اثبات امامت حضرت علی با توجه به آیات و روایات

استاد حوزه علمیه با اشاره به مدارک فراوان در عالم بودن حضرت علی به کل کتاب، گفت: با بودن چنین شخصیتی به حکم قطعی عقل بعد از پیامبر نوبت به کسی دیگر نمی رسد.

آیت الله سید جعفر سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در جلسه تفسیر قرآن در مدرسه آیت الله خویی به آیه ۴۳ سوره رعد اشاره کرد و گفت: آیات و روایات بسیاری در بحث امامت و خلافت و ولایت و وصایت مولی امیرالمومنین(ع) و بقیه معصومین بیان شده است که از آن جمله آیه ۴۳ سوره رعد است.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۴۳ سوره رعد می فرماید:«ای پیامبر، کفار به تو می گویند که تو پیامبر نیستی، به آن ها بگو که برای اثبات رسالت من دو گواه خداوند و کسی که نزد او علم کتاب است، کفایت می کند.»، هر شهادت برهان برای این مسأله است و وقتی شهادت ارزنده و تأثیرگذار است که مثبت برهان باشد.

آیت الله سیدان به خداوند به عنوان شاهد بر پیامبری رسول اشاره و بیان داشت: شهادت پروردگار مشخص است چون کفار معتقد به خدا هستند و منکر رسالت هستند بنابراین خداوند شاهد رسالت پیامبر است، خدا به دست پیامبر معجره صادر کرده و این رسالت را تصدیق کرده است، برهان شهادت خدا به کیفیت صدور معجزه به دست پیامبر به خاطر عنایت خدا به پیغمبر است.

وی حضرت علی(ع) را شخص مورد خطاب خداوند در مورد شاهد پیامبر با توجه به آیات و روایات خواند و گفت: خداوند کسی را شاهد پیامبر می خواند که همه علم کتاب در نزد او است، با توجه به این آیه منظور از علم کل کتاب ها، کسی است که همه کتاب های سماوی یا قرآن یا لوح را محفوظ باشد، در مورد انطباق این جمله شریفه به آقا امیرالمومنین(ع) مدارک معتبر و فراوان وجود دارد.

آیت الله سیدان بیان داشت: حضرت صادق(ع) در تفسیر برهان، امام علی(ع) را دارای علم کل کتاب می داند و علم کسی که بعض کتاب را دارد نسبت به حضرت علی که علم کل کتاب را دارد مانند زدن پشه به اقیانوس است، شیعه و سنی نیز به این که امام علی علم کل کتاب را دارد، اشاره داشته اند.

وی افزود: در احتجاج جلد یک صفحه ۲۲۲ و در تفسیر قمی جلد اول صفحه ۳۶۷ از طریق خاصه و در تفسیر برهان از طریق عامه به این که حضرت علی(ع) علم کل کتاب را دارد اشاره شده است حال با توجه به مدارک فراوان که در این زمینه وجود دارد وقتی شخصیتی که دارای چنین موقعیت و عظمتی است از همه فضائل دیگر برخوردار است، با بودن چنین شخصیتی به حکم قطعی عقل بعد از پیامبر(ص) نوبت به کسی دیگر نمی رسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13