عاشورا شناسی در کلام امام حسین

آیت الله علم الهدی
آیت الله علم الهدی گفت: در طول تاریخ نظریه ها و نوشتارهای گوناگونی درباره شناخت عاشورا مطرح شده است اما هیچ شناختی کامل‌تر از آنچه بنیان‌گذار عاشورا بیان می کند، نیست.


آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد،  در ویژه برنامه  محرم الحرام حرم مطهر رضوی با تبیین موضوع «عاشورا شناسی» اظهار داشت: در طول تاریخ افراد درباره شناخت عاشورا نظریه مختلف داده اند و نوشتارهای گوناگون در این زمینه مطرح شده است اما هیچ شناختی کامل‌تر از آنچه بنیان‌گذار عاشورا بیان می کند نیست و به هیچ وجه قابل خدشه و تردید هم نیست.

وی با بیان این‌که وجود اقدس سیدالشهدا(ع) سیمایی از کارگزاران عاشورا را نشان می‌هند، تصریح کرد: کارگزاران عاشورا شامل اهل بیت و اصحاب امام حسین(ع) است؛ اهل بیت و ابستگان ایشان؛ پسر، برادر، پسرعمو، برادرزاده و وابستگان بنی هاشم و اصحاب ایشان مانند حبیب بن مظاهر، زهیر بن سلیم الازدی، سعید بن عبد الله الحنفی، مسلم بن کثیر الازدی.

کارگزاران عاشورا

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که«اَللّهم‌ّ انّی‌ لا اعرف‌ اهل‌ بیت‌ٍ ابرُّ و لا ازکی‌' ولا'اطهر من‌ اهل‌ بیتی‌….» سیمای شفافی از کارگزاران عاشورا را در دو بخش خطاب به خداوند بیان می کردند، افزود: وجود اقدس سیدالشهدا(ع) ؛ خانواده و خانواده ای پاک‌تر و نیکوکارتر از خانواده خودم نمی‌شناسم، هم‌چنین درباره اصحاب خود فرمودند: اصحابی نیکوکارتر و پاک‌تر از اصحاب خودم نمی‌شناسم.

در تبیین این نکته که چرا امام حسین(ع) خداوند را مخاطب قرار می دهد در حالی‌که افراد مخاطب امام مردم بودند، گفت: عمق طهارت، تزکیه و نیکی اهل بیت(ع) برای بشر قابل شناخت نیست و آن‌که در صفحه تاریخ درباره عشق به حق و عدالت و… می خوانیم مربوط به عملکرد اهل بیت(ع) است ولی فقط خداوند آگاه است که درون اهل بیت چه اکسیری وجود دارد که این همه خوبی از آن ها سرمی زند؛ به همین دلیل امام حسین(ع) به خداوند خطاب می‌کنند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این‌که ایشان در بیانات خود دو کلمه «ازکی» و «اطهر» را در کنار استعمال کردند، تشریح کرد: پاکی جامع شامل پاک بودن ظاهری و باطنی است، «تزکیه» پاکی نفس، قلب و جان است اما «اطهر» مشمول تمام زندگی و شئون اجتماعی است که به هیچ وجه آلودگی نداشته  و هیچ گناهی نیز در سیره و سیمای رفتاری وجود نداشته باشد.

وی با بیان این که تزکیه برای مردم برای قابل شناخت نیست زیرا مربوط به باطن و درون انسان است، افزود: پاک‌ترین بودن در تزکیه و نفس یعنی جایگاه اراده، تصمیم و خواستگاه انسان پاک و تصفیه باشد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: ممکن است انسان در زندگی صفای ظاهری و نسبت به خیلی از گناهان عصمت داشته باشد زیرا شرایط و شئون اجتماع اجازه ارتکاب آن گناه را به انسان نمی دهد به طور مثال بالارفتن از دیوار مردم، جیب‌بری، دست به گریبان شدن از گناهانی است که بسیاری از ما بنا به شئون اجتماعی مرتکب نمی شویم؛ این رفتار طهارت دارد اما تزکیه باطنی نیست.

وی با بیان این‌که تزکیه در رفتار مهم است، عنوان کرد: انسانی که در ذهن و ناخودآگاهش بدترین لذائذ و اندیشه ها را می پرواند اما نمی تواند آن ها را انجام دهد در ظاهر طهارت دارد اما پاکی درونی یا تزکیه ندارد، زیرا طهارت رفتاری ممکن است برای افراد فراهم باشد اما آن چیزی که حائز اهمیت است نیت، خواسته ها و اراده است که بیان کننده تزکیه نفس و نکته مدنظر امام حسین(ع) است.

آیت الله علم الهدی با تاکید بر آنچه که در مبحث عاشوراشناسی باید مدنظر ما قرار گیرد، ابراز کرد: عاشورا میدان جنگ یا موضع دو سپاه ۱۲۰هزارنفری با جمعیتی اندک نبود، بلکه سیدالشهدا(ع) در برابر بینش همه مردم تابلویی نصب کرد که مردم آن را ببینندو به آن عمل کنند؛ این‌است که محرم مدرسه و دانشگاهی برای راهنمایی بشر شده است.

وی با بیان این که هدف از شناخت کارگزاران عاشورا بحث درباره چگونه جنگیدن یا چگونه وارد عرصه جنگ شدن و امثال آن نیست، تصریح کرد: دانستن این که حضرت ابوالفضل(ع) یا حضرت علی اکبر(ع) یا حبیب بن مظاهر چه کردند و چگونه با دشمن جنگیدند، مدنظر نیست، بلکه فضائل اخلاقی شخصیت های کربلاست را ببینیم و آنگونه باشیم.

زاویه دید کارگزاران عاشورا الگو شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دانستن چیزی باعث شد که کارگزاران عاشورا آنگونه رفتار کنند، مهم‌تر از بیان رفتاری است که از آن ها سرزده است؛ چیزی که آن ها داشتند، پیچ و مهره دید بود، اگر «دید» ما هم شبیه آن‌ها شود، رفتار ماهم آنگونه می‌شود، ولو این‌که امروز کربلا نیست ماهم می شویم حبیب بن مظاهر یا…

امام جمعه مشهد با اشاره به چگونگی زاویه دید آنها ابراز کرد: زاویه دید صحابه امام حسین(ع) خوارشمردن دنیا و فانی دانستن آن بود.دنیا را فرع و آخرت را اصل می‌دانستد؛ برای اتصال به خدا، معنویت، پرواز تا اوج خداگونگی و آخرت تلاش می کردند.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگر سخنان خود به این‌که امام حسین(ع) درجای دیگری هم خداوند را خطاب قرار داده اند، اشاره و عنوان کرد: هنگامی امام به خدا خطاب می‌کند که معرفت و شناخت ‌‌آن موضوع برای غیرخدا امکان ندارد در این‌جا امام می‌گوید: خدایا تومی دانی که من برای رقابت سیاسی قیام نکردم، رقابت سیاسی هم یک واقعیت، نیت قلبی و از درون امام است؛ کسی هم  قدرت آگاهی از باطن امام را جز خدای تعالی ندارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 12