پیام سیاسی نهضت کربلا

حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی استاد حوزه و دانشگاه،مسئول مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)و عضو اتاق فکر تبلیغ

دین کامل دینی است که همه  نیازهای بشر را که به سعادت اش مربوط می شود، برطرف کرده و به همه سئوالات او پاسخ دهد، و در واقع حرف نگفته ای را باقی نگذاشته باشد. اسلام، هم به ابعاد اجتماعی و سیاسی توجه دارد و هم به مسائل عبادی و فردی. خداوند متعال می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (دین را برای شما کامل کردم و نعمت را بر شما تمام نمودم و امروز اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم). پس در این که اسلام دین کاملی است شکی نیست. امام اسلام مجسم است و سخنان، منش و روش امام تفسیر قرآن است.


دین کامل دینی است که همه  نیازهای بشر را که به سعادت اش مربوط می شود، برطرف کرده و به همه سئوالات او پاسخ دهد، و در واقع حرف نگفته ای را باقی نگذاشته باشد. اسلام، هم به ابعاد اجتماعی و سیاسی توجه دارد و هم به مسائل عبادی و فردی. خداوند متعال می فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (دین را برای شما کامل کردم و نعمت را بر شما تمام نمودم و امروز اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم). پس در این که اسلام دین کاملی است شکی نیست. امام اسلام مجسم است و سخنان، منش و روش امام تفسیر قرآن است.

انسان مجموعه ای از روابط پیچیده است؛ اول رابطه ای است که هر انسانی با خودش، نیروهای روانی و حالات درونی اش دارد. رابطه دوم هر انسانی با دنیای بیرون و طبیعت است. رابطه سوم، رابطه با انسان ها، جامعه  و حکومت است. رابطه چهارم رابطه با دولت های دیگر است. جوامعی که افکار و باورهای دیگری دارند. دین کامل در همه این عرصه ها حرفی برای گفتن دارد.

شأن نزول آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی..» مربوط به غدیرخم است. حداقل ما شیعیان و آن هایی که اهل عزاداری هستند به این نکته واقف و معتقدند که این آیه درباره ولایت امیرالمؤمنان است؛ ولایت به معنای سرپرستی نه دوستی، ولایت به معنای جانشین پیامبر بودن. شیعه معتقد است اسلام برای حکومت، قدرت و چگونگی اداره جامعه طرح و برنامه دارد. اگر پیامبر کار سیاسی کردند، با قدرت های زمان خودشان درافتادند، حکومت تشکیل دادند، بر روی مستکبران شمشیر کشیدند، و اگر پیامبر به داد مستضعفان رسیدند و اگر پیامبر مدینه النبی را تشکیل دادند و جامعه ای دارای نظام های استواری را بنیان نهادند، تداوم این حرکت نیاز دارد به اینکه تکلیف حکومت و سرپرستی بعد از پیامبر روشن شده باشد. بنابراین داستان غدیرخم و کمال دین یک بخش عمده اش به مسائل سیاسی و حکومتی جامعه برمی گردد. دینی که می گوید مهم ترین و بزرگ ترین قانون اش امر به معروف و نهی از منکر است، نمی شود به سیاست بی توجه و بی اعتنا باشد. آیا بدون قدرت می شود امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ امیرالمؤمنان فرمودند: « همه دین چون مشتی آب و امر به معروف و نهی از منکر چون دریایی مواج است».
امر به معروف و نهی از منکر جنبه قلبی، زبانی و عملی دارد. جنبه عملی کار حکومت است، شمشیر می خواهد، قدرت می خواهد، منجر به درگیری می شود. بنابراین دین اسلام با سیاست و حکومت گره خورده است و اگر کسی نخواهد این را بفهمد، حقیقت مکتب تشیع را نفهمیده و فرق تفسیری که تشیع از کلمه «مولا» دارد را با تفسیری که اهل سنت می کنند درنیافته است. پیامبر فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، یعنی هم چنان که من مولایم، علی(ع) مولا است؛ مولا به معنای سرپرستی. پس از آن دوباره آیه نازل شد «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم»؛ کفار وقتی مأیوس می شوند که مسئله حکومت مشخص شده باشد. شیعه برای حکومت و سیاست حرف مشخص و روشنی دارد و آن این است که خداوند متعال پیامبر را تعیین کرده است و مردم در پذیرش و عدم پذیرش آن آزاد هستند. اگر کسی مسلمان شد؛ یعنی ولایت پیامبر را در راستای ولایت خداوند پذیرفته است. بعد از پیامبر نیز، خداوند مدل حکومت را معین کرده است، اگر مردم پذیرفتند، ایمان شان کامل می شود و به سعادت می رسند و اگر نپذیرفتند خودشان ضرر می کنند و این مدل در طول تاریخ شیعه همواره ادامه دارد.
بنابراین ابتدا باید این موضوع اساسی و بنیادی را حل نمود، که دین از سیاست جدا نیست. اسلام نه تنها مسئله مهمی مثل حکومت، که تمام شئون زندگی مردم را تحت تأثیر خودش قرار می دهد، بلکه مسائل فردی مثل نماز را نیز مورد توجه قرار داده است. اگر اسلام نسبت به این موضوع حرفی نداشته باشد، این سکوت، کامل بودن دین را زیر سؤال می برد. کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند، ناخواسته اصل اسلام را زیر سؤال می برند. پیام امام و سخن انقلاب اسلامی همین است که می خواهد اسلام ناب محمدی را اجرا بکند.
آسیبی که بعضی از عزا داران محترم از لحاظ فکری پیدا می کنند، همین تلقی و ذهنیت است که ما کاری به مسائل دیگر نداریم. این طرز تلقی ناشی از عدم توجه این بزرگواران به اتفاقات تأثیرگذار تاریخی است، بزرگترین جشن ما شیعیان، عیدغدیر است که به سیاست برمی گردد و بزرگترین مرثیه خوانی ها و عزاداری های ما مربوط به عاشوراست که یک کار سیاسی است و ما هر ساله بر مظلومیت امامی گریه می کنیم که آن امام کاری سیاسی انجام داده است؛ یعنی خواسته اند یزید را امر به معروف و نهی از منکر کنند و حاکمیت او را نپذیرفته اند.
لذا قیام نموده و حاضر شده اند در این راه جان خود و اصحاب خود را فدا کنند و حتی خانواده شان به اسارت برودند. غفلت از این موضوع ضرر بسیار بزرگی به جامعه   مسلمین می زند.
حجت الاسلام محمد جوادنظافت






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 5