از اهمیت روز عرفه تا لزوم بازگشت به معنویت و حاشیه سازی دشمن برای محرم

حجت الاسلام مشیری خراسانی مطرح کرد؛
دبیر اتاق تبلیغ خراسان از اهمیت روز عرفه و لزوم بازگشت به معنویت، توبه و انابه و نیز حاشیه سازی دشمن برای برگزاری مراسمات معنوی و محرم سخن گفت.

حجت الاسلام محمد هادی مشیری خراسانی، دبیر اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: خداوند عرفه را روزی ویژه برای آمرزش گناهان، نزول رحمت و دفع بلا قرار داده است که این مهم را باید غنیمت شمرد و از آن بهره کافی برد. در باب اهمیت این روز سخن ها گفته شده بارها در منابر و کتب بیان شده و عظمت و بزرگی آن بر کسی پوشیده نیست امادر شرایط امروز که کرونا محدودیت ایجاد کرده نباید از آن غافل شد.

با رعایت بهداشت می توان در مراسم عرفه شرکت کرد

دبیر اتاق تبلیغ خراسان ابراز کرد: می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی، دستکش و ماسک و استفاده از کتب دعای شخصی از این فرصت استفاده کرد. نظافت و پاکیزگی از سفارشات اسلام است بنابراین باید هر شخص مسلمان این نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهد تا از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری شود.

وی افزود در مناطقی که شرایط برگزاری نظیر رعایت پروتکل ها و عدم حضور افراد مشکوک به بیماری میسر است می توان مراسم دعا را به خوبی با رعایت فاصله و دیگر مسائل که گفتیم برگزار کرد.

بلا نتیجه اعمال بشر

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: این بلا نتیجه اعمال بشر است رحمت از مسیر خدا به خلق الله می رسد اما عذاب و گرفتاری که گریبان ما را می گیرد نتیجه رفتار و کردار بشر است. ویروس بی رحمی که به اندازه یک جنگ جهانی خسارت و کشتار وارد کرده و هنوز در حال تداوم این وضعیت است قطعا بلایی است که نتیجه رفتار ماست.

وی افزود: انسان باید خود را در برابر این بیماری و بلا مصون نگه دارد و واکسینه کند که این از دو منظر قابل بررسی است یک به لحاظ ظاهر باید امور بهداشتی را جدی بگیرد و رعایت کند و دیگر آنکه ریشه این بلا را در اعمال و رفتار خود جستجو کند و از آن کردار گذر کند.

حجت الاسلام مشیری گفت: در دنیایی که سر از تن کودک به بی رحمی جدا می کنند کودک در آغوش پدرومادر با جنایت یا به دلیل دیگر مشکلات نظیر گرسنگی جان می دهد در دنیایی که مظلومانه عده ای در آتش زیاده خواهی و ظلم دیگران می سوزند و یا از نداری به فلاکت و بدبختی افتاده اند در دنیایی که خوراک حیوان خانگی برخی از درآمد و مخارج یک خانواده نیازمند بیشتر است در دنیای که حق کمرنگ و باطل پر رنگ باشد از نگاه هر ناظر بی طرفی حق داده می شود که ویروس کوچکی به جان آن دنیا افتاده تا آنها را متوجه رفتار خویش سازد.

وی افزود: دانشمندان می گویند این ویروس سالها پیش از این بوده اما در این زمان و در این دنیای امروز خود را چنین نشان داده که به سادگی از پس آن نمی توان برآمد بنابراین باید این بلا را از نتایج و تبعات دنیایی که بشر ساخته بدانیم و از آن روی گردان شویم.

وظیفه انسان دراین زمان

دبیر اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: وظیفه ماست که این فضا را بشکنیم و اصلاح عمل کنیم به فقرا و مظلومان رسیدگی کنیم عده ای در جای جای دنیا از شدت فقر و فلاکت و بدبختی و ظلمی که دیگران به آنها روا داشته اند تا خویش منفعت بیشتر وراحتی بهتری داشته باشند، زجر می کند بنابراین باید همه در برابر این ظلم و ستم بپاخیزند تا امور اصلاح شود و در نتیجه وضعیت تغییر کند.

وی افزود: هرکسی در هرجایی است باید به فکر اطرافیان خویش باشد کمک و مساعدت و مواسات را در پیش بگیرد همانطور که در موج اول این ویروس ایران با موفقیت از پس این کار برآمد و از تلفات و سختی و مشکلات آن کم کرد اکنون نیز باید چنین کرد چرا که عده ای چندماه است خیلی درفشارند. از بازار و کارخانه ها و کارگران همگی درگیر این وضعیت نابسامان هستند.

وی ادامه داد: اسلام دین تحرک است باید فکر کرد و عمل کرد با یکجا نشستن و دست روی دست گذاشتن اتفاقی نمی افتد کما اینکه عده ای از جوانان در همین ایام از فضای مجازی بهره بردند و به خود و دیگران کمک رساندند عده ای ابتکاراتی داشتند تا از اثرات این مشکلات کاسته شود.

