکم از آقای انواری پرسیده بود: «شما ایشان را می‌شناسید؟» آقای انواری جواب داده بود: «بله، این آقای خوئینی‌هاست.» آقای مطهری می‌گوید: «خبر دارید مارکسیست شده؟» آقای مطهری واقعاً درباره‌ ‌آقای موسوی خوئینی‌ها همین طور فکر می‌کرد و بخشی از هشدارهایی هم که در مقدمه‌ کتاب «گرایش به مادیگری» داد، درباره‌ همین آدم و اطرافیانش بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 7 =