آثار تربیتی شکرگزاری

حجت الاسلام مشیری به رابطه شکرگزاری و پذیرش اصول دین اشاره کرد و گفت: انسان شاکر توحید، نبوت، امامت و عدل را باور می کند.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری خراسانی، عضو اتاق تبلیغ خراسان در حسینیه طفلان مسلم به مبانی تربیتی و مهندسی فرهنگی اشاره و یادآوری نعمت ها و شکر گزاری را از عوامل موثر در تربیت افراد به ویژه فرزندان بیان کرد.

وی به رابطه شکر گزاری و پذیرش اصول دین اشاره و ابراز کرد: انسان شاکر توحید، نبوت، امامت و عدل را باور می کند، جامعه قبل از مبعوث شدن پیامبر(ص) دچار پلشتی بسیار بود و خداوند به وسیله پیامبر(ص) بشریت را نجات داد حال امروز امام زمان در جامعه و در حوزه های علمیه ما اولویت چندم است؟

حجت الاسلام مشیری با اشاره به زندگی حضرت یوسف، گفت: حضرت یوسف از کف جامعه خود را بالا کشید، اگر این حضرت بدون سختی ها عزیز مصر می شد، چنین قربی داشت؟ این حضرت در همه بحران ها زندگی در چاه، بردگی و اسارت شاکر خدا بود.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به آثار تربیتی شکر، بیان کرد: در زمانی که مجری گری، اجرای برنامه و سخنرانی یادآوری نعمت ها خیلی جذابیت دارد و آدم ها را جذب می کند، برای یاد دادن چیزی به بچه ها نعمت ها را به آن ها خاطر نشان کنید به عنوان مثال در نقاشی بخواهید نعمت های بیشتری در نقاشی خود بیاورد و یا در یادگیری کلمات از آن ها بخواهید که با کلمه مورد نظر نعمت ها را بنویسند و یا با نعمت های اطراف خود جمله ای بنویسند.

وی افزود: امروز جامعه ما نعمت ها را نمی بینند از جمله با توجه به آیات و روایات پدر و مادر و بزرگترها در کهن سالی از نعمت های الهی و موجب برکت هستند اما امروز به بزرگ ترها به عنوان سربار نگاه می شود؛ اگر به بچه ها از کودکی نعمت ها یادآوری شده و شکر گزاری از نعمت آموزش داده شود آثار آن در بزرگسالی مشهود است.

حجت الاسلام مشیری بیان داشت: بچه از پدر و مادر اثر می گیرد، اگر پدر و مادر خود نعمت ها را یادآوری کرده و از آن ها سپاس گزاری کند، فرزند نیز از آنها تقلید می کند؛ در بحث شکر به خانواده ها می گوییم که تربیت بچه ها را الهی کنید و این بدین معنا است که هر عمل تحسین برانگیز را به وی یادآوری کنید که نعمت الهی است به عنوان مثال وقتی فرزند خود را در شکل و شمایلی زیبا می بینیم بگوییم خدا چه خلق کرده است و یا وقتی کارنامه درخشانی دارد به جای این که بگوییم هوش او به خودم رفته بگوییم خدا چه خلق کرده است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: در بحث تربیتی وجدان آدم ها را بیدار کنید که خیلی اثر دارد، ما خوبی های زندگی را به شانس و بدی ها را به خدا نسبت می دهیم در حالی که اگر اهل شکر باشیم، چنین نمی کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 1 =