لزوم توبه و بازگشت به سوی معنویت

حجت الاسلام مشیری گفت: در برابر این ویروس باید توبه کنیم و به خدا پناه ببریم و چه زمانی بهتر از عرفه که بسیار مورد سفارش واقع شده و بعد از ماه رحمت و مغفرت به عنوان بهترین زمان برای آمرزش و جلب رحمت خداوند مطرح شده است. اعتقاد انسان ها در سختی ها و مشکلاتی که کاری از دست کسی برنمی آید متوجه خداوند می شود و انتظار دارد نیرویی فراتر از بشر به داد او برسد و امداد آسمانی را ببیند که این با توبه و انابه میسر می شود با برگشت به سوی خدا چنان که قوم حضرت یونس بابت برگشتن به سوی او و توبه از عذاب الهی در امان ماندند.

وی افزود: باید با خدا سخن گفت ما در برابر یک ویروس که با چشم عادی قابل روئیت نیست کم آورده و عاجز شدیم بشر در مقابله با آن درمانده است هر وقت بشر مدعی قدرت شد و سرکشی و ظلم در پیش گرفت خداوند ناتوانی او را به رخش کشید مثل ابرهه که با یک پشه و یا فرعون با آب مقلوب شد.

وی ادامه داد: در عرفه در برابر خدا زانو بزنیم خدای حسین را همچون او بخوانیم و از عجز و حقارت خویش سخن بگوییم توبه و اشک و آه وانابه را در پیش بگیریم و از او طلب مغفرت و بخشش و رحمت کنیم تا این بلا از ما دور شود.

سوزش دشمن از برگزاری مراسم معنوی و محرم

دبیر اتاق تبلیغ خراسان گفت: دشمن که برای برگزاری اینگونه مراسمات مذهبی و معنوی جبهه می گیرد خود می داند اثرات آن را بنابراین مانع می شود او هر آنچه که موثر باشد را دست می گذارد تخریب می کند تا قدرت و مقاومت ما را از بین ببرد. مراسم دعا و محرم نقطه قوت ما است دشمن می داند در این زمان تحول عظیم روحی و روانی رخ می دهد و برنامه های او ناکام باقی می ماند بنابراین از برگزاری آن می سوزد و سعی می کند حاشیه سازی کند به شکلی جلوه دهد تا جلوی برگزاری و اثربخشی آن را بگیرد.

وی افزود: مردم حتی اگر در حسینیه ها هم جمع نشوند خانه های خویش را حسینیه می کنند و از برکات این ماه و روضه اباعبدالله بهره می برند و دشمن نمی تواند مانع آنها شود. حسینیه ها در صورت برگزاری قطعا رعایت پروتکل ها را دارند از حضور افراد مشکوک به بیماری جلوگیری می کنند در فضای سربسته تعداد کمتری پذیرش می کنند و در فضای باز اطراف و خیابان ها به عزاداری خواهند پرداخت. ما حسین علیه السلام را تنها نمی گذاریم و تاریخ  ۱۴۰۰ سال پیش تکرار نخواهد شد.

تقدیر و تشکر برای برنامه ریزی در جهت برگزاری مراسم محرم/ ارزش جان مردم برای نظام

حجت الاسلام مشیری ضمن بیان اینکه امسال شب های قدر در خیلی از اماکن با رعایت ضوابط برگزار شد و مشکلی هم ایجاد نشد و در حرم ها و حسینیه ها و مساجد مردم بیشتر رعایت می کنند و همین رعایت سبب می شود دیگران هم تشویق و ترغیب به این امر شوند، گفت: از مقام معظم رهبری، علما و مراجع، رئیس جمهور و وزیربهداشت و معاونین وی و همه مسولان که برنامه ریزی کردند تا محرم با رعایت پروتکل ها برگزار شود به عنوان اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان و نیز از سوی هیئتی ها و مذهبی ها تقدیر و تشکر داریم.

وی افزود: جان مردم برای نظام ارزشمند است از آنجا که جان طرف مقابل این نظام هم برای او ارزشمند است در هشت سال جنگ با صدام موشکی به سمت مردم عادی شلیک نشد در درگیری با داعش از آسیب رساندن به دیگران جلوگیری شد حال مگر می شود چنین تفکری مردم خویش را محترم نشمارد و ارزشی برای جان آنها قائل نشود این حاشیه سازی دشمنی است که اتفاقا خود او جان مردمش را محترم نمی شمارد.

استاد حوزه در پایان گفت: مردم در این روز عرفه فرصت را مغتنم شمرده و با رعایت اصول بهداشتی از معنویت دعا بهره ببرند و روح و روان خویش را جلا بدهند ما نیز بدون توجه به حرف دشمن و یا غربگرایان چنین می کنیم و ملتمس دعا هستیم ان شاءالله.



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 6