از اهمیت و ارزش عزاداری اباعبدالله تا فصل الخطاب بودن بیانات رهبری

حجت الاسلام تقوی از اهمیت و ارزش عزاداری اباعبدالله گفت و در ادامه ضمن بیان توجه دین به حفظ جان و مال مردم، به فصل الخطاب بودن بیانات رهبری تأکید داشت.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه، گفت: جایگاه و عظمت برگزاری مراسم ایام عاشورا و محرم جایگاه بس عظیم و رفیعی است ذره ای تردید وجود ندارد که شخصیت اباعبدالله علیه السلام و مراسم عزاداری برای آن سید و سالار شهیدان در طول تاریخ ۱۴ قرن گذشته راه روشن رهروان راه ایشان بوده و ان شاءالله خواهد بود.

ارزش عزاداری

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: روایات متعددی که در باب اهمیت و ارزش عزاداری اباعبدالله از لسان اولیای الهی بیان شده بر کسی پوشیده نیست. نذوراتی که امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و فرمایشات این بزرگواران در احیای امر اهل بیت در کتب تاریخی و روایی ما موج می زند که موید مطلب است.

وی افزود: ۱۴ قرن است که این حرکت عظیم انقلابی و فکری و سیاسی و معارفی در جوامع شیعی و غیر شیعی ادامه داشته است آنقدر ارزش و عظمت مصائب اباعبدالله و ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام و بیان واقعه عاشورا و مطرح کردن اهداف مقدس اباعبدالله و یارانشان از این قیام در طول تاریخ مورد توجه بوده که نه تنها شیعیان بلکه سایر مذاهب و سایر معتقدان به مکاتب دیگر هم پای مکتب اباعبدالله زانوی ادب به سینه گرفتند.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: در طول هزاره ای که از تاسیس حوزه های علمیه می گذرد از زمان مرحوم شیخ طوسی اعلی الله مقامه الشریف تا زمان امام و امروز و زعامت مقام معظم رهبری، علما و بزرگان، مراجع و شخصیتهای عظیم علمی و فکری و فرهنگی و تاثیرگذار در افکار عمومی مردم به این خیل عظیم عزاداران توجه و طلب خیر و برکت داشتند و بعضا بعضی از مراجع بزرگوار از خاک کف پای عزاداران اباعبدالله طلب شفا می کردند.

وی افزود: آنچه که در زندگی و سیره اولیای الهی و بزرگان دین و معارف دینی وجود دارد عشق و ارادت به اهل بیت و احیای واقعه کربلا تحت هر شرایطی است روزی قرار شد در اوایل انقلاب اسلامی از ناحیه بعضی از معاندین که مجالس اباعبدالله از شکل و محتوای اصلی خود خارج شود و به گونه دیگری انجام شود که امام ره نهیب بر آوردند و فریاد زدند که مراسم عاشورا طبق روال و روش و سنت همیشگی اقامه شود این یک نکته درباره اهمیت و ارزش برای اباعبدالله مطرح است.

حفظ جان انسان ها

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: اما از سوی دیگر آنچه که این روزها به چشم می خورد و مورد توجه و مداقه متفکرین و اندیشمندان جامعه دینی است بحث بلیه و ویروس کروناست که یک بلیه جهانی و عام است و همه جهان را درگیر کرده است. قطعا جامعه اسلامی و جامعه شیعی هم از این قاعده مستثنی نیستند و درگیر بلیه بزرگ جهانی کرونا هستند و باید همه تمهیدات اندیشیده شود تا خدای نکرده خللی در جوامع انسانی به وجود نیاید و جان انسانی مورد صدمه قرار نگیرد.

