شرایط برگزاری نمازبرای بانوان در مساجد مطلوب نیست؛ غفلت‌های پشت پرده

2
 
اهمیت حضور بانوان در مساجد و مکان‌های مذهبی و کسب معارف دینی، موضوع مهمی است که نه‌تنها در تربیت مناسب فرزندان، بلکه در رشد معنوی و فرهنگی خانواده ها نیز بسیار تاثیرگذار است. علت این امر آن است که اطلاعات و دانش دینی مردم در جامعه اسلامی از گذشته‌های دور تاکنون از طریق مسجد به دست می‌آمده است. به تعبیر دیگر این اماکن، کانون اصلی نشر معارف دینی و اجتماعی به شمار می‌روند، از همین‌رو کارشناسان دینی معتقدند حضور نیافتن بانوان در این اماکن مذهبی، نوعی عقب‌ماندگی فرهنگی را برای آنان در پی خواهد داشت و این امر در مناطقی که حضور نیافتن زنان در مساجد عادت شده است، آشکارا مشاهده می‌شود.

اما اینکه چقدر در مساجد فعلی به حضور زنان اهمیت داده می‌شود و مکان‌هایی که به بانوان در مساجد اختصاص داده می‌شود، مناسب با شرایط و مقتضیات حضور آنان است، جای بسی تامل دارد.
شرایط نامناسب فیزیکی مساجد برای بانوان نمازگزار نظیر نبود تهویه مناسب، نور و صوت و امکانات روشنایی مناسب و وجود راه‌پله‌های طولانی، از جمله عواملی است که حضور بانوان به‌خصوص بانوان جوان را در مساجد کمرنگ کرده است و دیگر نمی‌توان انتظار داشت که مسجد مانند گذشته، مهد انسان‌سازی و تقویت باورها و اعتقادات دینی برای قشر تاثیرگذار جامعه یعنی بانوان باشد.
مکان بانوان در مساجد، متناسب با شأن و منزلت آنان نیست
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان با اشاره به اینکه مکان‌هایی که در مساجد به بانوان اختصاص دارد، متناسب با شأن و منزلت آنان نیست، می‌گوید: فراهم کردن همه امکانات برای عبادت راحت و بی‌دغدغه نمازگزاران از بایدها و الزامات یک مسجد است.
این فعال مسجدی درباره اهمیت موضوع اختصاص مکانی مناسب برای بانوان نمازگزار، به سخنان حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بیشتر خانم‌ها به‌خصوص در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی با مشقت و سختی برای اقامه نماز جماعت به مسجد می‌روند و همیشه از وضعیت مساجد و شرایط مکانی که به آنان اختصاص داده می‌شود،گلایه‌مندند.
حجت‌الاسلام محمدهادی مشیری به نقش بسیار مهم مادران و لزوم توجه بیش از پیش به این قشر تاکید می‌کند و می‌افزاید: تعبیر زیبایی در فرهنگ عرب وجود دارد مبنی بر اینکه مادر مثل مدرسه است که اگر خوب تربیت شود، نسل و امتی را می‌تواند، خوب تربیت کند. این موضوع ضرورت برنامه‌ریزی و توجه ویژه به این قشر را مشخص خواهد کرد. علاوه بر این همراهی فرزندان با مادران در نماز، نکته دیگری است که متاسفانه از تاثیری که این امر می‌تواند در نگاه کودکان به مسجد داشته باشد، همیشه غافل شده‌ایم.
مساوات بین نمازگزاران آقا و خانم رعایت نمی‌شود
حجت‌الاسلام مشیری به روحیه زیبایی‌دوستی خانم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: کامل‌ترین، راحت‌ترین و زیباترین قسمت مساجد باید به خانم‌ها اختصاص داده شود، در حالی که این‌چنین نیست و آن‌ها حتی از نظر مکان برگزاری نماز نیز با آقایان برابر نیستند.
وی به پله‌های طولانی طبقات بالای مساجد و ارتفاع کم بالکن‌ها که معمولا مکان نماز خانم‌هاست، اشاره می‌کند و می‌گوید: در بیشتر این بالکن‌ها متاسفانه تهویه مناسبی نیز وجود ندارد و خانم‌ها با هوای نامناسب در سرمای زمستان و گرمای تابستان مواجه هستند.
