سیره امام علی در مقابله با مفاسد اقتصادی

حجت الاسلام مشیری گفت: افشا کردن مفسد اقتصادی، ایجاد الگوی درست برای اقتصاد، تأمین امنیت اقتصادی و ایجاد عدالت اقتصادی از سیره امیرالمومنین(ع) است.

حجت الاسلام هادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان در حرم مطهر رضوی به سیره امام علی(ع) در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و سیره و روش حضرت را الگویی برای جامعه امروز دانست.

وی اظهار کرد: گزارشی در مورد دست درازی یکی از یاران خاص امام علی(ع) به بیت المال به حضرت داده شد که حضرت به وی نامه نوشت که اگر پول را به بیت المال برنگردانی، دستم به تو برسد با شمشیرم خودم را پیش خدا معذور می کنم و اگر حسن و حسین چنین کاری کنند، هیچ گاه عطوفت و محبتی از من نخواهند دید.

حجت الاسلام مشیری افشا کردن مفسد اقتصادی را از دیگر سیاست امیرالمومنین(ع) بیان و ابراز کرد: بیان خیانت کار با حروف مانند «ن»، «الف»، «خ» معنا ندارد، امام علی(ع) خیانت کار را افشا می کرد، روزی یک ناظر بازار خیانت در امانت کرد، حضرت دشتور داد ۱۰۰ ضربه شلاق به او در ۱۰ جمعه و در هر جمعه ۱۰ ضربه به او بزنند و دلیل آن شناسایی وی برای مردم بود تا او را دیگر امین خود به حساب نیاورند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان افزود: حضرت علی(ع) امتیاز و رانت به کسی نمی داد، عوامل و بسترهای فساد را شناسایی می کرد و در جهت ریشه کن کردن بسترهای فساد اقدام می کرد.

وی بیان داشت: ایجاد الگوی درست برای اقتصاد خانواده و کشور، تأمین امنیت اقتصادی فعالان اقتصادی و ایجاد عدالت اقتصادی از دیگر ویژگی های حضرت در مسائل اقتصادی بود، حضرت مراقب بودند که مبادا کسی در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری دچار بی عدالتی و برخوردهای نامناسب شود و در مورد خودش فرمود:«مردم من امروز با چنین سرمایه ای به شهر شما آمده ام و اگر روزی چیزی جز این داشتم و با خود بردم، بدانید که خیانت کردم.»

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: امام علی(ع) سلامت اقتصادی خود را برای مردم به نمایش می گذاشت و ثروت و وضعیت مالی خود را به گونه ای نشان می داد که مردم بدانند با چه شرایطی روبرو هستند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان به توجه امیرالمومنین(ع) به اخلاق اقتصادی اشاره و بیان داشت: حضرت به حوزه های اخلاقی اقتصادی ورود داشته به عنوان مثال توصیه جدی به انفاق در جامعه داشتند، خاصیت ثروت و قدرت فسادآوری است؛ قرآن در این مورد می فرماید:«آدمی وقتی احساس کند، کسی شده و قدرت پیدا کرده طغیان می کند».

وی ابراز کرد: وقتی انسان به مقام و ثروت دست می یابد، مقابل خدا ایستاده و به عرصه های گناه وارد می شود و همان نقطه سقوط وی می شود اما کسی موفق است که وقتی دارای قدرت و ثروت است، خود را نبیند چنانچه که حضرت یوسف، موسی بن عمران و سلیمان نبی با وجود قدرت و جاه و مقام برای خود عظمتی قائل نبودند.

حجت الاسلام مشیری افزود: باید از محیط دارای فساد دوری کرد؛ کسی که تقوا دارد، خدا به او رزق حلال می دهد، بخش عمده فقر و فلاکت افراد به خاطر رزق های غیر حلال است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 6