وی افزود: حفظ جان انسانها جزء احکام اولیه فقهی و دینی ما است فقه و مبانی دینی ما بر حفظ جان و سلامتی انسانها تاکیدی دارد که هیچکدام از مذاهب و مکاتب دنیا چنین تاکیدی ندارند. واجبات و فرایض دینی در آیین مقدس اسلام زمانی بر انسان لازم است که توان انجام آن را داشته باشد بنابراین نماز که ستون دین و یکی از اصول اولیه مباحث معارفی به حساب می آید اگر انسان توانست با تمام جوانبش ایستاده و اگر نشد نشسته و اگر نشد خوابیده و اگر نشد با اشاره و اگر نشد حتی نماز با آن عظمت در شرایطی تعطیل می شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: دین هیچ وقت معارفش را در قبال جان مردم قرار نداده، دین هیچ وقت آموزه های خودش را در برابر حفظ جان مردم از اولویتی برخوردار ندانسته است اصل دین و اصل آموزه های دینی بر حفظ جان انسانها و حفظ جان جوامع انسانی و بشری است.

وی افزود: آیین اسلام آیینی است که نه تنها برای حفظ جان انسانها احترام قائل است بلکه حفظ جان حیوانات، درندگان، خزندگان و حتی برای حفظ طبیعت ارزش قائل است و در بعضی موارد ثواب مشخص کرده و صدمه زنندگان آن طبیعت را گاها در قالب حرام و مستحب و مکروه مورد انتقاد و یا مورد ثواب قرار داده است اسلام دینی است که برای طبیعت و حفظ جان موجودات زنده زمین احترام قائل است، دینی که بزرگان آن وقتی در کرسی درس مورچه ای روی لباسشان راه می رود او را آرام برمی دارند و به لانه برمی گردانند و اینگونه دین را آموزش می دهند.

وی ادامه داد: دین یعنی حفظ همه موجوداتی که موجودیتی از ناحیه خداوند به آنها الحاق شده است مگر در شرایط خاص مگر با شرایط ویژه ای که باز آن هم از ناحیه خداوند دستور و فرمان داده شده، چنین دینی قطعا در برابر خیلی از مسائل راهکارهای مشخص و معینی را ارائه داده و خواهد داد.
 


بیانات رهبری فصل الخطاب است

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: بحث کرونا، بحثی است جهانی. امروز چه باید بکنیم؟ در قضیه تقابل با کرونا و بلیه جهانی و عزاداری سیدالشهدا با اهمیت جهانی و اهمیت معارفی و اهمیت ۱۴ قرن سابقه طولانی، راهکار چیست؟ از چه طریقی باید عمل کرد که هم حفظ جان انسانها و هم شرایط جهانی لحاظ شده باشد و هم به ارزش و عظمت جریان نهضت عاشورا پرداخته شود و این قیام بزرگی که برای حیات بشریت لازم بود و لازمه آزادی خواهی و نجات بشریت بوده از عظمت و جایگاه ویژه خودش برخوردار باشد.

وی افزود: بزرگان دین ما آنچه که بیان می کنند به خصوص فرمایشات حضرت آقا مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی می تواند فصل الخطاب باشد.

حجت الاسلام تقوی در ادامه به بیان دلیل فصل الخطاب بودن بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: فصل الخطاب بودن فرمایش ایشان در این قضایا و قضایای مشابه به چند دلیل است: نخست آنکه ایشان ولی امر هستند و فرمانشان مطاع است، مرجع تقلید هستند اکثریت جامعه مقلد، و بر مقلد است که از مقلَّدش تبعیت کند و مطیع مطاعش و مقلدش باشد.

وی افزود: دوم آنکه اطلاعاتی که به ایشان گزارش می شود و اشرافی که ایشان بر مسائل جهانی و مسائل کلی کشور و جهان تشیع دارند اخبار و گزارشاتی که هر روز دریافت می کنند مورد توجه است شخصیتهایی که از سراسر بلاد به محضر ایشان مشرف می شوند و مسائل را با ایشان درمیان می گذارند ما را به این نتیجه می رساند که امروز هیچ شخصیتی از بزرگان ما بدون تعارف اشرافی که حضرت آقا بر مسائل کلی جهانی دارند را ندارد.