این فعال مسجدی ادامه می‌دهد: نظافت مسجد از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه کرد. فضای مسجد به‌عنوان فضایی عمومی ‌باید تعریف مشخصی داشته باشد و رسیدگی از زاویه‌های گوناگون به مکان برگزاری نماز در سه وعده برای نمازگزاران به‌ویژه خانم‌ها امری ضروری است.
معماری مساجد در گذشته حساب‌شده بود
وی از وضعیت مساجد در گذشته یاد می‌کند و می‌گوید: مساجدی که قدیم‌ترها می‌ساختند، یک‌طبقه بود و اگر بالکنی داشت، آن‌قدر ارتفاعش زیاد بود که هرگز آلودگی تنفسی برای نمازگزار به وجود نمی‌آمد و همچنین گنبدی در وسط مسجد می‌ساختند که هوای گرم و آلوده را از این قسمت مسجد خارج می‌کرد.
حجت‌الاسلام مشیری توضیح می‌دهد: متاسفانه در حال حاضر نه‌تنها فضای تنفسی مساجد در قسمت خانم‌ها با مشکل مواجه است، بلکه درمجموع برای این قشر نمازگزار در بیشتر مساجد، آسایشی فراهم نیست.
وی اضافه می‌کند: بیشتر وقت‌ها که برنامه‌ای در مسجد برگزار می‌شود، به دلیل بهره‌مند نشدن هم‌زمان خانم‌ها از آن برنامه به خاطر صدای غیرآشکار سخنران و…، سروصدا در قسمت خانم‌ها بلند می‌شود که همیشه اعتراض آقایان را به دنبال دارد.حجت‌الاسلام مشیری یادآوری می‌کند: نقطه مطلوب زمانی است که در قسمت خانم‌ها نیز صفحه نمایشگر بزرگ و ویدئو پروژکشن وجود داشته باشد و آنان از آموزش‌های فرهنگی و مذهبی با کیفیت عالی بهره‌مند شوند.
نبود امکانات؛ علت اصلی محرومیت بانوان از مساجد
وی همچنین تاکید می‌کند: اگر قرار است در مساجد طبقه دومی‌ برای خانم‌ها اختصاص داده شود، بهتر است فکری برای آسانسور آن بکنند تا خانم‌های میان‌سال به دلیل مشکلات جسمانی، از آمدن به مسجد منصرف نشوند.
حجت‌الاسلام مشیری ساخت مساجد با بالکن‌هایی ویژه خانم‌ها و آقایان جوان را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: می‌شود با نقشه‌های جدید مهندسان، بالکن‌های طبقات بالا را برای خانم‌ها و آقایان جوان که مشکل رفت‌وآمد از پله ندارند، در نظر گرفت.
وی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون از ساختار اساسی مسجد و ظرفیت‌های بالقوه آن فاصله داریم و فضای حاکم در مساجد، فضایی است که همه اقشار نمی‌توانند بهره لازم را از آن ‌ببرند.
این فعال مسجدی می‌گوید: در مساجدی که فضای مناسبی برای خانم‌ها وجود دارد، خانم‌های جوان حضور بیشتری دارند. همچنین چنانچه ارتباط خوبی با افراد جوان در مسجد برقرار شود، حضور جوانان نیز در مساجد پرشورتر از گذشته خواهد بود.
بانوان مسجدی؛ زیربنای جامعه‌ای پویا
وی به توجه پیامبر(ص) به زیبایی، معطربودن و بهداشت مساجد تاکید و یادآوری می‌کند: چنانچه اصول و بایدها و نبایدهایی نظیر وجوب شرایط و برخوردهای مناسب با اقشار مختلف در مساجد رعایت شود، به طور حتم حضور همه اقشار پررنگ‌تر از گذشته خواهد شد.
حضور نیافتن بانوان در مساجد و ناآگاهی آنان از احکام و مسائل دینی ، مادرانی بی اطلاع از مسائل روز اجتماعی را در پی خواهد داشت و برعکس چنان‌ که مادران در شرایط ایده‌آل بتوانند با همراه داشتن فرزندانشان از سنین پایین و با ارتباط روزانه با مقدس‌ترین مرکز اجتماعی مردمی، آرامش و ارتقای سطح آگاهی خانواده خویش را به صورت رایگان تامین کنند، در سطحی گسترده‌تر می‌توانند جامعه‌ای پویا و سالم‌تر را رقم بزنند که این موضوع نیازمند اهتمام بیشتر متولیان امر خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11