پاسخی بر نسخ حکم حجاب از سوی سید کمال حیدری

رئیس مؤسسه عفاف و حجاب طهورا در نقد اظهارات سید کمال حیدری گفت: اگر احکام با تغییر شرایط و زمان قابل تغییر باشند می توان با این روش همه احکام اسلام را نسخ کرد.

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، رییس مؤسسه عفاف و حجاب طهورا با اشاره به اظهارات عجیب سید کمال حیدری گفت: زمانی که قرآن کریم در آیه «الرجال قوامون علی النساء» بر کلمه الرجال تأکید دارد، وارد ساختن ایراد به این قاعدهٔ الهی از طرف یک مجتهد دینی معنایی ندارد.

وی تحقق قوامیت مرد در خانواده را امری ضروری دانست و ادامه داد: قوامیت امری است که خداوند از مردان خواسته است. به‌طور طبیعی برای تحقق این خواسته ویژگی‌هایی در مرد قرار داده شده است و تاکنون نیز هیچ عالم شیعه و یا اهل سنتی منکر این قضیه نبوده است.

مسؤول مؤسسه طهورا در ادامه عنوان کرد: سیدکمال حیدری می‌گوید که محیط و موضوع باید با هم دیگر تناسب داشته باشند و از این جهت است که ۹۰ درصد احکام زنان اسلام منوط به شرایط صدر اسلام بوده است و به‌همین دلیل احکام باید به‌اقتضای شرایط تغییر کنند. به‌اعتقاد او اصل بر این است که احکام با تغییر شرایط و زمان تغییر کرده‌ و تغییر خواهند کرد‌. در پاسخ به این سخنان باید گفت که اگر بخواهیم اینگونه استدلال کنیم، می‌توان با این روش همه احکام اسلام را نسخ کرد و حتی نماز صبح را نیز به‌ بهانه دیر خوابیدن مردم، بیدار نبودن در زمان نماز صبح، تغییر سبک زندگی‌ها و شرایط زمانی و مکانی کنار بگذاریم.

وی به توضیح دلایل نسخ شدن تعدادی از احکام صدر اسلام پرداخت و تصریح کرد: نسخ شدن برخی از احکام صدر اسلام دلیل بر این نمی‌شود که ما بتوانیم احکام دیگر را نیز با توجیه عقلی حذف کنیم و یا در صدد تغییر برآییم، چراکه احکام نسخ شده در زمان پیامبر(ص)، محدود و منصوص بوده و از جانب خداوند و به‌ وسیله وحی نسخ شده‌‌اند.

مسؤول میز عفاف صدا و سیمای جمهوری اسلامی نگاه آقای حیدری را مورد نقد قرارداد و تبیین کرد: اینکه بگوییم حضرت زهرا(س) فقط در شرایط صدر اسلام می‌تواند الگوی زنان باشد، عجیب است، اما عجیب‌تر آن است که سخنرانی حضرت زینب در مجلس یزید را دلیل بر الگو نبودن حضرت زهرا(س) برشماریم. سید کمال حیدری حدیث حضرت زهرا(س) درباره استحباب عدم ظاهر شدن زنان در برابر انظار عمومی را نقل می‌کند و بعد نیز ماجرای سخنرانی حضرت زینب(س) در کاخ یزید را شاهدی بر عدم امکان الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در شرایط مختلف می‌داند، در حالی که همه اهل فن می‌دانند شرایط حضرت در شام، یک شرایط ویژه و استثنایی بوده است.



وی در پایان اظهار داشت: رفتن زنان به دانشگاه لزوما دلیل بر افزایش سطح تعقل آن‌ها نیست، همانطور که در مردان اینگونه نبوده است. آقای حیدری به‌گونه‌ای استدلال می‌کنند که رفتن زنان به دانشگاه همان و افزایش سطح تعقل و بی‌نیازی‌ آنها از احکام همان. اگر بنا بود که با تحصیلات دانشگاهی لزوما عقل ما افزایش یابد، امروز شاهد ضعف در اعتقادات، آمار بالای طلاق و ده‌ها مشکل دیگر در میان جامعه دانشگاهی کشور نبودیم.

متن کامل این گفت‌وگو به‌زودی تقدیم مخاطبین محترم سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 6 =