تخریب مسجد «هفت در» مشهد خلاف شرع و قانون است

حجت الاسلام پژمان فر گفت: مردم و نخبگان شهر انتظار دارند که دادستان به عنوان مدعی العموم در حفظ حقوق مردم ورود پیدا کند.

حجت الاسلام نصر الله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامیT در مورد تخریب مسجد «هفت در» در نزدیکی حرم رضوی در روز اربعین توسط شهرداری منطقه ثامن و اعتراض مردم و نخبگان شهر، گفت: امروز در بازدید از محل مسجد نگرانی که اهالی داشتند مشاهده کردیم همچنین بالای ۱۰۰ نفر از افراد صاحب تجربه و ذی نفوذ شهر با من تماس و نارضایتی خود را اعلام داشتند.

وی افزود: مردم و نخبگان شهر انتظار دارند که دادستان به عنوان مدعی العموم در جهت حفط حقوق مردم این اقدام شهرداری ثامن که موجب هتک حرمت به این مسجد بوده است، ورود کرده و مسبب این عمل را که شهرداری منطقه ثامن است را دستگیر کند و برخورد جدی شود تا کسانی که به حقوق مردم تعرض کرده و به مردم هتک حرمت می کنند، حساب کار خود را داشته باشند و در از بین بردن مسجد و خانه های مردم این قدر بی مبالات نباشد.

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به سابقه تخریب حدود ۱۰ مسجد در مشهد توسط شهرداری مشهد، گفت: در گذشته مطابق با طرح تاج که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بود، یک سری وقایعی در این طرح رخ داد که منجر به اعتراض های گروه های محتلف اجتماعی چه در مشهد و چه در بیرون مشهد شد و کار به جایی رسید که دو مکاتبه یکی با رییس جمهور با ۱۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و تعدادی از علما و نخبگان انجام شد و در مکاتبه دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نخبگان و در نامه دوم به رهبری تظلم خواهی کرده که به خاطر اشکالاتی که در این طرح بود از اجرای آن جلوگیری شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شورای عالی معماری و شهرسازی بعد از این اعتراض های اجرای طرح را متوقف کردند و مصوب شد تا آمدن طرح بعدی اقدامی صورت نگیرد همچنین دانشگاه تهران را که از افراد صاحب نظر و متخصصین بود را به عنوان مشاور انتخاب کردند، براساس اصلاحاتی که مشاور انجام داد از بی مبالاتی های بسیاری که منجر به تخریب تعداد زیادی از مساجد شده بود، جلوگیری شد که مسجد عسگر از این جمله بود و طبق این اصلاحیه مجاز بودن تخریب در صورت در مسیر واقع شدن از دستور خارج شد و لازم نبود اگر مسجدی در مسیر تخریب قرار دارد، تخریب شود.

وی با اشاره به تلاش اداره اوقاف و نخبگان شهر برای جلوگیری از تخریب مسجد «هفت در» در بافت پیرامون حرم، گفت: ما از ۴ روز قبل این نگرانی را داشتیم که ممکن است شهرداری اقدام به تخریب این محل کند بنابراین اداره اوقاف در تاریخ ۱۲ /۷ /۹۹ با شهرداری ثامن مکاتبه و تماس تلفنی داشت و اعلام کرد که با توجه به اصلاح مشاور لازم نیست که این مسجد تخریب شود.

حجت الاسلام پژمان فر تخریب مسجد هفت در را خلاف شرع و قانون بیان و ابراز کرد: شهرداری ثامن در روز اربعین که مردم رفت آمد در این محل نداشتند اقدام به تخریب کامل این مسجد کرد که خلاف شرع و قانون است البته ۸ مسجد دیگر نیز توسط شهرداری قبل از این تخریب شده بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تبدیل کردن به احسن در موارد تخریب مسجد، گفت: مفهوم لغوی تبدیل به احسن در این تخریب مسجد هفت در صدق نمی کند، تبدیل به احسن مربوط به زمانی است که راهی برای حفظ و مراقبت از مسجد نباشد و تخریب مسجد اجتناب ناپذیر باشد البته در اینصورت نیز باید مجوز لازم از اداره اوقاف و نهادهای مربوطه کسب شود و تبدیل به احسن شود و گرنه صرف این که جایی را خراب کرده و بعد در جایی دیگر مسجد ساخته بود، شرعی نمی شود، باید حقوق واقف را حفظ کنیم.

وی افزود: در مورد مسجد هفت در اداره اوقاف اعلام می کند که مجاز به تخریب این محل نیست بنابراین زمینه برای اینکه تبدیل به احسن شده یا نشده، نمی رسد.

حجت الاسلام پژمان فر با تأکید به مقابله با این بدعت ها، ابراز کرد: اگر روز اول که اولین مسجد تخریب شد، جلوی اینکار گرفته می شد امروز کار به جایی نمی رسید که حدود ۱۰ مسجد تخریب شود، مردم و حوزه های علمیه که متولی این امور هستند باید ورود پیدا کنند و جلوی این بدعت ها گرفته شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت نظارت بر طرح هایی مانند طرح تاج توسط حوزه های علمیه و اداره اوقاف با توجه به بافت تاریخی و مذهبی مشهد، گفت: این ضرورت وجود دارد و اداره اوقاف نیز نظارت دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 5 =