کرامت مهمترین عامل تربیت است

حجت الاسلام امین نیا مهمترین عامل تربیت را کرامت بیان کرد و گفت: اگر انسان احساس کرامت کند سبب ترقی و تعالی وی می شود و اگر کسی حقارت کند، موجب بدبختی می شود.حجت الاسلام مرتضی امین نیا، مدیر مؤسسه راهبردی حق پژوهی امروز در حرم مطهر رضوی به تبیین کرامت و ویژگی های افراد با کرامت پرداخت و گفت: کرامت نقطه مقابل تکبر است.

وی اظهار کرد: دو نوع بزرگی و عظمت داریم، یکی کرامت که ممدوح و یکی کبر که ناپسند است، فرق بین این دو این است که در تکبر و استکبار یکی خود را از دیگران برتر و بالاتر می بیند و بسیار ناپسند است اما در کرامت انسان خود را از دیگران برتر و بالاتر نمی بیند بلکه به عنوان انسان و به خاطر مقام انسانیت برتر بوده و خود را برتر می دادند که این مقام کرامت است.

حجت الاسلام امین نیا مهمترین عامل تربیت را کرامت بیان و ابراز کرد: اگر انسان احساس کرامت کند موجب ترقی و تعالی وی می شود و اگر کسی حقارت داشته باشد موجب بدبختی فرد می شود و بسیاری از گناهان در نتیجه احساس حقارت است.

کارشناس مذهبی بیان داشت: علت این که برخی دروغ می گویند، وعده پوچ می دهند و غیبت و دزدی می کنند چون احساس کوچکی می کند اما اگر کسی احساس بزرگی کند حتی قولی را که احساس کند نمی تواند آن را انجام دهد، آن قول را نمی دهد، انسان های بزرگ برای قول و حرف خود ارزش قائل هستند و از کارهای زشت و ناپسند پرهیز می کنند.

وی افزود: براساس روایات کسی که دارای کرامت است شهواتش در برابر او خوار می شود، اگر فرزند خود را با کرامت بزرگ و خوب تربیت کنید که احساس بزرگی و آقایی و خانمی کند، به سراغ خودنمایی و اعمال ناپسند نمی رود چون به انسان های بزرگ توجه می شود و نیازی به خودنمایی ندارد و اعمال ناپسند را در شأن خود نمی بیند تا بخواهد به سراغ آن ها رفته و مرتکب شود.


حجت الاسلام امین نیا به راهکار ایجاد بزرگی و عظمت در فرد اشاره و بیان داشت: اگر انسان خود را بشناسد و از کارهایی که او را حقیر می کند، پرهیز کند، موجود باعظمتی است چون انسان چنان باعظمت است که مسجود ملائک است همچنین امیرالمومنین(ع) طمع و چشمداشت به مال دیگران، نالیدن پیش دیگران و ناتوانایی در کنترل زبان را موجب حقارت فرد بیان می کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =