اهمیت فهم درست از قیامت و دل نبستن به دنیا

اصفهان – رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: کسی که عظمت قیامت را درک کند در دنیا به صورت نامحدود مجاهدت خواهد کرد و تلاش می کند آخرت را به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، امشب در هیأت فداییان حسین(ع) با بیان اینکه دنیا هیچ و پوچ است مگر اینکه از آن برای آخرت استفاده کنیم، گفت: کسانی که فکر می‌کنند در دنیا چیزی برای به دست آوردن است دچار توهم هستند.

وی در ادامه افزود: دنیا تنها باید برای به دست آوردن آخرت باشد، شهدا در دنیا برد کردند چرا که آخرت را به دست آوردند، شهدا بهتر از همه فهمیدند دنیا پوچ است و همه چیز در آخرت است، انسان اگر تسلیم خداوند باشد خدا نیز از او راضی می‌شود، همانطور که شهدا تسلیم بودند و خدایی شدند.

یک سوم آیات قرآن کریم مربوط به آخرت است

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه با خدا بودن حتی اگر در اسارت باشد یا باعث شود انسان کشته شود، اظهار کرد: فهم خداوند بال دیگر ما در مسیر رسیدن به سعادت و کمال است، نخستین ویژگی قیامت این است که قطعی است اما وعده های دنیا قطعی نیست، هزاران وعده به ما دادند اما به اجابت نرسید.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اختصاص داشتن یک سوم آیات قرآن کریم به مسأله قیامت، خاطرنشان کرد: باید به جای اینکه دنیا را جدی بگیریم آخرت را جدی بگیریم، بزرگترین مشکل دنیا این است که جای جدی و شوخی را اشتباه گرفته است، مانند ورزش ها که بازی است اما بعضی این بازی ها را خیلی جدی گرفته‌اند و بسیاری از پول‌های بیت المال سر این بازی ها اصراف شده و هدر رفته است.

وی جدی گرفتن آخرت را باعث پرهیز از دنیا طلبی عنوان کرد و گفت: تا نام قیامت می‌آمد بدن پیامبر اکرم(ص) می‌لرزید، امام حسین(ع) و یاران ایشان آخرت و قیامت را خیلی جدی گرفته بودند برای همین در مقابل دشمن ایستادند و خود را فدای دین کردند، ما هم باید نگاهمان به آخرت به همین صورت باشد.

حساب و کتاب قیامت ذره ای و دقیق است

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری به دقت در حساب و کتاب در آخرت اشاره کرد و افزود: در قیامت حساب و کتاب ذره ای است، هرقدر که در مسیر دین و در مسیر اهل بیت(ع) سختی و مشقت کشیده باشیم در آخرت بیشتر به درد ما خواهد خورد، متأسفانه بعضی به حساب کتاب دنیا توجه دارند اما حساب و کتاب اخرت را نمی‌فهمند برای همین آخرت را از دست خواهند داد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، تصریح کرد: قیامت بسیار نزدیک است، اگر بفهمیم قیامت نزدیک است حواسمان را جمع خواهیم کرد، قیامت پر است از مدال، هرکجا عرصه ای برای فعالیت به منظور به دست آوردن آخرت دیدیم باید فعالیت کنیم تا در آخرت بتوانیم مدال‌های بیشتری کسب کنیم، همانطور که امام حسین(ع) در کربلا همه مدال‌ها را کسب کرد.

وی امام علی(ع) را میزان قیامت برشمرد و اظهار کرد: میزان سنجش ما در قیامت ولایت است، هرکسی را در قیامت با امام او خواهند سنجید، اگر بفهمی قیامت قطعی است اهل مجاهدت در راه خداوند خواهیم بود، زندگی دنیا مانند مسابقه دو صد متر است، زودگذر و کوتاه و ما باید با تمام تلاش سعی کنیم از دیگران سبقت بگیریم برای رسیدن به آخرت، انسانی که کوتاهی دنیا را درک کند هرچه توان دارد مجاهدت خواهد کرد.

حاج قاسم سلیمانی عظمت قیامت را درک کرده بود

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی پس از ۸ سال دفاع مقدس نگفت من ۸ سال برای کشور جنگیدم و باید بازنشسته شوم، ایشان در دفاع مقدس بود در دفاع از حرم بود در یاری رسانی به زلزله زدگان و سیل زدگان بود و در نهایت مزد خود را گرفت، هرکسی بفهمد قیامت عظیم است مجاهدت بی مرز دارد و نمی‌گوید سوریه و یمن و عراق و افغانستان به ما ربطی ندارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: انسانی که بی حد و مرز بودن قیامت را درک کرده باشد در این دنیا هم بی حد و مرز مجاهدت خواهد کرد، کسی که چنین باشد مراقبت بسیار زیادی هم خواهد داشت، حتی اگر در میدان جنگ هم باشد اهل مراقبه است.

وی جدا نشدن از ولایت را حاصل فهم قیامت عنوان کرد و گفت: اگر کسی خدا را بفهمد فقط با او معامله خواهد کرد و اگر کسی بفهمد قیامت عظیم و بزرگ است برای قیامت کار خواهد کرد و به مجاهدت می‌پردازد، همه باید تلاش کنیم حب دنیا از دل ما بیرون برود، اگر اینطور نشود در توهم اهمیت داشتن دنیا خواهیم ماند و از قیامت غافل می‌شویم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 2 =