توصیه‌های آیت الله مکارم شیرازی در آغاز سال تحصیلی حوزه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سختی برگزاری دروس در شرایط کرونا، گفت: از مسؤول حوزه می‌خواهم تا جایی که امکان دارد، دروس حوزه حضوری باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ابتداء مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه به حمد و ثتای خدا به علت آغاز سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه پرداخت و گفت: من بارها گفته‌ام اولین حوزۀ علمیه در اسلام به دست پیغمبر اکرم گشوده شد؛ آیه ۱۲۲ سوره توبه صراحتا می‌گوید پیغمبر دستور تشکیل حوزه علمیه داد؛ «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛ این مدرسه تعطیل نشد و در زمان امام باقر و امام صادق(ع) گسترش پیدا کرد.

وی با اشاره با تاریخ حوزۀ علمیه بعد از غیبت عنوان کرد: مرحوم شیخ طوسی شخصی است که به نجف اشرف آمد و حوزه علمیه تأسیس کرد که بعد از ۱۰۰۰ سال در سایر شهرستان‌ها مخصوصا قم حوزه‌های دیگری بنا شد؛ بنابراین، حوزه علمیه میراثی است که از زمان پیامبر برای ما مانده و سند افتخار ما است که اگر حوزه نباشد، اسلام تدریجا محو می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرایط فعلی، شرایط سختی است اظهار داشت: اگر می‌شود کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرد، حضوری برگزار کنید؛ من قصد دارم با ۱۰ نفر درس را در منزل برگزار کنم و محتوا را ضبط کرده و منتشر کنم.

وی افزود: تا امکان دارد، کلاس‌ها حضوری باشد زیرا حوزۀ مجازی نداریم و من از مسؤول حوزه، اساتید و شورای عالی تقاضا می‌کنم تا امکان دارد، دروس حوزه حضوری باشد و آنجا که امکان ندارد و معذوریم، مجازی برگزار شود.

استاد برجستۀ حوزۀ علمیه در نکتۀ دیگری یادآور شد: اگر دروس به صورت مجازی برگزار شد، حضور و غیاب را رعایت کنند؛ مسؤولان حضور و غیاب کنند و دروس به گونه‌ای نباشد که هر کسی خواست بیاید و هرکسی هم نخواست شرکت نکند.

وی ضمن بیان اینکه مسائل اخلاقی در حوزۀ مجازی نباید کم رنگ شود خاطرنشان کرد: کلاس‌ها خواه مجازی باشد یا حضوری، برادران سعی کنند هر روز یا هفتگی یک حدیث اخلاقی بخوانند و شرح دهند؛ همان‌طور که علم باید در حد اعلی باشد، اخلاق نیز باید برترین باشد.

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه شورای عالی باید سعی کند آبروی حوزۀ علمیه را در شرایط کنونی حفظ کند، در رابطه با مدارس شهرستان ابراز داشت: در شهرستان‌ها هم باید مدیران با این برنامه‌ها خودشان را هماهنگ کنند؛ چنان شود که آنجا نیز در صورت امکان حضوری و اگر امکان ندارد مجازی باشد همۀ مسائل علمی و حضور و غیاب رعایت شود.

وی در پایان با استعانت از امام زمان(عج) اهمیت دروس را یادآور شد و تأکید کرد: اگر دروس نباشد، حوزه مفهوم درستی نخواهد داشت؛ امام زمان(عج) هم عنایتش به این است حوزه‌هایی که میراث اهل‌بیت(ع) را نگه داشته، مفاهیم را به آینده منتقل کند و خداوند نیز ما را یاری می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 11