تکلیف تعطیل بردار نیست

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: تکلیف تعطیل نمی‌شود، تکلیف تبدیل می‌شود و این درسی است که امام سجاد (ع) به ما آموخته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در شب شهادت امام سجاد در هیات فرهنگی مهتدون کاشان که در پارک بزرگ ملت واقع در میدان خرمشهر کاشان برگزار شد، گفت: امام سجاد (ع) به شیعیان خود آموخته تکلیف به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکلیف تعطیل نمی‌شود، بلکه تبدیل می‌شود، افزود: امام سجاد (ع) به جای تعطیل کردن تکلیف، پنج نوع تکلیف را تبدیل به تبلیغ دین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری از خرید برده به عنوان نخستین کار مهم امام سجاد (ع) نام برد و افزود: امام سجاد (ع) مانند امروز در دوره کرونا که همه درخانه به صورت مجازی درس می‌خوانند، برده می‌خرید و در خانه آموزش می‌داد و تربیت می‌کرد.

وی ازتربیت مبلغ دین به عنوان دومین کارمهم امام سجاد (ع) نام برد و ادامه داد: امام سجاد (ع) که در مرحله نخست برده می‌خرید و آموزش می‌داد، در مرحله دوم برده‌های آموزش داده را آزاد می‌کرد و آن‌ها مبلع دین می‌شدند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا از عزاداری در کوچه‌ها به عنوان سومین کار مهم امام سجاد (ع) نام برد و گفت: اگر مردم امسال روضه خوانی‌ها را به کوچه و خیابان و پارک‌ها آوردند، این شیوه عزاداری را از امام سجاد (ع) الگوبرداری کردند، چرا که امام سجاد ۳۵ سال در کوچه و خیابان روضه خوانی کرد.

وی با تقدیر از مداحانی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها و روستا‌ها و با خودرو راه افتادند و عزاداری کردند، اظهار داشت: این شیوه عزاداری امام سجاد (ع) است که اگر در مسجد و هیات و خانه نمی‌توان روضه خوانی کرد، در کوچه و خیابان و پارک می‌توان عزاداری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری از نامه نگاری به عنوان چهارمین کار مهم امام سجاد (ع) نام برد و افزود: اگر امروز مردم نسبت به عملکرد برخی مسؤولان انتقاد دارند اگر به مسؤولان نامه بنویسند و پیامک بدهند اثرگذار خواهد بود، کاری که امام سجاد (ع) درآن دوران امر به معروف و نهی از منکر مکتوب کرد.

وی با تأکید بر اینکه تکلیف تعطیل بردار نیست، اما امروز مردم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کرده اند، گفت: همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند تا منکرات، بی حیایی، دروغگویی، بی انصافی، دزدی و خیانت تمام شود.

به گفته وی در امر به معروف و نهی از منکر نباید نا امید شد و چه بسا یک امر به معروف و نهی از منکر ۵۰ سال بعد تأثیرش برای همه بروز و ظهور داشته باشد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه از سخنرانی بی مخاطب در قالب صحیفه سجادیه به عنوان پنجمین کار مهم امام سجاد (ع) نام برد و افزود: امام سجاد (ع) ۱۴۰۰ سال قبل سخنرانی‌های بدون مخاطب خود را در قالب کتاب صحیفه سجادیه انجام داده است تا امروز همه مسلمانان مخاطب سخنرانی‌های ۱۴۰۰ سال قبل امام سجاد باشند.



وی با اشاره به اینکه امام سجاد به ما یاد داده حرف‌های خود را بگوییم تا خدا به مخاطب برساند، گفت: امروز کرونا ما را مجبور به سخنرانی بی مخاطب کرده است و همه در خانه نشسته اند و از سخنرانی‌های آنلاین در فضای مجازی استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: مسجد تعطیل نمی‌شود، تبدیل به محلی برای کمک مومنانه می‌شود، هیات تعطیل نمی‌شود از فضای بسته به فضای باز کوچه و خیابان و پارک می‌رود، مدرسه تعطیل نمی‌شود و فضای خانه تبدیل به فضای مدرسه می‌شود، منبر تعطیل نمی‌شود به فضای مجازی می‌آید.

به گفته وی کرونا اگر هست باید رعایت کنیم، اما تکلیف نباید تعطیل شود باید تبدیل شود و این درسی است که امام سجاد (ع) به ما آموخته است که مکتب ما بن بست ندارد و تکلیف خود را باید انجام بدهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 8