نهادهای مسؤول در برابر تخریب مساجد برخورد قاطعانه کنند

حجت الاسلام مشیری گفت: از دادستانی، اداره اوقاف و امور مساجد انتظار می رود که قوی تر در صحنه آمده و از مساجد که سنگر دفاع از ارزش ها است پاسداری کنند.

حجت الاسلام مشیری خراسانی، عضو هیات امنا اتاق تبلیغ خراسان، در مورد تخریب مسجد «هفت در» توسط شهرداری منطقه ثامن در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در روز اربعین، گفت: ایراد اساسی در بحث این مسجد این است که اصولا در تخریب مساجد براساس شرع عمل نمی شود.

وی افزود: تخریب مسجد از اساس نباید انجام شود مگر این که مفسده ویژه ای بر عدم تخریب آن باشد و وجود مسجد معضل ویژه ایجاد کرده باشد به عنوان مثال در مسیری باشد که جز با تخریب مسجد امکان تردد نباشد.

حجت الاسلام مشیری خراسانی افزود: برخی از آقایان در هنگام تخریب مسجد گفته اند که عوض این مسجدی که تخریب شده است، زمینی دیگر را برای مسجد می دهند و این کار را کردند، در برخی از جاها مسجد را تخریب کرده و تبدیل به پاساژ و پارکینگ کرده اند، حال آن که آیا آن پاساژ و واحد تجاری نیاز به نماز خانه ندارد؟ که این مسجد را به عنوان نماز خانه آن محل نگه دارند؟

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: گاهی مسجدی را خراب می کنند و بیان می کنند که می خواهیم خیابان مستقیم و بدون انحنا باشد در حالی که می توانند جانمایی ها را تغییر داده و مسجد را تخریب نکنند، به عنوان مثال چه ایرادی دارد که مسجد در فضای سبز و یا وسط خیابان باشد مانند گنبد سبز که در وسط میدان است و منظره زیبایی نیز ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: دوستان حاضر نیستند که جانمایی پاساژ و پارکینگ و مجتمع هایی که تصمیم به ساخت آن ها دارند را تغییر دهند و به فکر تغییر و عوض کردن مسجد هستند، اول ببینند که می شود با تغییر جانمایی نسبت به حفظ مسجد اقدام کرد و در غیر این صورت به همان میزان زمینی که از مسجد لازم است را با نظر متولیان این امر به پروژه خود اختصاص دهند.

حجت الاسلام مشیری خراسانی اظهار کرد: حکم ولی فقیه، قانون و شرع می گوید که تخریب مسجد را انجام ندهید، حال برخی مغایر با دستور ولی فقیه، شرع و قانون ایستاده و عمل می کنند همچنین دستگاه های متولی در برخورد با تخریب غیر قانونی و غیر شرعی مساجد سست عمل می کنند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: از دادستانی، اداره اوقاف و امور مساجد انتظار می رود که قوی تر در صحنه آمده و از ارزش ها پاسداری کنند؛ چرا که امام خمینی گفتند:«مسجد سنگر است.»، بنابراین اولین مطالبه گر در بحث مساجد اداره اوقاف است و بعد از آن امور مساجد و دستگاه قضایی است همچنین حوزه علمیه به عنوان نهادی که تبلیغ دین و فضای تشریع بر عهده آن است، نباید نسبت به این امر بی تفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اطراف حرم مساجد زیادی وجود داشت اما در حال حاضر تعداد آن ها اندک شده و این به دلیل ادغام مساجد منطقه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 10