وی ادامه داد: البته این چیزی از شخصیت آن بزرگواران کم نمی کند اما به دلیل شرایط و جایگاه رفیع ولایت امر، این شرایط مهیا شده که ایشان بر تمام مسائل جهانی اشراف و اطلاعات کامل داشته باشند و قطعا کسی که مطلع از اوضاع است بهتر می تواند راجع به اوضاع و شرایط نظر بدهد.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: نکته بعدی قطعا و یقینا و جزما ذره ای تردید نداشته باشیم کسی که سینه در برابر تمام جهان سپر کرده برای حفظ اسلام و مسلمین و کیان اسلام برای اهل بیت علیهم السلام بیشتر از ما است و کمتر از ما نیست او که همه هستی خود را در طریق دفاع از دین و اسلام در طبق اخلاص گذاشته دلش برای اهل بیت و برای اباعبدالله و برای مصیبت و مصائب اباعبدالله بیشتر از ما می سوزد و دغدغه مند و نگران اوضاع و شرایط است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر به نتیجه ای می رسند که باید چنین و چنان شود این نتیجه، نتیجه مطاع است و رضایت اهل بیت در همین نتیجه است.

استاد تقوی در بیان نکته چهارم گفت: چه منافعی را مترتب بر این می بینیم که این نظریه علمی، کارشناسی و کاربردی و دینی و معارفی ولی امر را توجه نکنیم و به نظریه ای غیر از آن بپردازیم، قطعا مجالس اباعبدالله و شور و شعور حسینی در این ۴۰ ساله همیشه به نفع انقلاب و نظام بوده و هر چه این اجتماعات و ازدحام جمعیت و هر چه این شور و شعور بیشتر وجود داشته باشد و دفاع از انقلاب و استحکام انقلاب و تداوم انقلاب و ریشه گیری انقلاب و محکم کردن ستون قطعا بیشتر صورت می گیرد.

وی افزود: پس شکی در این نکنید و نداشته باشید که قطعا طرفداران انقلاب و دوستاران انقلاب همیشه متمایل به این هستند که این عزاداریها با شکوه و جلال و عظمت برگزار شود که انقلاب هر چه دارد به برکت تاسوعا و عاشورای حسینی دارد و نه غیر از این.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: اینکه آیا شخصیتی که مصلحت مملکت اسلامی را به خبرگان واگذار می کند به متخصصین واگذار می کند و رای شخصی و نظر شخصی نمی دهد چنین نظری را نباید با دیده و چشم و سر پذیرفت و روی سر گذاشت؟

وی ادامه داد: حضرت آقا می توانند دستور دهند به عنوان ولی امر که حتما باید چنین باشد اما هیچ وقت چنین اتفاقی در این چند ساله رخ نداده همیشه امور را از کانال متخصصین و کسانی که در این فن مربوطه تبحری دارند واگذار کردند و امروز هم بحث کرونا را به ستاد مبارزه با این ویروس جهانی سپردند و می فرمایند هر چه که متخصصین امر بگویند همان را، نه حرف من و نه حرف دیگران. تخصص، علم، تبحر و این آن چیزی است که اصل دین است و دین غیر از این چیزی را نه می پسندد و نه می گوید و نه تایید می کند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: اولیای الهی و علمای دین همیشه در جهت حفظ آبرو، حیثیت، جان، ناموس و مال مردم تلاش کردند. در طی ۱۴ قرن گذشته چیزی غیر از این را نمی توانیم ثابت کنیم کدام یک از بزرگان دین ما غیر از این عمل کردند؟ مگر شیخ مفید غیر این عمل کرد، مگر شیخ طوسی اعلی الله مقامه غیر از این عمل مگر سید مرتضی و سید رضی و مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و امام ره غیر از این عمل کردند مگر بروجردی ها و خوئی ها و دیگران غیر از این عمل کردند که امروز خامنه ای ها و سیستانی ها و سایر مراجع و بزرگان ما دارند عمل می کنند.!

وی افزود: اگر جامعه اسلامی و جامعه دینی ما به این دلسوزی اندیشمندان گوش دهند چه آنان که در خارج گود تشیع هستند و چه آنها که در درون خانواده تشیع هستند تسلیم فرمان و گفته و نظر مراجع عظام تقلید عموما و ولی امر مسلمین خصوصا باشند قطعا آن چیزی است که رضایت امام حسین و اولیای الهی در آن است عظمت عزاداری اباعبدالله زمانی به رخ جهانیان کشیده می شود که بر مبنای اصول اولیه اسلامی و دینی انجام شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 6