سیره معصومان در اعتماد به توانمندی‌های جوانان

حجت الاسلام رجایی خراسانی ضمن تبیین جایگاه جوانان از نگاه معصومین، گفت: جوانان خیلی از کارها را می توانند انجام دهند چنانچه در عرصه های مختلف خوش درخشیدند.

حجت اسلام رجایی خراسانی امشب همزمان با شهادت حضرت علی اکبر(ع) در جمع عزاداران حسینی در بیت آیت الله اشرفی شاهرودی مسأله نسل جوان را از مسائل مهم جامعه بیان کرد و گفت: جوان از نظر دین، سیاست و اجتماع بسیار مهم است.

وی افزود: پیامبر(ص) وقتی مبعوث به رسالت شدند بیشتر جوانان به ایشان گرایش داشتند، حضرت علی(ع) می فرماید« دل نونهالان و نوجوانان مانند زمین آماده کاشت است، هر بذری که در آن بکارید همان را تحویل می دهد» بنابراین دل نوجوان و نونهال برای تربیت آماده و بستگی به پدر و مادر دارد.

حجت اسلام رجایی خراسانی اظهار کرد: اسامه در زمان پیامبر(ع) ۱۸ سال داشتند و حضرت او را فرمانده ارتش اسلام کرد، این نشان می دهد که اگر جوانان لیاقت داشته و خیلی از کارها را می تواند انجام دهد چنانچه که در کشور ما نیز جوانان در دفاع مقدس و عرصه های مختلف از جمله دانش هسته ای و عرصه سلامت درخشیدند.


استاد حوزه علمیه با اشاره به نظر جامعه شناسان در مورد عوامل موثر در سعادت و یا شقاوت جوانان، ابراز کرد: وارثت، تلقین و آموختن، محیط اجتماعی و هم نشینی و مجالست از عواملی است که در به سعادت رسیدن و یا شقاوت جوان و نوجوان موثر است.

وی به تأکید آیات و روایات بر اطاعت از پدر و مادر و اهمیت تربیت فرزندان اشاره و بیان داشت: پیامبر(ص) فرمود« یک ساعت در خدمت پدر و مادر بودن بهتر از یک سال جنگیدن در راه خدا است.» همچنین امام علی(ع) ۴۹۹ نهج البلاغه می فرماید«پدر بر اولاد حق و اولاد بر پدر و مادر حق دارد که حق اولاد اطاعت از پدر و مادر مگر این که وی را به معصیت دعوت کند اما حقو اولاد بر پدر مادر این است که انتخاب اسم خوب، تربیت مناسب و آموختن قرآن است.»

وی به تربیت والای حضرت علی اکبر(ع) فرزند سیدالشهدا اشاره و خاطرنشان کرد: امام وقتی با خدا حرف می زند، مبالغه نمی کند؛ وقتی امام حسین(ع) حضرت علی اکبر را به میدان می فرستد، به خداوند می فرماید« خدایا جوانی را می فرستم که شبیه ترین فرد از نظر شبهات، فصاحت، اخلاق، منطق و بیان شبیه پیامبر است.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =